Stalondeugd?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esther82

Stalondeugd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:52

Mijn paard was altijd het type paard dat er een keurig stal op nahield in het verleden. Keurig zijn plasje in het midden van de box (sja een ruin he Knipoog ) en de drollen langs de rand zodat hij daar niet in stond.
Helaas moesten we vier maanden geleden van stal verhuizen door de verkoop van de toenmalige stal. In de overtuiging een goede locatie gevonden te hebben, is hij toen naar zijn nieuwe stal gegaan. Daar ging het allemaal prima, maar het was een heel groot verschil met de oude situatie. De box was kleiner en in plaats van een buitenstal stond hij nu binnen. Op een gegeven moment viel het me op dat hij werkelijk al zijn stro non-stop opat. Natuurlijk gingen er bij mij allemaal lampjes branden, en toen ik de voerlijst zag, wist ik meteen wat er aan scheelde. Hij kreeg daar maar een kwart van de hoeveelheid ruwvoer die hij wel gewend was, logisch dat hij dan compensatie zoekt. Het was niet bespreekbaar om meer hooi voor hem los te krijgen. Gevolg: ik ben op zoek gegaan naar een andere stal, en daar staat hij nu sinds afgelopen weekend.
Hij heeft weer fijn een grote buitenstal, en zoveel hooi als hij maar wil. En dat is echt behoorlijk wat: kratten vol verdwijnen in zijn box.

Het probleem blijft helaas wel. Hij eet nog steeds hele zijn stal leeg, tot op de bodem. Dit ben ik dus helemaal niet van hem gewend. Vroeger knabbelde hij wel wat maar had hij altijd een lekker dik bed. Nu blijft er van het bed dat ik hem dagelijks geef helemaal niets over bijna. Al het stro verdwijnt in zijn maag.
Kan het zijn dat dit een vorm van stereotype gedrag is geworden? Zou dit nog minder kunnen worden? Ik weet namelijk niet wat ik er nog meer aan kan doen. HIj staat een groot deel van de dag buiten en krijgt echt hele grote porties ruwvoer.

Wie heeft raad?

Up_to_Date

Re: Stalondeugd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:00

Als je schoon stro in de stal doet, dat onderop en de rest wat je over had, er over heen.
Zodat het niet meer lekker schoon stro is maar waar ie al een keer een nacht heeft op gestaan.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:01

Dat lijkt helaas niet veel uit te maken, er blijft echt niets schoons over in de stal namelijk. En om niet meer uit te mesten vind ik ook geen optie eigenlijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:13

Want? Door goed te 'potten' zou je misschien wel eens het gedrag terug kunnen veranderen.

Inderdaad genoeg ruwvoer aanbieden. Stal heel ruim opstrooien, dagelijks drollen weghalen, natte plekken laten liggen en het overige stro verdelen tot een goed bed. Daaroverheen weer ruim opstrooien. Zo ontstaat er een vaste en aan de bovenkant droge onderlaag, met daarop een dagelijks schoon strobed waar ook best wat van geknabbeld kan worden.
En dan even uitfoefelen na welke tijd je het beste de stal helemaal kan leeghalen, soms is een week te kort om een mooi bed te maken.
Verder zorgen dat je paardje genoeg buiten komt, sociaal contact heeft en geen last heeft van stress. Dit kan ook het gedrag beïnvloeden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:21

Ik denk dat het ook wel een beetje te maken heeft met het stro van het moment, want ik wordt er hier ook zo langzamerhand knettergek van! Is het al NIET te betalen, veels te kort en vreten ze het ook nog eens op! Er staan er hier een paar die echt op de stenen staan s' morgens wat je ook probeerd. Vorige week een keer een potjes stal uitgeprobeerd...nooit meer!! Wat een ellende, het stinkt, ze staan evengoed nog "kaal" en als je het er uit moet halen heb je bijna een hernia. Wat ik nog wel ga proberen is i.p.v tarwe stro, gerste stro gebruiken. Volgens de stroboer is dat net zo duur, maar eten ze het minder. Ik heb er geen ervaring mee...misschien iemand anders op bokt wel?
Ze krijgen hier trouwens ruim voordroog 3 keer per dag, dus daar kan het niet aan liggen.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:23

Hij is rotstraalgevoelig, daarom heeft een potstal niet echt mijn voorkeur. Sociale contacten heeft hij gelukkig heel veel.
Maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat ik meer werk in het onderbed moet steken.

@ Aerdenhout1: zou goed kunnen dat hij het stro inderdaad erg smaakvol vindt. Er lijken ook dunne plukjes hooi doorheen te zitten, dat helpt natuurlijk ook niet echt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:39

Is vlas of mot geen tijdelijke optie?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:46

Azijnwater over het stro sproeien, blijven ze er ook van af.

saliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:19

Ja! Azijnwater heeft mij ook al eens goed geholpen!