gevolgen castratie oudere hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viola

gevolgen castratie oudere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:44

Het gaat hier over mijn inmiddels 8 jarige hengstje. Laat eerst even duidelijk zijn dat hij een heel paard waardig leven heeft samen op de wei met mijn ruin en met meerdere ruinen heeft gestaan. Hij is goed sociaal ontwikkelt, heel braaf en ik weet heel goed hoe ik met hem om moet gaan. Geen reden voor castratie zou je denken.

Maar helaas is er grote kans dat ik in de (verre)toekomst niet op deze plek kan blijven staan. Een andere stalling vinden waar hij als hengst net zo'n goed leven kan hebben gaat moeilijk zo niet onmogelijk worden.
Nu zit ik dus een beetje te twijfelen. Wordt het moeilijker een hengst te casteren naar mate hij ouder wordt, meer kans op complicaties ofzo. Of maakt het leeftijds verschil niet meer zo uit nu hij toch al 8 is geweest.
Hoe groot is de kans dat zijn gedrag erg veranderd? Dat wil ik namelijk liever niet aangezien hij nu zo goed als perfect is (voor zover dat bestaat).
Wie heeft ervaring met de castratie van een oudere brave hengst?

Cassidy

Re: gevolgen castratie oudere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:15

Een hengst op deze leeftijd zal sowieso in een dierenkliniek geopereerd moeten worden, en er is een risico omdat je paard een algehele narcose moet ondergaan. Daar zijn ter plekke aparte verzekeringen voor af te sluiten. Verder is er geen grotere kans op complicaties.

Of zijn gedrag extreem gaat veranderen is nooit te voorspellen. Als je echt niet wilt dat hij geruind wordt, valt er vast nog wel een adres te vinden waar hij dezelfde vrijheden heeft die hij nu heeft. Is alleen even zoeken.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:20

ik heb 3 weken geleden mijn 8 jarige hengst laten castreren. Alles is helemaal goed verlopen. Hij is gecastreed onder narcose.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:28

mijn 5 jarige is deze zomer gecastreerd, onder narcose gewoon thuis. Dit is prima verlopen verder.

Hij is overigens nog altijd behoorlijk hengst (5 maanden later), showt nog, heeft nog dekneigingen, en hengstenhinnikjes. hij heeft alleen wat hengstenspieren verloren. Hij ziet er iets ieliger uit, maar toont kwa uitstraling nog echt als een hengst.

natuurlijk is dit per paard verschillend

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:32

De kans op complicaties is gewoon groter. Gedragsveranderingen zijn mogelijk. Maar onlangs ook een 9 jarige hengst gezien die ruim na castratie nogsteeds brult en op zijn achterste pootjes gaat staan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:37

sandra83 schreef:
mijn 5 jarige is deze zomer gecastreerd, onder narcose gewoon thuis. Dit is prima verlopen verder.
Dat zal dan een roesje zijn geweest en geen narcose.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:09

ow sorry, dat zou zomaar kunnen. kon even niet op de juiste naming komen. hihi, zijn mn paarden effe blij dat ik geen dierenarts ben Haha!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:12

Mijn pony is vorig voorjaar (februari) thuis gecastereerd. Hij was toen 7.
Het is allemaal heel goed verlopen. Na de casteratie moesten we elke dag met hem stappen om ontstekingen en dik worden te voorkomen. En hij is er uitstekend door gekomen

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:23

Cassidy schreef:
Een hengst op deze leeftijd zal sowieso in een dierenkliniek geopereerd moeten worden.
*knip

dit is niet helemaal waar hoor,
er zijn zat dierenartsen die het ook op het land doen
het wordt wel aangeraden het in een kliniek te laten doen

Ik heb mijn 9 jarige ruin vorige week laten castreren in een kliniek, via de lies
geen idee of hij verandert, hoop het niet. Heb me laten vertellen dat zijn karakter niet heel erg meer zal veranderen. Alleen de interesse in merries iets minder zal worden.
Nu is er in ieder geval nog geen verandering in gedrag

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:34

Bij onze paardenkliniek worden alle hengsten daar gecastreerd. En niet op stal. Laatst een 2,5 jarige hengst van stal laten helpen. Hij mocht wel weer direkt mee naar huis. En een paar jaar geleden had iemand van stal haar 12 jarige hengst laten castreren. Ook bij de DA. Die 12 jarige heeft verder geen last gehad en is wat rustiger geworden. makkelijker in omgang. Hoewel hij nog het liefste alleen in de wei staat. Moest hij vroeger ook. Duldt geen andere ruinen in de wei.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:38

mijn kersverse ruin staat momenteel bij een merrieveulen, maar heeft ook bij een ruin gestaan. in een gemixte kudde kon hij zich niet redden, dan was hij te geobsedeerd door de merrie om normaal te functioneren. maar dat heeft wellicht te maken met zijn isolement van zijn 5 voorgaande levensjaren

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:50

Mijn Fries is ook op 8-jarige leeftijd gecastreerd op de kliniek.
Hij is heel positief veranderd tegenover andere paarden.. Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:53

Ik ken een 15 jarige Nagelbijten / Gniffelen die staande door een castreur is gedaan.
Dat is allemaal goed gegaan.