Voetje geven lukt niet, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Voetje geven lukt niet, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:12

Ik ben met mijn 3 jarige haflinger bezig met grondwerk, wat erg goed gaat!
Hij pakt alles erg snel op.
Nu is er alleen het probleem dat hij weigert een voetje te geven.
Ik ben dit nu iedere dag aan het oefenen, door langs zijn benen te gaan, en als hij ze voetje maar iets optilt, gelijk te belonen, en het woord voetje eraan te koppelen.
Zijn achterbenen gaan al wat makkelijker als voor.
Maar er zit nog niet echt schot in de zaak, en eerdaags zal hij toch bekapt moeten worden.
Hij is nu 3 weken bij mij en iedere dag oefen ik, wie heeft de tip? en ben ik zo goed bezig?
Ik wil met hem werken vanuit vertrouwen en zonder dwang, dus graag tips die mij op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt!

bonte_bente

Re: Voetje geven lukt niet, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:14

probeer hem wanneer je zijn voet vasthebt en het commando geeft een beetje tegen zijn schouder te duwen.
dus als het ware omduwen zodat hij zn voet wel op moet tillen om niet om te vallen

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:22

prints schreef:
probeer hem wanneer je zijn voet vasthebt en het commando geeft een beetje tegen zijn schouder te duwen.
dus als het ware omduwen zodat hij zn voet wel op moet tillen om niet om te vallen

Als ik maar iets zijn voet vast houd, dan gaat hij hangen, en dat is niet te houden..
maar bedankt voor je tip!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:48

en als iemand anders hem aflijd met bijv brokken of wat hooi zodat hij leert dat niet alle aandacht naar jou handen toe moet?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:57

prints schreef:
en als iemand anders hem aflijd met bijv brokken of wat hooi zodat hij leert dat niet alle aandacht naar jou handen toe moet?

Dat zou ik inderdaad kunnen proberen! bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:39

Even een quote uit een ander topic over voetjes leren geven.
Scheelt weer tikwerk:
Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:30

Hier boven is mooi beschreven , en verder denk ik dat het handig is , om het geen weigeren te noemen , maar dat je haflinger nog geen balans heeft , om een voet te kunnen geven.
Gewoon veel oefenen.(Zelf zou ik met het geven van voer , bedenken of je haflinger daar geen schooier gedrag mee krijgt ,het zou ook moeilijk kunnen worden voor hem om zich te concentreren als er voer gegeven wordt?)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:35

Wat ook wel eens wil helpen is er voor te zorgen dat hij met een zijde van zijn lijf tegen een muur aanstaat. Vaak is het namelijk ook een 'probleem' van evenwicht, of het vertrouwen in evenwicht. Als ie langs een muur staat zou hij eventueel steun aan de muur kunnen nemen.

Verder vooral blijven oefenen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:39

of aan het plukje haar trekken wat op de kogel zit aan de achterkant. Mijn paardje is er ook nog niet zo goed in (verliest ook snel z'n evenwicht) en als ik aan dat ' sokje' trek dan gaat het gemakkelijker

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:56

Ik zou niet een ander het paard laten voeren.
Het is onnodig en het paard let niet meer op jou, en dat is juist zo belangerijk!

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:54

ik heb een 2,5 jarige ( zelfde probleem maar haalt zo nu en dan ook lekker uit)
en merk dat het vooral het evenwicht is dat ze bang is om te verliezen..geduld is volgens mij het sleutelwoord...en gewoon blijven proberen..ze moet vertrouwen krijgen.
als ik helemaal alleen op stal ben met haar en ze staat los in de box gaat het eigelijk het best...
( ik denk zelf omdat het vlucht-gedrag niet afgenomen word)

alleen omdat ze met haar achterbenen moeilijker is en dus af en toe lekker uithaalt...ga ik ervan uit dat ze daar nog niet echt aan toe is.. Boos! en ik ook niet ))

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 20:53

Ik ben begonnen met het touw verhaal wat hierboven staat (bedankt voor de geweldige tip! ) en daar gaan we nu even mee verder, tot nu toe werkt het super!
Ik vraag me wel af of ze het dan wel snappen als je het straks met de hand doet, maar tot zover gaat het top!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:37

Hier bij de fokkerij doen we het totaal anders althans als ik een nieuw veulen het aanleert

Ik ben pik een dag uit en prob telkens 1 voet omhoog te laten doen. Na 5min nog niet omhoog prob ik aan ander poot dit doe ik ongv half uur 5 minuten per voet.

Het lukt je niet in 1 dag maar op gegeven moment zal het vuelen opgeven en omhoog te doen[ik doe dit altijd zonder halster en halstertouw] Duurt langer maar dnek het wel beter is zo. Ojaa niet overdrijven als die eindelijk omhoog doet en niet de goeie balans kan vinden