Het paard toegefelijk maken door touw gooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyFlower

Het paard toegefelijk maken door touw gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:59

Hey daar,
Ik heb net een nieuw paard waarmee ik graag een sterke band wil opbouwen. Nu heb ik een keer in een film gezien (paardenfluisteraar volgens mij) dat ze in een longecirkel het paard vrij lieten rondlopen en dat diegene in het midden een touw net achter het paard gooit zodat het rondjes gaat rennen. Als het paard toegefelijk wordt, zou het zo daarna zo achter je aanlopen en jouw sterker als leider zien. Mijn vraag is nu: wie heeft dit weleens gezien of gedaan en is dit alleen mogelijk in een ronde bak? Heeft er iemand goede of slechte ervaringen mee?

xSCWx

Re: Het paard toegefelijk maken door touw gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:04

Een Join-up heet dit.. Is alleen nodig als je echt rpoblemen met de dominantie van je paard krijgt. Als je het te vaak doet dan is het juist slecht voor het paard. (Weet de precieze reden niet meer, maar was psychologisch). Je kan het eens doen, maar echt nodig zal het niet zal.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:06

zoek maar op monty roberts, die gebruikt die methode!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:16

Een join up is en methode waar je absoluut vanaf moet blijven als je geen dominantie problemen hebt met je paard. Een join up is psychologisch zo zwaar voor een paard dat je er vaker iets mee kapot maakt dan dat het goed doet. Je jaagt het paard namelijk weg, je neemt de rol van de alfamerrie over. In het wild worden de paarden die zich misdragen voor onbepaalde tijd uit de kudde gestuurd, dit maakt het gevaar om opgegeten te worden heel groot. De schrik zal er bij het paard goed inzitten en hij zal weten dat hij zich niet meer mag misdragen in de kudde.

Met een join up doe je hetzelfde. Alleen is doet je paard niks fout en zal dan ook erg verward of zelfs in paniek raken. Hij doet immers toch niks fout maar toch wordt hij uit de kudde gestuurd! Snap je een beetje wat ik bedoel? Je kunt op wel honderden andere manieren een band opbouwen. Hiermee dwing je het paard gewoon aan je over te geven, terwijl het is toch je partner en niet je slaaf?

Monty Roberts gebruikt deze methode idd ook maar ik twijfel of dit soms zo goed is. De meeste paarden waar hij mee werkt zijn eerder angstig dan te dominant. Het zal op een of andere manier wel een band scheppen maar het is een methode die ik mijn pony nooit van zijn leven zou aandoen. Quick and dirty, je paard zal je wel volgen in alles wat je doet maar dit is omdat je hem zojuist enorm hebt laten schrikken en hij enkel uit respect achter je aan loopt.

Van een band (ik neem aan dat jij een vriendschapsband wil) is nog niks te bekennen. Kortom ik zou deze methode niet gebruiken. Een band creeer je vanzelf door veel bij je paard te zijn en er mee om te gaan. Op de grond creeer je sneller een band dan wanneer je enkel rijdt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:21

De horse wisperer is een FILM en heeft dus totaal niets met de werkelijkheid te maken!! Ik mag toch hopen dat je ook niet je paard met een been gaat opbinden als hij niet naar je wil luisteren. Ik persoonlijk vind het de meest waardeloze film, wat paarden betreft, die ze ooit hebben gemaakt! En een band opbouwen door een touw naar een paard toe te gooien??? Meisje...wordt wakker!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:29

@aerdenhout1: Amen!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:37

Bij mijn paard hebben ze meer of minder deze methode in het begin (2x) van het zadelmak maken gebruikt.
Éen keer mijn trainer en één keer ik.
Het touw werd niet gegooid naar het paard maar vastgehouden en op de grond geslagen.
Flash was behoorlijk onopgevoed/dominant en had dit gewoon nodig voordat we aan haar training begonnen.
En bij haar heeft het goed effect gehad Ja .

@Lara_Silver heeft hele goede voorbeelden neergezet om het niet te doen als het paard het niet nodig heeft.

Wat je kunt doen bij een paard om de band te versterken zou ik gaan wandelen, poetsen,spelen, grondwerk enz.

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:34

aerdenhout1 schreef:
De horse wisperer is een FILM en heeft dus totaal niets met de werkelijkheid te maken!! Ik mag toch hopen dat je ook niet je paard met een been gaat opbinden als hij niet naar je wil luisteren. Ik persoonlijk vind het de meest waardeloze film, wat paarden betreft, die ze ooit hebben gemaakt! En een band opbouwen door een touw naar een paard toe te gooien??? Meisje...wordt wakker!!

Hallo, niet zo agressief meteen! Het is een VRAAG van mij omdat ik er benieuwd naar was. Dat betekend niet dat ik het ook daadwerkelijk meteen ga uitvoeren hoor. Deze vraagbaak is er toch ook voor bedoeld om raad te vragen!? De meeste mensen raden het af hoor ik al en ik weet nu iets meer over de achtergrond, dus ga ik er ook niet aan beginnen. En ik verwar de film echt niet met het dagelijks leven, ik vraag tenminste eerst rond voordat ik iets doe!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:46

Misschien verklaart onderstaand topic wat meer over de Join-Up en de aversie die sommige mensen tegen deze methode hebben. Doe jezelf (en ons) de lol en lees alle topics die in het eerste bericht staan even door.

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:16

Misschien moet je is iets anders proberen dat heet horsemanship. Je laat hem los in de bak en gaat zelf rustig door de bak heen lopen en om je heen kijken. Longeerzweep houd je in de hand maar doet er niks mee. Jij loopt gewoon rustig over de hoefslag en staat ze in de weg jaag je haar rustig weg. Dan ga je is van hand veranderen. Dit doe je tot ze aandacht heeft voor jouw. Ze moet achter je aan gaan lopen. Als jij stil staat gaat zij ook stil staan. Zorg met de zweep dat als ze door je heen loopt of weg duwt dat je haar zachtjes terug duwt met de achterkant van de zweep. Afstand creeeren. Zij moet jouw afstand respecteren en jij die van haar/hem. Dan ga je rustig van hand veranderen en figuren lopen. Als ze je allemaal volgt super dan accepteerd ze jouw als leider.

Ook moet je haar leren dat jij de drijver kan zijn. Dit ga je doen door met je stem en je lichaam aan te geven wat zij moet doen. Richt je met je navel op haar heup zal ze harder gaan lopen richt je met je navel op haar schouder zal ze rustiger gaan lopen. Op het moment dat je wil dat ze draait blokkeer je dus haar schouder. Met je navel richt je op haar schouder en je gaat het punt zoeken waar ze op stopt. je wijst naar de kant waar ze heen moet en wijst met je navel weer naar haar kont. dan gaat ze weer lopen. Ze mag niet draaien met de kont naar jouw toe, dan geef je met de zweep een tik op de grond. draaien met het hoofd naar je toe dan heeft ze respect voor je.

Je zal misschien lachen als je dit leest, maar het werkt echt super! Ik heb het zelf gedaan met mijn paardjes en het is echt zo gaaf. Je krijgt er zo'n goede band door!

Als leider nog niet lukt ga dan eerst drijven proberen.. Je moet ergens beginnen en sommige paarden laten het gewoon niet toe dat je al leider wil zijn over hem/haar terwijl ze je nog niet kent.

Succes!

Groetjes Joyce

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:05

ik doe dat nu maar dan doen wij een touwtje door de halve bak zodat je in een volte loop met jouw paard, dat een paard jouw volgt gebeurt meestal niet na één keer dat duurt wel even. ik ervaar het als heel leuk bij mij is het zo dat het paard steeds vaker als je het gedaan hebt steeds vaker je herkent dus ook steeds meer denkt van o jaa ik heb er les in en ik sta ervan versteld hoeveel je kunt leren daarmee.

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:14

ik denk dat iedereen nogal overdreven reageert hier ik ben een aantal keer bij monty robers geweest heb het zelf gezien.

join up ook op mijn paardjes gebruikt en het is veel minder agressief als iedereen denkt daarbij heb ik op sgool 1 keer een soort
clinic gehad van emile voest dacht ik of iemand van horsemanship geen monty roberts aanhanger.

en daarin gebruikte hij iets dat ook op join up lijkt.

ik heb ook de verklaring volgens bokt gelezen en vind het eerlijk gezegt nogal overdreven.
ik zeg niet dat horsemanship niks waard is want ik heb daar ook een heleboel dingen uit gehaald wat ik kan gebruike tijdens trainen en spelen met mijn paardjes, maar ook van monty roberts heb ik een aantal dingen kunnen overnemen.

hij heeft zijn technieken gebaseerd op paarden in het wild zelf, en ik snap niet dat paarden kwa opvoeding en zo'n dingen in het wild veel anders is als paarden op een wei. en dan heb ik het niet over inrijden enzo.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:38

iris444 schreef:
ik doe dat nu maar dan doen wij een touwtje door de halve bak zodat je in een volte loop met jouw paard, dat een paard jouw volgt gebeurt meestal niet na één keer dat duurt wel even. ik ervaar het als heel leuk bij mij is het zo dat het paard steeds vaker als je het gedaan hebt steeds vaker je herkent dus ook steeds meer denkt van o jaa ik heb er les in en ik sta ervan versteld hoeveel je kunt leren daarmee.

Ja het is echt geweldig. Ik raad het ook zeker iedereen aan. Het vergt veel tijd, energie en rust. Maar je krijgt er wel zo enorm veel voor terug! De band die je opbouwt enzo. Echt super. Succes!