Kunnen jullie paarden ook 'klok kijken'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Kunnen jullie paarden ook 'klok kijken'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:56

's Morgens voer ik mijn paarden meestal tussen 7:30 en 7:45. Als ik me een keer verslaap (of er niet uit kan komen) en het is 7:45 geweest begint er 1 vanuit de stal altijd hard te hinneken.

's Middags, als ik of iemand anders buiten kom en het is nog geen 16:00 dan reageren de paarden niet. Wanneer het 16:00 is geweest echter wel, al gaan ze pas rond 17:00 naar binnen 's winters.

Hebben jullie paarden dit ook?

Dobel

Re: Kunnen jullie paarden ook 'klok kijken'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:58

tsjaa mijn verzorgponys stonden vroeger, toen ze nog echt op vaste tijden te eten kregen standaard 10 uur en 5 uur voor de voerbak te hinniken en de rest van de dag stonden ze op de wei, wisten precies wanneer het eten weer komen moest!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:00

Bij ons beginnen de paarden te hinneken zodra je duidelijk aan het opruimen bent. Zodra de spullen bovenop de bikskist opgeruimd worden, denken ze eten te krijgen. Vorige keer was dat al om drie uur. Nou, toen begonnen ze ook al te hinneken, terwijl ze normaal dus om 5 uur eten krijgen. Die van ons kunnen er dus niets van Tong uitsteken

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:01

Gewoon het vaste ritme waar ze in zitten.

Als ik 5 werkdagen er om half 6 uitga en ik zet zaterdags mijn wekker niet dan word ik alsnog om half 6 wakker. Dat is gewoon je biologische klok je ritme waarin je leeft.

Heel raar maar mijn vriend vraagt weleens zomaar hoe laat is het.. en zonder op de klok of wat dan ook te kijken kan ik vertellen hoe laat het is en het is vrijwel altijd goed zit er meestal niet meer als 10 minuten naast..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:05

dit is gewoon hun vaste ritme, hun interne klok, als jij niet weet hoe laat het is gaat jouw maag toch ook rommelen rond etenstijd?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:07

Biologische klok is dat Lachen

Als je rond etenstijd bij de stal komt zijn ze superchaggie en gaat mijn paard schrapen of tegen de boxwand schoppen. Als je er om een willekeurige andere tijd komt zijn ze heel rustig en poeslief.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:34

Mijn merrie reageert op mijn auto.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:05

Dat van die biologische klok kan kloppen jah.
Ik dacht juist altijd dat paarden het wisten door de stand van de zon ofzo, maar omdat het steeds vroeger donker wordt heeft dat er ook niet mee te maken evenals de lichtintensiteit.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:47

ceesje schreef:
Mijn merrie reageert op mijn auto.

Haha! , de mijne ook begint altijd te hinneken als ze onze auto of vrachtwagen hoort aankomen zelfs al van verre heb ik gehoord van voorbijgangers.
Tevens heeft ze ook een klok met haar voertijden (s´morgens en s´avonds)en tussen de middag staat ze ook te wachten voor het hek omdat ze weet dat ik dan kom en vast wat leuks gaan doen.
Buiten deze tijden staat ze rustig in haar wei of schuilstal.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:48

een merrie van kennissen werd boos als je dr te laat binnen haalde! je kon er echt nis meer mee dan, begon ze helemaal te steigeren en drammen, en als je gewoon op tijd was, was er niks aan de hand Gestoord

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:00

De enige die bij mij echt kon klokkijken was een kat. Zei ik 'om 10 uur huis' stond ie klokslag 10 uur voor de deur. Ook bij bv 11.30 of 17.15. Erg eng...

De paarden weten iig wel wanneer wie wat komt geven. 's Avonds krijgen ze brok van de eigenaar. Kom ik 's avonds, ik hoor 's ochtends hooi te geven, reageren ze niet.
In het weekend doet de eigenaar zelf alles, als ik dan aan kom zijn ze hoogst verbaast. 'Twee keer hooi?'
Overigens hoor je ook niet om 3 uur een paard te zadelen voor een buitenrit, worden ze vreselijk nerveus van (beetje overdreven, maar leuk vinden ze het niet), want stel dat je niet op tijd thuis bent...

En dan had je nog die gekke haflinger die tussen 12.30 en 13.30 siesta had. Daar kon je echt de klok op gelijk zetten...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 14:41

hahaha erg grappig al die paardjes!
Het is bij mijn ruin ook echt KLOKSLAG 7:45 dat ie begint te hinneken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:44

ja ik haalde mijn paard altijd binnen na school, en hij stond dan altijd al bij het hek te wachten. Wanneer ik dan een keer later kwam liep hij allemaal zenuwachtig te doen bang dat ik hem vergeten was.

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:46

Ja, enorm irritant, sochtends om 6 uur begint de eerste al te krijsen, terwijl ze pas om 8 uur krijgen

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:51

Het is geen klok kijken het is soort biologische klok die we allemaal hebben dat ons vertelt wanneer slapen wanneer niet waneer actief wanneer niet

ga meer eens bijvoorbeeld elke dag 0.00 naar bed en sta op om 7 uur binnen een week zal je opstaan zonder een wekker

dit heb ik al zovaak namelijk

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:38

iK herken dit ja,ik krijg mijn paard met geen mogelijkheid uit de wei overdag maar zodra t donker is staat hij hinnikend te wachten en komt zelfs naar me toe!!heel vervelend maar hij heeft dus inderdaad een horloge om

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:43

als er eten moet komen weten ze bij mij hoe laat het is. Clown

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:28

kensha schreef:
Het is geen klok kijken het is soort biologische klok die we allemaal hebben dat ons vertelt wanneer slapen wanneer niet waneer actief wanneer niet

Dat ben ik voor een groot deel wel met je eens. Maar het is ook gewenning, zelfs met dagen, bv weekenden. Die beesten hebben dondersgoed door dat in het weekend activiteiten als voeren en naar buiten gaan op andere tijdstippen gebeuren als door de weeks.
De paardjes weten dat ik ze nooit voer in het weekend, de kat weet dat ze dan niet voor 10 uur buiten komt. Door de weeks moet ik het niet flikken, zeker met de kat, maar in het weekend weten ze dat het anders is.

Ik blijf er trouwens bij dat Stoffel de klokkijkkat echt gevoel voor tijd had. Maakte niet uit wat voor een tijd ik zei, hij was altijd stipt op tijd...

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:41

hahaha, ja dat hebben ze hier ook. Hun klokje zal wel gaan rinkelen zodra hun buikje begint te knorren Vingers aflikken

Brigitte

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:44

Op de stal waar ik rij daar is een pony die weet precies hoe lang de privéles duurt (30 min). Als je haar bijv nog wil laten draven in de laatste paar minuten moet je wel heel erg hard je best doen, wat ze loopt gewoon naar het midden en gaat stil staan. Dat is pas echt klokkijken.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:45

Bij ons hebben ze het vooral als het tijd is om binnen te halen, 16uur.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:47

Angelkisssss schreef:
Op de stal waar ik rij daar is een pony die weet precies hoe lang de privéles duurt (30 min). Als je haar bijv nog wil laten draven in de laatste paar minuten moet je wel heel erg hard je best doen, wat ze loopt gewoon naar het midden en gaat stil staan. Dat is pas echt klokkijken.

Ja
En ook goed weten dat als er met meer dan twee paarden gereden wordt, het afgelopen moet zijn met een uur.
Grootse verwarring als je met twee paarden een lange les hebt Haha!.

Wat je tegen het einde van de les dan ook niet meer moet proberen: in de buurt van het midden van de bak komen - daar wordt normaal gesproken immers afgestegen. Zie ze maar weer eens van het midden af te krijgen ROFL

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:11

Mijn paarden kunnen kloklezen dat heb ik ze samen geleerd met de paralelli dvd's. Nee hoor, grapje maar ze staan tot op de minuut te wachten op hun eten. Als ik laat ben wordt ik volgens mij ook uitgehinnikt. Als ik vroeg kom zijn ze wat verward maar komen toch gauw kijken of ik niet eten kom brengen. Ze staan me elke dag om 16.15 bij het hek op te wachten.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:06

Mijn verzorgpaard kan ook heel goed klok kijken.... 's ochtends staat ie al voor zijn staldeur te wachten tot ie naar buiten mag en 's middags staat hij om 17.00 netjes voor het hek te wachten Tong uitsteken (hij moet nu nog wennen aan de 13.00 aangezien hij nu op de winterwei staat maar het gaat beter Tong uitsteken).

Daarnaast weet hij het ook met longeren Lachen, ik longeer in blokjes van 5min en vaak keert ie al vanzelf om... (als ie linksom mag dan want dat is zijn makkelijke kant...) En hij weet het ook precies wanneer die klaar is (na een half uur...) en als ik dan even niet op let staat ie zo voor me neus van hoi ik ben klaar... Best wel handig Haha!.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:48

Ze weten precies wanneer het etenstijd is hier! Vingers aflikken