deken waterdicht maken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_kiimy

deken waterdicht maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:40

Hej ik heb pas een nieuw paard en heb die zelfde dag een winterdeken gekocht
maar nu gebeurt het dat het s'morgens goed weer is dan gaat hij buiten maar dan begint het soms te regenen ofzo en ik kan hem dan pas s'avonds binnen zetten Boos! en dan is hij nat onder zijn deken maar ik moet dan weer gaan als hij eten heeft omdat mijn paard niet thuis staat ik heb dus geen tijd om eve zweetdeken op te leggen en dan weer winterdeken laten drogen ..
weten jullie hoe ik dat kan oplossen en kan je je deken waterdicht maken mss ??

xx

CloudDancing

Re: deken waterdicht maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:04

Je zou hem weg kunnen brengen naar een ruitersportzaak. Bij de grotere zaken hebben ze wel een wasservice.
Je zouhem ook zelf kunnen wassen, dan is er bij Perry Sport een middeltje te koop, dat is prima spul en maakt hem zeker waterdicht.
En ik denk dat je er verstandig aan doet, om een reserve deken te kopen, zodat je kunt wisselen, als de één nat of vies is, dat je de nader om kunt doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:12

Tegenwoordig maken niet alle paardendekenswasserijen de dekens weer waterdicht na het wassen. Ik heb zelf spuitbussen gekocht om de dekens weer waterdicht te maken. Dit werkt heel goed. Vooral voor die dikke dekens, die passen niet in de wasmachine thuis werkt een flesje weer niet. Bij een dunne deken of alleen een ongevoerde regendeken kan je wel bijvoorbeeld een flesje harmisol gebruiken. Bij de ruitersportzaken is vaak wel een spray te verkrijgen. Ik heb echter nooit genoeg aan 1 spray voor 1 deken. Ik spuit de naden altijd na het drogen nog een keer extra in.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:45

Hoe zit het dan met ademende waterdichte dekens?
Gaan die niet dicht zitten door Harmisol of zo iets te gebruiken?
Dit werd mij net verteld toen ik mijn deken bij een wasservice bracht?
Graag jullie adviezen en tips in deze.
Ben wel benieuwd...........

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:44

josie: ik ben daar inderdaad ook heel erg benieuwd naar....
Hopenlijk zijn er nog mensen die dit weten?!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:05

Ik maak de dunnere dekens die thuis wel in de wasmachine passen altijd weer waterdicht met harmisol, geen probleem met de binnekant!
De dikkere dekens was ik altijd met de hand om de vulling zo lang mogelijk dik te houden. Door het wassen in de machine wordt de vulling naar mijn idee toch dunner. Als de deken dan droog is spuit ik er een spray op om de buitenkant weer waterdicht te maken. Naden behandel ik altijd extra.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:28

Wij hebben een dekenwasserij en impregneren altijd de buitendekens. Hierdoor worden ze niet waterdicht, maar waterafstotend. Bij de meeste buitendekens is dit voldoende om je paard droog, maar de deken ook ademend te houden.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:39

Ook mijn paarden staan onder een gewone winter deken,maar als ze naar buiten gaan dan krijgen ze een ongevoerde regen deken er overheen. Pling Ja
De ongevoerde regen deken is héél goed in de wamachine te wassen,en dan gebruik ik een wasmiddel uit de ruitersportzaak.
Dit spulletje zorgt ervoor dat de deken ook echt waterdicht blijft.En zo komen ze droog en wel de winter door.
Veel succes ermee. Doei!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:16

Bandos: Wat voor merk gebruik je dan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:24

Limpia schreef:
Wij hebben een dekenwasserij en impregneren altijd de buitendekens. Hierdoor worden ze niet waterdicht, maar waterafstotend. Bij de meeste buitendekens is dit voldoende om je paard droog, maar de deken ook ademend te houden.

Jammer dat jullie zover weg zitten. Hier in de buurt doen de meeste wasserijen de dekens niet meer waterafstotend maken.......

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:40

meggiemeg schreef:
Limpia schreef:

Jammer dat jullie zover weg zitten. Hier in de buurt doen de meeste wasserijen de dekens niet meer waterafstotend maken.......

Als je meerdere dekens hebt, dan zou je ze op kunnen sturen. In een grote doos passen misschien wel 4 of 5 dekens. Per deken zijn de verzendkosten dan wel te doen en wij rekenen geen extra kosten voor het terugsturen van dekens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:29

Ik was al het waterdichte en ademende spul eerst met tech-wash (speciaal wasmiddel) en daarna met direct-in (impregnerend spul) van nikwax. Werkt goed! Lachen