Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

en hoop dat je goeie tips krijgt

thx voor de info

imker schreef:Idd Cassidy, géén ander paard erbij, dat is echt onverstandig.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom...
Waarom dat precies onverstandig is, want ik ben het echt met je oneens.
) Cassidy schreef:je veulen niet van tevoren verdoven (wat anderen ook weleens voorstellen)
kehdra schreef:Ik heb vorige week mijn veulen opgehaald , net bij mamma vandaan geplukt (helaas, kon niet anders) en alleen op de trailer.
Goed kort vastzetten, niks op de vloer. hooibaaltjes voor de stang zodat hij er niet onderdoor kon,. het was een 2-paards trailer, dus schot er gewoon tussen gelaten zodat hij bij wijze van spreken 'klem' stond, zeiltje dicht en GAAN.
Meneer heeft de hele weg heel rustig gestaan, we zijn een dik uur onderweg geweest, en er was helemaal niks aande hand.
Dit alles met de paardentaxi, dat betekend dus ook dat deze man ervaring heeft met de trailer, en ook heel rustig rijdt. Echt een aanrader !
Een volgende keer zou ik het zo weer op deze manier doen!
(maar dan liever al wel van te voren afgespeend)
nielsd schreef:kehdra schreef:Ik heb vorige week mijn veulen opgehaald , net bij mamma vandaan geplukt (helaas, kon niet anders) en alleen op de trailer.
Goed kort vastzetten, niks op de vloer. hooibaaltjes voor de stang zodat hij er niet onderdoor kon,. het was een 2-paards trailer, dus schot er gewoon tussen gelaten zodat hij bij wijze van spreken 'klem' stond, zeiltje dicht en GAAN.
Meneer heeft de hele weg heel rustig gestaan, we zijn een dik uur onderweg geweest, en er was helemaal niks aande hand.
Dit alles met de paardentaxi, dat betekend dus ook dat deze man ervaring heeft met de trailer, en ook heel rustig rijdt. Echt een aanrader !
Een volgende keer zou ik het zo weer op deze manier doen!
(maar dan liever al wel van te voren afgespeend)
Nou, doe dit maar niet!!!!
Zo gingen wij ons veulen vervoeren. Eindigde met 112 bellen, brandweer erbij diernarts politie etc.
http://img228.imageshack.us/my.php?imag ... 224ie6.jpg
Het beste (uit ervaring dus) is het los vervoeren. Alles eruit halen en het zeil dicht doen.
Ook zou een klein roesje niet verkeerd zijn. Een beetje tranquegel.
gr niels
Cassidy schreef:Remorque/camion moet geloof ik even voor de niet-vlaamse bokkers vertaald worden:
Remorque is trailer, camion is vrachtwagen.
Om te beginnen zou ik een veulen NIET vastzetten in de trailer, je veulen zou de eerste niet zijn die zich in de trailer ophangt.
Laat je veulen los in de trailer staan, haal het tussenschot eruit dat hij alle kanten op kan, en maak het zeil aan de bovenkant van de trailer (boven de laadklep dicht). Je veulen zou namelijk niet de eerste zijn die over de klep heenspringt.
Niets op de grond doen (geen stro of zaagsel, kunnen ze alleen op uitglijden, geen hooinet ophangen, en dat afbreken van de trailer zal ook wel meevallen.
Ik zou geen ander paard meenemen, je veulen niet van tevoren verdoven (wat anderen ook weleens voorstellen) en gewoon rustig rijden. Je veulen is heus de eerste niet die vervoert wordt.
Succes met het vervoeren.
liisanne schreef:imker schreef:Alles uit de trailer (stangen e.d.) dan flinke laag stro, veulen erop, klep dicht, zeiltje dicht en rijden maar (heel voorzichtig).
Met de stang eruit halen ben ik het niet eens!!
de stang is een verlengstuk van je trailer. Het houd je trailer in evenwicht. Zodra je de stang er niet achter doet, is je trailer niet in evenwicht. De 2 stangen in je trailer houden hem recht;)