Sommige hengsten kunnen inderdaad wanneer ze wat ouder worden echte hengstenkuren gaan vertonen, zeker wanneer je de hengst laat dekken (en bij alleen maar 1 x dekken kan je hengst ook meer hengstenkuren gaan vertonen).
Maar: niet alle hengsten hebben dit en het is bij hengsten erg belangrijk om altijd de baas te blijven. Laat hengsten geen kans zien dat ze heel misschien eens de baas van je kunnen worden, want dan kunnen hengsten wat fanatieker worden in de baas willen worden dan merries of ruinen.
Maar: ook merries en ruinen kunnen door zo'n kleine kans steeds meer uitproberen. Daarmee wil ik zeggen dat ik niet echt vooroordelen heb over hengsten dat ze standaard gevaarlijker zijn dan merries en ruinen (daar heb je ook genoeg lastige tussen). Echter, wanneer ze de baas denken te worden gaan hengsten vaak van nature wat verder qua vechten dan merries en ruinen, omdat er maar 1 hengst de kudde kan leiden en er wel meerdere merries (en ook ruinen, maarja die heb je in de natuur niet) in 1 kudde voorkomen...
Ohja: castreren zou een optie kunnen zijn, al zeg ik altijd: als mijn vriendje vervelend is laat ik die ook niet castreren, maar zeker wanneer hengsten al hebben gedekt is er een kans dat de hengstenkuren niet overgaan door het castreren.