entingsvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

entingsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:18

Ik begin me er nu wel zorgen om te maken, vandaar hier de vraag (weet ook niet of het hier goed staat Bloos )

Volgende week wordt mijn fjord ingeent (jaarlijkse enting)
ik rijd geen wedstrijden oid.

Vorig jaar is hij ook geent (toen verzorgde ik hem) maar dat is niet genoteerd in zijn paspoort door betreffende VA (paspoort was niet aanwezig op stal toen)

Ik kan er volgende week niet bij zijn met enten, maar ik vraag me af of die VA daar een probleem mee heeft/van kan maken?
ik weet zéker dat het dier vorig jaar geent is, alleen is het niet ''te bewijzen''..

Kunnen daar nog verdere problemen uit voortkomen? dat hij in zijn paspoort een enting ''mist'' ?

Somebitch

Re: entingsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:24

Enten is niet verplicht dus kan je dierenarts er ook niks over zeggen oid.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:25

Als hij een enting mist (volgens het boekje dus, want daar wordt altijd vanuit gegaan) dien je je paard opnieuw de basisenting (2 enting met een tussentijd van maximaal 92 dagen) te geven en te zorgen dat het vanaf dan wel duidelijk in het paspoort vermeld staat.

Edit: Zie nu pas wie je bent Knipoog Met de meeting in april, kom je dus op verschillende stallen. Dan zou ik wel zorgen dat je enting helemaal in orde is.
Op sommige plaatsen, worden paarden nog weleens geweigerd als je geen geldige enting kunt aantonen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:26

maar hij is gewoon wel geent Nagelbijten / Gniffelen
eind februari dit jaar is hij gewoon gedaan..
is het dan verplicht om die 2 achter elkaar weer te doen?

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:27

Als je hem puur ent om hem te beschermen maakt het niet uit als je te laat bent, alleen op wedstrijden ed willen ze dat niet hebben, maar als hij gewoon aan huis staat dan hoeft dat niet. Je dierenarts zal daar echt geen probleem van maken, dat is zijn zorg niet.

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:28

Naar mijn weten hoeft dat alleen voor wedstrijden en dergelijke, omdat ze daar echt op papier willen dat hij ge-ent is, dan moet je dus idd dubbel gaan enten, maar als hij gewoon goed ge-ent is en je houdt hem thuis, dan is het prima.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:29

op wedstrijd zullen wij nooit gaan Clown dus dat zal het probleem niet zijn.
ik vind het zo vervelend dat ik er niet bij kan zijn..

voor vervoeren enz is dat enten niet verplicht
(oh wat voel ik me een dombo nu Clown maar met verzorgpaarden enz leer je dit niet Nagelbijten / Gniffelen )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:29

Naar mijn weten ook Fraznic. Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:35

Voor wedstrijden inderdaad ook, maar bij de meeting, slaap je in een vreemde stal.
Vaak moet je dan wel een enting kunnen aantonen ivm. andere paarden.
Als je bij vakantieaccomodatie gaat kijken, vind je dat ook vaak terug in de voorwaarden.
Bij de ene accomodatie zullen ze er niks van zeggen, maar je hebt kans om geweigerd te worden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:38

Silence schreef:
Voor wedstrijden inderdaad ook, maar bij de meeting, slaap je in een vreemde stal.
Vaak moet je dan wel een enting kunnen aantonen ivm. andere paarden.
Als je bij vakantieaccomodatie gaat kijken, vind je dat ook vaak terug in de voorwaarden.
Bij de ene accomodatie zullen ze er niks van zeggen, maar je hebt kans om geweigerd te worden.

het is geen verschil hoor.. als je bang bent dat hij iets overbrengt ofzo.. het enige wat anders is is dat dat beetje inkt en dat stickertje niet gespendeerd is.
hij is nl wel geent

(vorig jaar vroegen ze daar ook niet om trouwens)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:49

Hij is wel geënt, maar dat weten andere mensen niet.
Het gaat er mij niet om, of hij wat over kan brengen, maar sommige stal-eigenaren willen geen ongeënt (wat hij in hun ogen dus is) paard op stal om zo te voorkomen dat hun straks met een virus zitten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:50

ik kan praten hoor..
en de pensionhouder waar hij toen stond weet het ook en ook die kan praten..

het ging mij er meer om of die VA ergens toe verplicht was omdat die andere enting niet bijgeschreven staat. maar dat blijkt niet zo te zijn Lachen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:30

Bij onze dierenarts wordt alles per paard geregistreerd in een computersysteem. Vraag even na of dat bij jullie ook zo is. Als er in de computer gewoon staat dat ie geent is vorig jaar, dan kan de dierenarts het alsnog in het paspoort zetten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:52

Naaltje schreef:
maar hij is gewoon wel geent Nagelbijten / Gniffelen
eind februari dit jaar is hij gewoon gedaan..
is het dan verplicht om die 2 achter elkaar weer te doen?

Ik heb ook eens het boekje vergeten, en toen konden ze het een jaar later gewoon nog terug vinden in de administratie. De VA heeft toen gewoon een extra sticker meegenomen en die alsnog in geplakt. Ja
Ik zou even bellen naar je VA om te vragen of ze dat niet alsnog kunnen achterhalen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:07

inderdaad gewoon even aan de DA vragen of hij het alsnog in het boekje zet. die van mij zou het zó doen. lijkt mij ook wel dat het ergens in het systeem staat. succes!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:10

Naaltje schreef:
ik kan praten hoor..
en de pensionhouder waar hij toen stond weet het ook en ook die kan praten..

Het gaat er niet om wat jij kan vertellen, het gaat erom wat je kan aantonen.
Dat is niet persoonlijk, maar zijn gewoon de regels. Lachen
Wanneer je wil gaan starten kom je geheid in de problemen wanneer er een jaar mist in het entingsboekje. Mogelijk wordt je ook geweigerd op vakantie.
De tip van Anoeska is wel een goede. Vraag je dierenarts er gewoon naar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:25

Precies, als jij bij mij op stal zou komen om wat voor reden dan ook, ben je niet welkom als je geen entingsboekje met daarin de entingen kan overhandigen, of hij dan wel of niet geeent is ik zou dat risico niet nemen emt een vreemd paard.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:31

van die vakantie is niet van toepassing, daar ben ik vorig jaar ook geweest, en daar is gewoon niet naar gevraagd..

wedstrijden zullen wij nooit kunnen rijden, dus dat is ook uit beschouwing

Ik heb geen flauw idee welke veearts hem toen gedaan heeft, en ook geen flauw idee welke hem nu gaat doen.
vorig jaar met de enting was hij nog niet van mij namelijk.
Op de stalling waar hij nu staat maakt het overigens niets uit, omdat hij toch geent is, zij vragen ook niet om zijn paspoort.

Als ik het goed begrijp moet ik dus die veearts even opbellen, en dan vragen (langsgaan? ) of hij het krabbeltje alsnog (1 jaar later) wil zetten?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:33

Ja zou het wel proberen wie weet wat je in de toekomst nog met hem wil gaan doen, je hoeft maar een stal tegen te komen die hem weigert en dan zal je er flink van balen.

Dus ik zou ook zeker proberen om die veearts nog even te bellen. Ik ga vaak ook een week later of zo als we tijd hebben naar de dierenarts om het in het paspoort af te laten tekenen.

Hoop alleen voor ej dat ze eht na zo'n tijd nog in de computer hebben staan

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:40

komt zo stom over Nagelbijten / Gniffelen
moet ik die stal bellen waar hij toen stond (en waar ik al keilang niet geweest ben (vanaf 7 mei ofzo) enkelt om te vragen naar de naam van de VA. en die veearts bellen, en 10 tegen 1 dat het nu een andere is, dus dan heb ik alleen een stikertje en een krabbeltje nodig van hem Nagelbijten / Gniffelen)
ik zie het dus al helemaal voor me dat ze kwaad op me worden Clown Vork

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:43

Ja je kan ook gewoon de enting herhalen en het in het paspoort laten zetten. Weet niet wat het enten kost bij jullie

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:44

ik ook niet Bloos
ik laat het nu met stal tegelijk doen
en dat kost max 25 euro heb ik me laten vertellen..
maar ik heb geen idee of dat duur/goedkoop is ofzo.. Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:45

Ja het schijnt nogal veel te verschillen per regio en dierenarts. Voor heir zou het duur zijn als jullie het met de hele stal doen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:49

mag ik vragen wat het bij jou kost? Bloos

wat zou je doen? gewoon proberen met bellen, kijken of ze het nog willen registreren?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:49

Waarom ben je erna dan niet ff naar de desbetreffende DA geweest om alsnog een kriebeltje en sticker te halen?

Denk trouwens niet dat je da er iets van zegt maar hij zal wel kunnen denken dat ie de basis enting nog een x nodig heeft (terwijl dat dan niet zo is)
Anders kan je vragen of je da zelf een kriebel kan zetten als je zeker weet dat ie is geent.
Maar beter lijkt me om de da van vorig jaar erbij te btrekken want of jou DA jou dan ook gelooft en dan een kriebel zet voor iets waarvan hij niet zeker.....

Maar zal gewoon da zeggen van tevoren dat je paard vorig jaar wel is ingent op stal blabla maar dat niet in paspoort is gezet en waarom, en dan zal hij er toch geen probleem van maken. Maar wel ff langs gaan om sticker en kriebel te halen!