DA ver laten rijden voor keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

DA ver laten rijden voor keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:15

Als je een paard of pony wilt kopen die een eindje van je weg woont en je wilt het dier klinisch laten keuren, vraag je daar dan je 'eigen' DA voor, die dus normaal gezien dicht bij jou woont? Of zoek je een DA in de buurt van de woonplaats van het paard in kwestie? Het is misschien nogal een sukkelige vraag, maar ik heb geen idee of het vaak gebeurt dat je je DA bv. 30km of misschien wel 50km verderop stuurt. Kan iemand mij uit mijn onzekerheid helpen?

PienZ

Re: DA ver laten rijden voor keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:17

Ik zelf zou er eentje uit de buurt opbellen is net zo handig

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:48

Maar dan weet je natuurlijk niet of het wel een goede betrouwbare DA is.
Hier in de buurt zit er dus ook 1 die echt slecht is. die keurt gezonde paarden af. bv al paar keer meegemaakt + hij geeft verkeerde dingen..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:36

Wij reden altijd naar onze eigen kliniek voor de aankoopkeuringen. Dat was Rob van Wessum in Nijkerk.
We hebben wel paarden uit Makkinga / Oodterwolde opgehaald, in Nijkerk laten keuren en weer retour gereden omdat ze niet goed waren....Ging wel om dure Quarters en we vinden Rv nu eenmaal een goede arts ( zit nu in VS, wordt wel erg duur om daarheen te gaan voor een keuring, hihi)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:37

Ja daar zou ik zeker mn eigen DA voor laten komen. Hier in de buurt worden DA's zelfs op het vliegtuig gezet om in bijv Oostenrijk te keuren.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:39

Ik zou mijn paard ook altijd door mijn eigen DA willen laten keuren, tenzij ik weet dat er daar in de buurt ook een goede zit die ik vertrouw.

Overigens is het vaak zo dat jij met het paard naar een kliniek toegaat om het te laten keuren, oa voor de afstand + dat daar alles bij de hand is en ingericht is.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:12

ElCamino schreef:
Wij reden altijd naar onze eigen kliniek voor de aankoopkeuringen. Dat was Rob van Wessum in Nijkerk.
We hebben wel paarden uit Makkinga / Oodterwolde opgehaald, in Nijkerk laten keuren en weer retour gereden omdat ze niet goed waren....Ging wel om dure Quarters en we vinden Rv nu eenmaal een goede arts ( zit nu in VS, wordt wel erg duur om daarheen te gaan voor een keuring, hihi)

Betaal je dan een soort voorschot om met het niet gekochte paard al te mogen vertrekken?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:02

het belangerijkste is dat je een da hebt die onpartijdig is, dus niet de da van de eigenaren van het paard, dit kan nadelig zijn.
verder is het heel belangerijk dat de da weet wat jijverwacht en wilt en dat hij daar ook aan voldoet.
het is mij door de jaren heen opgevallen dat veel dierenartsen verschillen van mening in klinische keuringen.