paarden van een ander gaan (in)rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izi

paarden van een ander gaan (in)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:23

ik heb een aanbod gehad om te helpen bij het beleren van jonge paarden,deze vrouw doet dit als hobby,ze heeft steeds 1 of 2 jonge paarden,deze worden dan beleerd en weer doorverkocht en dan komen er weer nieuwe.
dit lijkt me erg leuk om te doen,ik heb ook al aardig wat ervaring met het beleren van verschillende soorten paarden,het punt is alleen dat ik een tijdje weinig gereden heb (half jaar ongveer)dus dat ik eerst maar weer op een goed doorgereden paard zelf mijn gevoel en evenwicht moet hervinden,denk zelf dat dit niet zo'n groot probleem is,want een paar maanden terug heb ik op een 3 jarige gereden die net twee maanden onder het zadel was,maar ja,dit paard had zijn evenwicht al gevonden onder de ruiter.
hoe kan ik het rijden voor mezelf weer opbouwen voordat ik op zo'n jong ding ga?
ik heb al een 10 tal paarden ingereden en rijd ook al zo'n 15 jaar,du die ervaring is er,ik ben alleen bang dat het een probleem is als het jonge paard zijn evenwicht nog moet vinden onder de ruiter en dat ik misschien ook niet zo veel evenwicht heb als wat ik vroeger had...

iemand tips om dit eerst weer goed op te gaan bouwen?

verder zit ik met een andere vraag:als ik dit aanbod aan zou nemen hoe zit het dan als ik van het paard afval,of als er iets met het paard gebeurt?wie is er dan verantwoordelijk?

LDRD

Re: paarden van een ander gaan (in)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 07:59

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 11:36

ik heb eergister voor het eerst gereden.ze had een rustig paard staan wat al langer onder het zadel was dus zo kon ik weer even wennen aan het rijden.
ik moet zeggen at het echt minder goed ging dan ik gehoopt had.ik had een paar maanden terug op een paard gereden wat nog maar net onder het zadel was en dat ging zonder problemen terwijl ik toen ook al een paar maanden niet meer had gereden.
maar op het paard waar ik eergister op reed...wat een drama!het was een klein dun paardje dit ben ik ook al niet gewend dus misschien dat het daaroor ook minder soepel ging allemaal.maar bij de overgang van bijv galop naar draf kukelde ik af en toe voorover (kwam er dezelfde avond nog achter hoe dat kon want ik had toch een spierpijn in mijn buikspieren -een gebrek aan buikspieren dus-ook heb ik behoorlijke spierpijn in mijn bovenbenen)
af en toe was ik ook wat onrustig met mijn handen en ik kreeg het paard dus ook niet naar beneden en lekker ontspannen.
ik ben dit echt niet gewend van mezelf.heb dit ook niet eerder gehad terwijl ik toen ook al maanden niet gereden had.misschien was ik te gespannen?
vanmiddag ga ik weer rijden en ik hoop dat het dan weer als vanouds gaat.ik heb wel met haar afgesproken dat ik voorlopig eerst dit paard blijf rijden totdat ik weer op mijn oude niveau zit want zo ga ik echt niet op een jong ding zitten.
het opstappen was trouwens ook een ramp!ben echt een ontzettend stijve hark geworden!heeft iemand tips om mijn paardrijspieren te oefenen?(naast het weer regelmatig gaan rijden?)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:52

Als je nu ook al praat over naar beneden rijden e.d. terwijl het paard net onder het zadel is lijkt me dit ook niet goed, zorg eerst eens dat je zelf dan je evenwicht hebt op een paard waar wel alle knopjes op zitten. Niet banketstaaf bedoeld of zo, maar als dat goed gaat, kun je eens een stapje verder gaan.
En je zei dat je elke keer voorover viel, dan ben je denk ik ook niet ontspannen, hoe kan je paard dit dan wel zijn?

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 10:38

Henrieke schreef:
Als je nu ook al praat over naar beneden rijden e.d. terwijl het paard net onder het zadel is lijkt me dit ook niet goed, zorg eerst eens dat je zelf dan je evenwicht hebt op een paard waar wel alle knopjes op zitten. Niet banketstaaf bedoeld of zo, maar als dat goed gaat, kun je eens een stapje verder gaan.
En je zei dat je elke keer voorover viel, dan ben je denk ik ook niet ontspannen, hoe kan je paard dit dan wel zijn?

ik zat idd niet lekker ontspannen op dat paard.over het naar beneden rijden;dit paard was al een aantal maanden onder het zadel en deed dit al prima.ik heb gister nog even op hem gereden en toen ging het al een stuk beter allemaal!ik zat nu wel ontspannen en kukelde ook niet meer voorover.
gister heb ik op een ander paard gereden en dat ging perfekt!het voelde veel beter en ik zat ook lekker ontspannen.dit paard liep dus ook lekker ontspannen en nageeflijk (deze was ook net een paar maanden onder het zadel) ik ben blij dat dat in ieder geval goed ging.voel me nu weer een stuk zekerder.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:41

ik zou dan toch eerst eens op een manege een tijdje gaan lessen, ik zou het zeer onverantwoordelijk vinden als je zo op een jong pard stapt, voor jezelf maar zeker ook voor het paard.

als je het zwart doet, dan heb je geen poot om op te staan als je valt, als je het wit doet ben je netjes verzekerd.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:43

Meestal na een paar keer heb je het gevoel al wel terug. Weet dat ik voor mn eerste verzorgpony ongeveer een jaar niet had gereden. Nou toen ik opstapte voelde het verschrikkelijk, ik wist nog wel wat ik moest doen maar het ritme was ik compleet kwijt (voor het oog zag het dr wel normaal uit maar zo voelde het niet Haha!) De 2e keer toen ik opstapte voelde het gelijk weer zoals vanouds Lachen
Maar ik las dat het al goed ging, dan zal de rest vanzelf wel gaan!