Hoi
Leuke vragen heb jij!
Je vragen zijn allemaal op te lossen met grondwerk (NH).
je antwoord op je eerste vraag heb je al gehad, de andere zou ik graag aanvullen.
Het niet meer vooruit willen zou ik op een rustigere manier oplossen. Die veilig is, heeft een eeuwig resultaat maar vraagt wel veel geduld!
Bouw druk op het halster op. Dus je zet je stevig en blijft ook staan, je bukt je een beetje, dus een heel ontspannen houding, lach en nodig hem eigenlijk uit om toch voort te gaan. Dan bouw je rustig druk op en zorg dat je stopt op je hardste, en blijft deze druk houden, zeker niet snokken want dan komt er telkens een korte rust. Zodra hij dan nog maar een voetje opheft of een stapje naar voor zet laat je alle druk los en beloon je hem uitbundig. gaat hij achteruit wandel wel mee, zodat je de druk kan blijven houden. Zo bouw je stapje voor stapje op en dat werkt super!!!! zo leren ze dat als jou houding ontspannen is er niets aan de hand is.
Het op de cirkel houden bij longeren begint eigenlijk bij het uit je ruimte houden bij enkel het gewoon wandelen al.
Eigenlijk kan je beter eerst de taal leren van je paardje! Kijk daarom eens op http://www.naturalhorsemanship.be. Ik raad je zeker zo'n theorieavond aan. Daar leer je het principe van hoe een paard denkt en hoe je er mee om moet gaan. Ik ben er echt veel mee geweest. dankzij die leerstof los ik nu heel veel problemen zo op!
succes