Paar dingen waar ik benieuwd naar ben...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiirstenp

Paar dingen waar ik benieuwd naar ben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 14:57

Hallo,

1.Wat is een clicker? of clickertraining?
2.Wat moet je doen als je met je pony aan de hand aan het lopen bent, en hij staat ineens stil en wil niet meer weg van die plaats?
3.en wat als hij gaat bokken en rennen aan het touw...?
4.Hoe moet je met longeren een paard naar buiten krijgen? (want hij loopt steeds weer naar me toe of achter me aan Nors opkijken

Sorry dat ik dit allemaal vraag Bloos , maar ik ben erg nieuwsgierig, en wil het graag goed leren Cool
Antwoord op 1 vraag is al goed hoor!! Haha!

groetjes Kirsten

Lise81

Re: Paar dingen waar ik benieuwd naar ben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:44

1.Wat is een clicker? of clickertraining?
Clickertraining leert een paard aan dat een klikje (vanuit een klein doosje waar het geluid uit komt als je er op drukt) betekend dat het gedrag wat hij vertoonde goed was. Men begint vaak met zegn. targetting. Raakt het paard het voorwerp aan dan hoort hij het klikje en krijgt hij een beloning (vaak voedsel). Hij associeerd het klikje met de beloning waardoor hij het gedrag/beweging zal gaan herhalen/

Zie [VD] Vrijheidsdressuur en Clickertraining (o.a. bij FAQ)
en!
[VD] Beginnen met clickertraining/vrijheidsdressuur

2.Wat moet je doen als je met je pony aan de hand aan het lopen bent, en hij staat ineens stil en wil niet meer weg van die plaats?

Ga niet lopen trekken! Ga iets achter de schouder staan, neem het uiteinde van het halstertouw in je linkerhand en tik hiermee achter je rug om het paard wat aan. Het paard van links naar rechts begeleiden kan ook helpen.
Vraag evt. hulp, diegene kan van achter het paard rustig opdrijven.
Blijf rustig, als het echt niet wil kan je lokken met brokjes/wortel oid.

3.en wat als hij gaat bokken en rennen aan het touw...?
Kijken waar het gedrag van daan komt. Is het paard fris, zorg dat hij zijn ei kwijt kan zonder jou mee te trekken.
Soms is het een kwestie van frisheid, anders ook wel angst of dominantie (beide: geen vertrouwen in jou als leiding!) Leer stevig in je schoenen te staan, en ga grondwerk doen met je paard (bestaan leuek boeken over of volg een cursus!!!)

4.Hoe moet je met longeren een paard naar buiten krijgen? (want hij loopt steeds weer naar me toe of achter me aan Nors opkijken
Vaak is je positie dan verkeerd, je staat te veel voor de schouder. Probeer meer naar de kont toe te gaan staan, zodat je het paard eerder van achter wat aandrijft dan van voren remt.
Longeer in een afgezet rondje en hou de zweep er altijd bij, daarmee kan je een drijvende hulp - ook naar buiten geven. (Wijzen evt. licht tikje, naar waar je normaal ook je beenhulp geeft - achter de singel).

[LO] Longeren en aan de lange lijnen
[LO] Dominante pony aan de longe

ps. afzonderlijk in subtopics vragen plaatsen is veel effectiever!!!

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:43

oke, heel erg bedankt voor de tips!! ik zal het proberen op te volgen Haha!

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:38

Hoi

Leuke vragen heb jij!
Je vragen zijn allemaal op te lossen met grondwerk (NH).
je antwoord op je eerste vraag heb je al gehad, de andere zou ik graag aanvullen.

Het niet meer vooruit willen zou ik op een rustigere manier oplossen. Die veilig is, heeft een eeuwig resultaat maar vraagt wel veel geduld!
Bouw druk op het halster op. Dus je zet je stevig en blijft ook staan, je bukt je een beetje, dus een heel ontspannen houding, lach en nodig hem eigenlijk uit om toch voort te gaan. Dan bouw je rustig druk op en zorg dat je stopt op je hardste, en blijft deze druk houden, zeker niet snokken want dan komt er telkens een korte rust. Zodra hij dan nog maar een voetje opheft of een stapje naar voor zet laat je alle druk los en beloon je hem uitbundig. gaat hij achteruit wandel wel mee, zodat je de druk kan blijven houden. Zo bouw je stapje voor stapje op en dat werkt super!!!! zo leren ze dat als jou houding ontspannen is er niets aan de hand is.

Het op de cirkel houden bij longeren begint eigenlijk bij het uit je ruimte houden bij enkel het gewoon wandelen al.

Eigenlijk kan je beter eerst de taal leren van je paardje! Kijk daarom eens op http://www.naturalhorsemanship.be. Ik raad je zeker zo'n theorieavond aan. Daar leer je het principe van hoe een paard denkt en hoe je er mee om moet gaan. Ik ben er echt veel mee geweest. dankzij die leerstof los ik nu heel veel problemen zo op!

succes