"Eenmalig" deken opdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

"Eenmalig" deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:17

Ik leg het eventjes uit. Mijn pony zit nu in haar wintervacht (niet zo erg veel) omdat ze altijd gewoon zonder deken op de weide loopt (enkel overdag).
Ze voorspellen morgen een enorm harde wind en veel regen (koud dus) dus ik zou er haar winterdeken op willen leggen, het is niet zo dik (weet niet hoeveel gram, heb het gekocht in decathlon) maar ik vraag mij dus af of dat nu kwaad zou kunnen dat ik het eenmalig wil opdoen morgen? Zo ja, wat is dan de beste oplossing ofzo?

Linde90

Re: "Eenmalig" deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:21

Kun je die deken niet deze winter gewoon oplaten? Anders zou het wel zonde zijn dat je die hebt gekocht.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:22

Ik denk niet dat het veel uitmaakt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:39

Linde90 schreef:
Kun je die deken niet deze winter gewoon oplaten? Anders zou het wel zonde zijn dat je die hebt gekocht.

Tgohja, mijn vader steekt haar smorgens buiten en ja die kan daar wel mee werken maarja toch ik heb zo altijd het principe, als ik het zelf doe is het beter, snap je Haha!
En het is niet zo'n zonde hoor, is niet zo erg Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:43

is de deken wel waterdicht ?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:50

Als ze normaal zonder deken staat, zou ik ze morgen ook zonder deken laten staan.
Want dan is ze morgen aan die 'warmte' gewend en maandag loopt ze weer in d'r nakie in de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:53

denk dat het wel meevalt hoor, bij ons staan de jaarlingen ook gewoon buiten,weer of geen weer.
en die blijven morgen ook buiten Knipoog

en ze loopt alleen overdag toch buiten?
nou dan zou ik zeker zonder laten, het is ook best hoog aan de temperatuur he?
vandaag 10 graden,dus zou zomaar kunnen dat een deken op dan te warm is.

als het dan echt vreeeeeselijk rotweer word dan zou ik er liever voor kiezen om je dier wat eerder naar binnen te halen.

als het dan straks echt nog koud word en gaat vriezen kun je de deken dan beter op doen...blijft ze ook lekker warm Haha!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:58

Ik zou het niet doen grote kans dat je paard het te warm gaat krijgen onder het deken denk ik en die wintervacht is er niks voor niks mijn shet die gaat juist in de regen staan hij ziet het als een massage:) gaat het nou echt stormen en bliksemen zou ik dr gewoon binnen zetten.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:00

Waarom zou je haar een deken willen opleggen? Als je paard al altijd in de weide heeft gestaan zonder deken moet dit nu ook lukken. Dan zou je paard haar eigen vacht goed genoeg moeten ontwikkeld hebben dat ze hier aan is aangepast. Als je zelf merkt dat je paardje een nog niet goed genoeg ontwikkelde vacht heeft kan je er altijd een deken opleggen, al snap ik de bedoeling er niet echt van. Veel kans dat dit deken dan niet helemaal waterdicht is: nat deken op de rug & alsnog heeft je paard veel kouder dan zonder deken. Knipoog

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:32

ik heb twee jaar geleden toen we van de 1 op de andere dag onverwachts flinke sneeuw hadden ook eenmalig een deken opgedaan omdat ik dacht dat ze het anders te koud zouden hebben omdat ze van de sneeuw nat zouden worden en het vroor...blablabla....
Normaal staan ze dus ook zonder deken buiten.
Het kan inderdaad geen kwaad...maar ik moet zeggen dat mijn paarden er alles bahalve blij mee waren.
Aan het deken buiten...langs de bomen afschuren....rollen...enz...enz.
(de dekens zijn trouwens wel nog heel!!!! knap he).
Halverwege de dag heb ik de dekens er dus toch maar weer afgehaald....
Sinds die keer ben ik dus nooit meer met dekens aan komen dragen en staan ze weer of geen weer, zonder deken buiten.

Groetjes

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 20:03

Wel ja, ik kan ze wel op stal houden maar dat vind ze ook maar saai. Ze kan schuilen onder een afdakje maar dat wil ze ook niet Haha! en ja als ze op de weide zit met bomen dan gaat ze wat onder de bomen staan maar verder... Het gaat morgen waaien aan ongeveer 85km/uur, straks waait ze nog uit de weide Haha!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:07

Ik zou de deken gewoon aflaten. De wintervacht is er wel op aangepast hoor.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 20:09

Ok Lachen maar het lijkt gewoon zo erg voor haar, als je ze op stal zet en je voelt aan haar rug enz, dan voelt die ijskoud aan, en dan snap ik niet hoe die beesten warm kunnen blijven, naja ik ben dom waarschijnlijk Haha!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:18

als je onder der haar voeld dus echt op de huid dan is ze daar wel warm hoor. het belangrijkste is dat het nier gedeelte warm blijft

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:21

als ze wegwaait vangt ze met een deken alleen maar meer wind omdat ie opwaait Clown

Ik zou hem aflaten; ze zijn er echt wel op ingesteld qua vacht en die wind is niet zo koud nu.
Zeker als ze schuilgelegenheid heeft is er niets aan de hand.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:11

Ik zou de deken ook aflaten. Wat ik me wel kan voorstellen is dat sommige mensen met echt guur en nat weer een nachtje een ongevoerde regendeken opleggen. Dit geeft nauwelijks warmte, alleen bescherming tegen de regen en gure wind.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:14

ja klopt ik doe het ook weleens, maar dan vooral als het van dat windstille pisweer is. Morgen gaat het zo hard waaien dat ik bang ben dat de deken afwaait, bovendien is het niet koud.

Gewoon extra hooi verstrekken, desnoods in een hooinet aan een boom/paal, anders vliegt je hooi zó door de lucht.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:17

ik zou de deken gewoon aflaten. mijn pony's staan met weer en wind ook gewoon buiten. ze hebben echter wel een mogelijkheid om te schuilen. daarnaast hebben paarden veel minder last van temperatuurswisselingen dan mensen. dat heb ik dan weer gelezen Haha!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:20

Kom op joh, het is 10 graden. Helemaal niet koud, en als het waait gaan ze wel met kont tegen de wind in staan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 19:37

MoonChloe schreef:
Kom op joh, het is 10 graden. Helemaal niet koud, en als het waait gaan ze wel met kont tegen de wind in staan.

Het was toch wel minder dan 10 graden, en als het waait (rukwinden tot 100 km/u) en regent dan is dat niet doodnormaal dat ze koud zouden kunnen krijgen.
Ik heb ze om 16u binnen gehaald ipv van 18uur maar ze was vanmorgen om 6uur al buiten dus dat viel wel mee denk ik, op stal heb ik ze een slobbermix gegeven zodat ze wat warmer zou krijgen.
Ze heeft in de weide wel de mogelijkheid om te schuilen in een schuilstal maar ze verkoos de bomen, en gras had ze genoeg.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:40

Als ze bij de bomen gaat staan had ze het ook vast niet echt koud. Het weer viel hier wel mee geloof ik trouwens Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:31

Hier niet, we waaiden bijna weg, en die regenbuien door die wind was enorm koud enz. Maar België is nederland niet hé Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:00

Als je paard tot nu toe zonder deken buiten heeft gestaan, zou ik persoonlijk niet voor één dagje slecht weer een deken op doen om hem daarna er weer af te halen. Je paard zou nu ondertussen wel een goede wintervacht geproduceerd hebben waarmee hij prima tegen de kou en regen kan. Als je een deken op gooit, zou ik deze gewoon de rest van de winter op laten. Juist van elke keer deken op, deken af, kunnen ze sneller verkouden worden.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:04

Een vriendin van mij die doet haar paarden iedere ochtend zonder deken naar buiten, en als het heel hard regent/stormt gaan ze toch naar buiten, maar dan met een dunne waterdichte winterdeken!
En dat gaat gewoon altijd goed!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:11

Als je je paard tegen extreme regen/wind wilt beschermen zou ik er eerder een ongevoerde regendeken opdoen. Maar echt geen gevoerde dekens, want daarmee creeer je de kans dat je paard's natuurlijke weerstand gaat verminderen en dat je de groei van zijn vacht tegenhoudt.
Paarden met een wintervacht kunnen zich goed beschermen tegen regen en kou, hoor. Die van mij staat ook het hele jaar door buiten zonder schuilstal (er zijn wel veel bomen/struiken voor beschutting, ze hebben echt zo'n 'hoekje' met zijn 6en uit de wind) en die krijgt alleen een ongevoerde regendeken op als het echt heel koud is en dagenlang extreem regent (zoals vorig jaar bij die stormen) of bijvoorbeeld als hij echt verkouden is. Verder niet en hij doet het prima zo.
Van de week heb ik zijn vacht nog gecheckt na regenval. De onderste haren op de huid zijn echt droog. Alleen de buitenkant ziet eruit alsof 'ie doorweekt is, maar als je goed kijkt/voelt, is dat helemaal niet zo.

Ik raad je aan niet teveel te rommelen met dekens, want je paard krijgt er alleen maar een mindere weerstand van met alle gevolgen van dien. Ik ben zelf ook veel bezig met het weer in deze tijd van het jaar, maar mijn paard kan wel wat hebben. Ben wel blij als we deze winterperiode weer gehad hebben. Geef mij het voorjaar en de zomer maar. Haha!