trainingsopbouw voor je wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hamster

trainingsopbouw voor je wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:37

hooiii!

Voor mijn studie moet ik een onderzoek doen naar de trainingsopbouw van dressuurpaarden een week voor de wedstrijd. Dus vertel, hoe ziet jullie opbouw voor de wedstrijd er uit?

Natuurlijk heb ik mijn eigen opbouw erook in gezet, maar ik ben benieuwd hoe die van jullie eruit ziet.

Hamster

Re: trainingsopbouw voor je wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:39

mijn traininsopbouw gaat over het springen en ziet er als volgt uit:
Dag 1 dressuurmatig rijden. Het paard wordt gegymnastiseerd zodat hij los in de rug en hals is en dat hij voor je wilt werken.

Dag 2 dressuurmatig rijden. Ook de 2e dag wordt het paard dressuurmatig gereden om hem te gymnastiseren zodat hij los in de rug en hals wordt.

Dag 3 begin met dressuur laag sprongetje. Op de 3e dag wordt het paard eerst dressuurmatig losgewerkt, daarna wordt er een sprongetje gemaakt van 50 a 60cm zodat het paard attent moet worden en op de ruiter blijft letten.

Dag 4 een endurance training. Als het weer het toelaat wordt het paard in het bos getraind, hier worden lange afstanden gegaloppeerd zodat de conditie van het paard opgebouwd blijft. Het galopperen wordt 2- 4 minuten gedaan met een jong paard, met een ervaren paard 6 – 8 minuten.

Dag 5 begin met dressuur daarna lijntjes springen. Zoals de 3e dag wordt het paard eerst dressuurmatig los gewerkt. Daarna worden er een aantal lijntjes van ongeveer 1.00cm tot 1.10cm gesprongen. De hindernissen moeten niet te hoog staan, maar wel op de hoogte dat het paard z’n hele lichaam gebruikt.

Dag 6 dressuurmatig rijden, cavaletties lopen. Op de 6e dag en de laatste dag voor het concours wordt het paard nog licht dressuurmatig getraind, tijdens het rijden worden er nog cavaletties en balken gelopen, hierdoor blijft het paard attent op de ruiter. Aan het einde van de dag wordt het paard aan een lange longeerlijn nog even gelongeerd.

ik ben benieuwd hoe jullie opbouw eruit ziet, voor een dressuurwedstrijd/springwedstrijd

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:44

Ik doe veel minder;

dag 1; licht dressuurwerk of een bosrit
dag 2; vrij
dag 3; 45-60 min dressuur
dag 4; longeren met pessoateugel
dag 5; priveles dressuur
dag 6; vrij, of als ze niet naar buiten is geweest evt kort longeren
dag 7; wedstrijd

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:47

dat kan natuurlijk, iedereen heeft z'n eigen manier van trainen. Lachen ik rij ook regelmatig op een paardje van n vriendin van mij, daarover is ook de trainingsschema. dat paard heeft er baat bij om meer te lopen Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:46

Het wisseld nog al, ik hou geen vast programma aan. Ik start dresuur en vaardigheid voor de wagen.

Meestal maandag les voor de wagen, dinsdag loopt m'n merrie kinderlesjes, woensdag dresuurles onder het zadel, donderdag loopt ze weer kinderlesje, meestal vrijdag vrij.
En dan zaterdag of zondag wedstrijd. Als het zondag is dan wisseld het zaterdag erg, soms moet ze kinderlesje lopen, soms rijd ik haar zelf onder het zadel of voor de wagen.

Al mijn pony's worden thuis op wedstrijd nivo getraind, een paar worden ook daadwerkelijk gestart. Maar lopen dus ook tussendoor beginnerslesjes. Longeren doe ik eigenlijk helemaal niet aan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:23

Ik rijd dressuurwedstrijden, maar heb helemaal geen 'schema' o.i.d.. Soms heb ik de dag ervoor nog gewoon springles. Ja Ik zie elke dag wel wat ik ga doen. Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:24

Idealiter voor hem:
maandag vrij afgezien van wei en stapmolen
dinsdag lichte training
woensdag zware training (les?)
donderdag iets afwisselends, (vrij)springen, bakjes lopen, buitenrijden, longeren, losgooien..
vrijdag lichte training
zaterdag zware training
zondag wedstrijd

Jammer dat ik het zelden zo voor elkaar krijg Haha!

Hem zaterdag niet of licht werken moet ik niet doen, dan loopt hij op zondag echt vreselijk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:19

Huiswerkvragen zijn niet toegestaan.