Chip betekent verzekert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

Chip betekent verzekert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:06

Een tijdje terug is mijn verzorgshetlander door een hond met het wandelen losgebroken. Hierdoor heeft hij zo'n kilometer lang los over de weg gelopen. Vandaag wilde ik weer gaan wandelen en toen werd ik tegengehouden door de eigenaresse. Zij had namelijk van iemand gehoort dat een ongechipt paard niet verzekerd is voor ongevallen. En aangezien Otje niet gechipt was wilde ze eerst dat ik even ging checken of dit ook nodig is. Dus bij deze aan jullie de vraag of het klopt dat een paard pas verzekerd is als hij gechipt is?

Suus

Re: Chip betekent verzekert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:08

Je mag een ongechipd paard niet vervoeren voor zover ik weet. Kan me voorstellen dat de verzekering dat dus als voorwaarde stelt. Maar dat zou je in de polisvoorwaarden moeten kunnen terugvinden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:08

Ik weet wel dat je wettelijk gezien de straat niet op mag, ik heb nog niet eerder gehoord dat de verzekering dan niet betaald, maar dat klinkt logisch aangezien een ongechipt paard het erf op geen enkele manier mag verlaten, wettelijk gezien dan. Buiten de eigenaar is er niemand die je daadwerkelijk tegenhoudt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:09

Je hebt wel een chipnummer nodig om hem te verzekeren, maar de WA is volgens mij toch anders geregeld... Even een stipje, want ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:48

Chippen heeft niets met de WA verzekering te maken.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:12

Chippen is alleen maar bedacht om een paard beter te kunnen identificeren, oftewel, met meer zekerheid te kunnen stellen dat dat ene paspoort bij dat ene paard hoort.
Heeft verder niets met verzekeringen te maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:00

Chippen heeft niets met verzekeren te maken

Maar met een ongechipt paard mag je het erf niet af.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 12:35

Bedankt allemaal voor de informatie. Otje moet dus sowieso gechipt worden, anders mag ik het erf dus niet af. Dit zal ik even overleggen met de eigenaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:04

Chip is niet strikt noodzakelijk, identificatie tegenwoordig wel. Ieder paard in NL zou nu geregistreerd moeten zijn door middel van paspoort met daarin de gegevens van de ingebrachte chip of van het geregistreerde dna-profiel.
Wanneer je een paard vervoert (dus in een vrachtwagen of trailer) moet het paspoort aanwezig zijn, als je gewoon gaat wandelen/buitenrijden is dat niet nodig.