Paard iets afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

Paard iets afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:12

Hoi,

Kan je je paard ook trucjes afleren?

Vorig jaar heb ik een tijd niet mogen rijden en toen heb ik met mijn paard gevoetbalt (ik trapte de bal en hij trapte weer terug).
Sinds hij verhuisd is, heeft die het niet meer gedaan, tot afgelopen dinsdag. Mijn moeder ging mijn paard een keertje zijn eten brengen en kreeg de bal naar zich toe. Nu kreeg ik hem woensdag al naar me toe (maar dat is niet zo erg) alleen bij het voeren doet hij het nu ook. Dan halen ze de bal terug en hij blijft netjes in de stal staan.
Maar doen ze de stal niet dicht,omdat ze zo toch met de biks komen, dan neemt hij wel de paardenhoefjes naar een andere stal.

Dit is nu 2 keer vanaf april gebeurt.
Het is meer spelen van hem, maar de manege vindt hem nog steeds eng en durven hem niet te pakken om in zijn stal weer te zetten.

Daarom is mijn vraag: moet ik dat hoefballen hem afleren en is dat nog te doen?
Of moet ik het als tijdelijk spelen zien???

Cassidy

Re: Paard iets afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:49

Ik denk niet dat het het probleem is van het hoefballen, als wel het feit dat hij niet in een stal blijft staan als er eten aankomt.
En daar kun je aan gaan werken.

Zie je het hoefballen nu als een probleem? Dan is dat een les voor je dat je heel goed moet nadenken voordat je een paard wat leert. Om dit af te leren zul je hard moeten optreden, en is dat eerlijk tegenover het paard?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:53

hij blijft altijd netjes stil staan als die eten krijgt, maar nu trapt hij eerst met de bal richting de persoon die hem eten geeft. En de manege wilt dat niet meer...

Hij heeft het heel lang niet meer gedaan, nu hij meer onder zadel staat, gaat hij meer spelen. Dat is het rare (en hij is 15 jaar).
Ik heb geen probleem met het feit dat hij speelt. En het uit de stal lopen, ach, wat zou jij doen als je al een half uurtje in een open stal staat, dan wil je denk ik ook wel eens gaan rond kijken... En hij zocht gewoon een andere stal, waar hij in ging staan, een andere plunderde alle voedertonnen na 5 minuten in een open stal.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:56

Misschien de bal uit de stal halen..?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:00

Een half uur boxdeur open zonder dat er iemand bij is om te kijken wat hij doet is echt de kat op het spek binden.
En idd, hoe kan hij een bal naar iemand toeschoppen als er geen bal ligt?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:08

Waarom de manege de deur open liet, weet ik niet...

Maar ik zal een paar avonden de jollybal wel vast leggen, kijken of dat werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:44

De Jollybal vastleggen gaat de prikkel niet wegnemen van het proberen weg te schoppen.
Haal de hele prikkel weg, dus jollybal uit de box.

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:06

ja, je kunt hem er gewoon weghalen, en als hij in de wei staat kun je hem misschien teruggeven...

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:19

Lijkt mij ook dat je de prikkel wegneemt, dus gewoon die bal eruit.De manege vindt hem eng? Is hij zo agressief dan?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:35

Bij het aanleren van truukjes moet men een paard ook duidelijk aanleren wanneer het truukje van hem wordt verwacht. Truukjes mogen ze uitsluitend op commando uitvoeren.
Paarden zijn slim en hebben snel in de gaten dat als ze dat truukje doen ze iets lekkers krijgen.
Dan gaan ze vervolgens "schooien" en doen het truukje te pas en te onpas.
Het is dus heel erg belangrijk het "schooi gedrag" weer af te leren door bijvoorbeeld een duidelijk NEE te zeggen en over te gaan tot een andere oefening. Men mag een paard NIMMER belonen als hij het truukje uitzichzelf gaat uitvoeren.

In dit geval (het spelen met een bal) kan het niet zoveel kwaad. Maar stel je leert een paard het commando voor de pesade (stijgeren) vaak gaat dit dmv van een zweephulp gecombineerd met de stemhulp HOOG. Nu moet iemand smorgens jouw paard op de wei zetten en hij is iets te enthousiast. Zijn begeleider roept HO! Het paard denkt zijn commando HOOG te horen en gaat op twee benen staan. Vervolgens wordt de begeleider boos en geeft hem een klap. Je paard is zwaar gefrustreerd en begrijpt niet waarom hij op zijn donder krijgt.

Het is dus ook belangrijk dat als je paard specifieke kunstjes kent, je dit ook uitlegt aan de mensen die voor je paard moeten zorgen. Leg hen uit welke commando's ze wel en niet mogen gebruiken en hoe ze het moeten oplossen. In jouw geval is de oplossing simpel, zorg dat er geen bal in de buurt is Haha! En leer hem in zijn stal te blijven, hij mag dus niet zonder een duidelijk commando zijn stal nog verlaten, ook al staat zijn deur 1 uur open. Daarnaast mag hij alleen nog op commando met de bal spelen.

Succes!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 11:13

jokita schreef:
Lijkt mij ook dat je de prikkel wegneemt, dus gewoon die bal eruit.De manege vindt hem eng? Is hij zo agressief dan?

Hij is niet aggresief, heeft alleen heel veel meegemaakt en daardoor reageert hij heel snel dreigend. Maar zal nooit iets doen. (al beweren sommige dat hij naar die personen heeft geprobeerd te trappen....) Maar ik heb 1 keer gezien dat mijn paard probeerde te trappen, het enige wat hij doet is net als bij springen, zijn benen intrekken...

Hij is groot (ehm 1.67 meter) maar weet goed hoe en wat hij kan doen om andere 'bang' te krijgen.
Ik ben zelf soms een aardige bangerd, maar bij Kapi (het paard) totaal niet..

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:07

Stal deur dicht doen dan loopt hij er ook niet uit en anders een ketting of touwtje voor de deur spannen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:34

Ik kan me niet voorstellen dat het enigste wat jou paard doet een hoef tegen de bal aandoen is. Dat zou dan toch helemaal geen probleem zijn dan schop je de bal vrolijk weer terug de stal in en klaar. Als de manege de bal zo'n probleem vind zal het er ook wel wat anders aan toe gaan. Kan me niet voorstellen dat mensen hem eng vinden alleen omdat hij voetbalt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:37

Kapi_Dust schreef:
Hij is niet aggresief, heeft alleen heel veel meegemaakt en daardoor reageert hij heel snel dreigend. Maar zal nooit iets doen. (al beweren sommige dat hij naar die personen heeft geprobeerd te trappen....) Maar ik heb 1 keer gezien dat mijn paard probeerde te trappen, het enige wat hij doet is net als bij springen, zijn benen intrekken...

Veiligheid gaat ten allen tijde voor, als een paard in een dreigende houding met zijn achterwerk naar me staat te springen ben ik daar ook niet gecharmeerd van, ook al houdt hij zijn benen op dat moment bij zich. Springen en bokken mag, maar dan niet mijn kant uit!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:38

Precies ja dan zou ik er ook gauw mee klaar zijn

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:39

zodra hij een keertje dreigt pak ik hem ook aan, hij weet dat dat niet mag, maar ik heb hem dat 1 keer zien doen, op de andere manege en dan richting de merries aan de andere kant van de staltralies.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:41

Dat zegt niet automatisch dat hij het voor die tijd of na die tijd niet ook heeft gedaan. Jij zit niet 24 uur per dag naast die box om te kijken wat hij uitvreet. En tegenover jouw kan dat gedrag heel anders zijn dan tegenover het stalpersoneel of een wildvreemde die een keer die box in stapt (stagair, dierenarts ed)