Met trailer op de (snel)weg....opgejaagd door vrachtverkeer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Met trailer op de (snel)weg....opgejaagd door vrachtverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 08:48

Gister moest ik even met mijn paard naar de hoefsmid, omdat ze een ijzer kwijt was.
Daarvoor moest ik een klein stukje over de snelweg en daarna nog over een 80km weg die voor mij niet bekend was.

Op de snelweg werd ik door de vrachtwagens min of meer gedwongen 95!! km/u te rijden. Toen ik wat afremde (omdat ik veel te gespannen in de auto zat) reed ie gewoon zo dicht op me dat het paard begon te flippen. Dus toen heb ik maar weer gas gegeven....

Ook op de 80 km weg, met veel bochten enzo, weer een vrachtwagen achter me met zwaailichten; je raad het al, ook deze reed veel te dicht op me. 95 rijden was daar imo niet verantwoord maarja wat moet je, er waren ook geen zijwegen.

Toen we weer bij een dorpje waren heb ik de rotonde helemaal rond gereden, zodat deze vrachtwagen achter me zat Tong uitsteken

Zijn er meer mensen die hier weleens last van hebben? En wat doen jullie dan?
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 30-11-07 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

femiaans

Re: Met trailer op de (snel)weg....opgejaagd door vrachterkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:51

Er zijn maar twee opties in zo`n situatie, of ik rij mee met de stroom en ga wat harder rijden, of ik laat mijn gas los en ga 75 rijden, moet je zien hoe snel ze je inhalen! Maar ik geef zelf dus wel de voorkeur om wat harder te rijden, met het inhalen worden de paarden ook altijd wat onrustiger.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:53

Ligt voor mij aan de situatie maar doe eigenlijk hetzelfde als Femiaans. Soms is meerijden beter en soms laat ik ook zo mijn gas los zodat ik er even vanaf ben, vooral bij die plakkers want zo'n vrachtwagen pal achter mijn trailer terwijl ik al ruim 90 rij, dat gaat me te ver. En ik vervoer een vrij zwaar paard dus ik ga echt niet nog harder rijden!

Het moeilijkste is om je er niet aan te ergeren....tenminste dat vind ik!

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:54

Bedenk je wel dat als jouw snelheidsmeter aangeeft dat je 80 rijdt, je in werkelijk langzamer rijdt. De taxograaf in een vrachtwagen geeft de werkelijke snelheid aan. Oke 95 km/u is wat te hard maar 90 mag je wel rijden hoor. Dan rijd je in werkelijk namelijk maar 82 km/u.
Vandaar dat die vrachtwagens harder rijden.
Kijk maar eens naar dit artikel: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/46335

Maar laat je niet opjagen en laat de vrachtwagen anders gewoon inhalen door snelheid terug te nemen. Alhoewel ik het beter vind om met de stroom mee te rijden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:56

Als ze er echt te dicht achter komen laat ik ff mijn remlicht aangaan, ze moeten gewoon weten dat ze niet zo dicht op trailers kunnen gaan hangen.

Daarbij kan ik 90 rijden, maar dan zitten ze nog te drukken, harder ga ik echt niet, dus dan moeten ze maar inhalen. Daarom rijd ik meestal gewoon 80, daarboven voelt het rijden niet meer fijn, heb bijv. veel last van zuiging enzo.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:57

Het valt me sowieso op hoe weinig rekening mensen in het verkeer met je houden wanneer je een trailer met paard achter je auto hebt hangen. Het komt echt zo vaak voor dat ze de auto dicht voor jouw auto knallen en dan bovenop de rem springen omdat ze kosten wat het kost willen inhalen, maar dit eigenlijk op dat moment helemaal niet kan. Je afsnijden, rechts ineens komen voorbij sjezen, geen voorrang willen geven omdat ze niet achter een trailer willen rijden en dus maar even de auto ervoorlangs knallen en inderdaad ook op je laadklep geplakt zitten omdat ze het te traag vinden gaan. Hamer

Wat jij beschrijft heb ik gelukkig maar een keer meegemaakt. Dit was op de snelweg. Je doet er zo weinig aan. Gelukkig is die van mij vrij relaxed in de trailer, zelfs met een ronkende vrachtwagen op z'n kont Haha! Op de snelweg rijd ik sowieso wel iets harder dan 80 met de trailer, juist om dit soort dingen te voorkomen. Op een 80 kilometerweggetje zit er dan inderdaad niets anders op dan een manier te vinden om eventuele plakkende vrachtwagens af te schudden (zoals in jouw geval de rotonde rond rijden). Irritant is het....

ElCamino

Re: Met trailer op de (snel)weg....opgejaagd door vrachtverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:40

Zelf heb ik met de trailer werkelijk schijt aan alles !! ( tot op zekere hoogte natuurlijk) Ik bedoel ermee dat ik meerij met het verkeer ( ook wel 90/95 rij op de sneweg) zolang IK dat verantwoord vindt.

Ik laat me ABSOLUUT niet opjagen door vrachtwagens, auto's etc. Zelf heb ik de achterklep altijd dicht...om geen last te hebben van vervelende vrachtwagens op mijn lip.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:47

nadeel is als je iets op de trailer plakt van graag afstand houden onrustig paard dat je de kans hebt dat ze het weer gaan uit proberen. Mensen beseffen gewoon niet dat je met een levend dier achter je auto niet hard kan remmen, niet snel een bocht kan nemen. Jammer... maar als ik iemand ken die zich daaraan stoort dan nodig ik die graag uit om eens plaats te nemen in de trailer en dan eens een rondje rijden met af en toe wat harder remmen en bocht net iets te hard nemen, kijken of er dan begrip voor het paard en de automobilist is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:48

Ik snap dat je dat op zo'n moment absoluut niet leuk vindt Ach gut Vind dat ook best 'eng'... 1 x fiks remmen, en er is een botsing...

Zelf rij ik wel altijd met de stroom mee, juist omdat je dan veel rustiger rijdt, ik heb die boetes (welke? nog nooit gehad? alleen in de tunnel 1 x Bloos ) er met alle liefde voor over als dat ervoor zorgt dat vrachtwagens afstand houden Lachen Meestal, zodra ik de snelweg opga, zoek ik een vrachtwagen uit, en blijf daar rustig aan plakken. Zij kunnen de weg veel beter overzien dan ik, omdat ze hoger zitten. Dus remmen ook eerder als er een file aankomt (uitrollen). En als je met de stroom meerijdt, dan zorg je ervoor dat ze zelf ook afstand houden.

Mocht ik onverhoopt toch een klever hebben, dan doe ik precies hetzelfde als met de auto, ik zet mijn alarmlichten even aan. Meestal werkt dat goed, en als dat niet werkt, gas los en heel rustigjes naar een lager tempo sukkelen. Dan passeren ze wel. Remlichten doe ik niet, dat wordt vaak als provocerend opgevat.

Maar meestal laat ik me niet opnaaien, blijf gewoon rustig, en laat wel eens weten dat ik dat niet op prijs stel.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:52

Dat is dus het voordeel van mijn cruisecontrol, die zet ik op een snelheid die ik verantwoord vind (tussen de 80 en 90 in, ook afhankelijk van drukte, hoe goed ik de weg ken, of paard gewend is te reizen etcetera) en dan zoeken ze het verder maar uit. Omdat een vrachtwagen goed rekening kan houden met een auto die een constante snelheid heeft die (iets) lager ligt dan zijn eigen constante snelheid, gaan ze je dan makkelijker voorbij. Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk betrekkelijk weinig last van heb.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:53

Dat vind ik een hele goeie Maya, om gewoon achter een vrachtwagen aan te rijden. Ja

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:14

Dat probeer ik idd ook weleens, maar als er dan weer een van achter komt voel ik me zo opgesloten Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat ik de volgende keer inderdaad het gas los laat als ik de snelheid niet meer verantwoord vind, dan moeten ze me maar inhalen.

Op de snelweg gaat het nog wel 90-95 rijden, maar op een gewone 80km weg met bochten etc vind ik het maar niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:19

Ik weet niet of je al veel ervaring hebt met trailer rijden Nibbit? Veel is ook gewoon doen en even wennen Lachen Zelf heb ik op zich niet heel erg veel ervaring, maar ik heb wel gelijk grote stukken gereden (150 tot 200 km enkele reis) En dan word je daar toch wat ervarener / relaxter in.

Op een gewone weg rij ik ook veel rustiger, daar heb je wel gelijk in. Dan haal ik de 80 km/u ook lang niet altijd. Hangt helemaal van de weg af.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:24

Ja ik rij al jaren met de trailer, ook wel langere ritten (maar dan is er altijd iemand mee, scheelt denk ik ook) en zo erg als nu heb ik er ook nog nooit last van gehad. Blijf meestal mooi meerijden met de stroom, maar dat ging nu helemaal niet.

Op die 80 km weg kwam het ook een beetje doordat ik niet precies wist waar ik af moest slaan, en dan hangt er zo`n groot ding bijna in je trailer Nagelbijten / Gniffelen Ik was wel erg blij met die rotonde Clown

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:20

Nou vind het altijd doodeng die klevers.....
Stel je moet op de rem, dan kunnen die vrachtwagens nooit op tijd afremmen en boren ze zich zo in je trailer.....
Gelukkig rijdt mijn man altijd en is daar idd heel handig en relaxed in. Voornamelijk met de stroom mee inderdaad...Ik daarentegen zit altijd peentjes te zweten als we met de trailer op pad gaan...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:43

Ik vind het ook spannend, hier in Belgie is de toegestane snelheid 90 en ik moet met de trailer regelmatig 105 rijden wil ik niet van mijn sokken gereden worden. Overigens klopt deze snelheid WEL. Je komt regelmatig snelheidsmeters tegen, test maar eens. Bij mij zit er max. 3 km/h verschil tussen.

Op een weg buiten de bebouwde kom heb ik gewoon sch*t aan ze, het leven van mijn paard is echt belangrijker dan of hun order op tijd aankomt. Op die wegen heb ik overigens meer last van opgefokte jonge gastjes in de Mercedes van hun pa dan van vrachtwagenchauffeurs...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:05

Nibbit schreef:
Dat probeer ik idd ook weleens, maar als er dan weer een van achter komt voel ik me zo opgesloten Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat ik de volgende keer inderdaad het gas los laat als ik de snelheid niet meer verantwoord vind, dan moeten ze me maar inhalen.

Op de snelweg gaat het nog wel 90-95 rijden, maar op een gewone 80km weg met bochten etc vind ik het maar niks

Het klinkt inderdaad beetje als onzekerheid van je zelf, h.... die zich niet aan de regels houden zoals opduwen van trailers zal je altijd houden.
Beter is jezelf gewoon aan de regels te houden en de snelheid niet te overtreden en daarnaast iets aan je onzekerheid met rijden te doen.
Wel eens aan een antislipcursus gedacht, het is leuk maar je merkt ook dat je de auto ook in vreemde situaties onder controle kunt houden en dat geeft vanzelf meer zelfvertrouwen.
Meschien is het ook goed om gewoon wat vaker met de trailer maar dan zonder paarden de weg op te gaan, dan kun je je richten op je zelfvertrouwen en even niet op de paarden.
In ieder geval succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:45

Ehm, gas lossen, net zolang totdat je òf stilstaat òf hij inhaald?
Beste is natuurlijk om gewoon dóór te rijden en vooral schijt hebben aan de rest. Bedenk dat afwijkingen in je teller van 10 - 15% eerder regel dan uitzondering zijn. Vandaag door omstandigheden met de vrachtwagen naar 'm werk gereden; rijdt ik op een 80km weg nauwelijks 70km/h (geijkte teller) terwijl de auto's voor mij overduidelijk van mening waren dat ze netjes 80km/h reden.
Als ik 80km/h rijdt met de vrachtwagen word ik nauwelijks ingehaald; ik kan gewoon met de stroom meerijden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:11

ik rij ook altijd zoveel mogelijk met de stroom mee. qua snelheid kan dat vaak prima en de paarden hebben er imo alleen maar last van als je je laat inhalen door vrachtwagens.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:38

Lastig he, maar mij is geleerd; rijd je eigen rit !
Je hebt een dierbaar iets van je achte rje en blijf gewoon je eigen tempo rijden, laat je in geen geval opjagen.
Wel lastig dat je voelt dat je paard gaat flippen, maar probeer toch relaxed te rijden tussen de 80 en 90.
De meesten chauffeurs ( is mijn ervaring Knipoog ) houden wel rekening met een paardentrailer.
Wat je ook kan doen is proberen te ontdekken van welk bedrijf deze wagen vandaan komt ( belettering oid) en dan effies bellen bij thuiskomst.
Bel zn baas maar.Leg het rustig voor.

Succes hoor !!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:46

Ik rij wel een beetje met de stroom mee, maar harder als 90 ga ik gewoon niet !! En al helemaal niet op een provinciale weg.

Als ze écht heel lastig zijn dan ga ik langzamer rijden. En ga ik langzaam remmen. Ik laat me echt niet opjagen, dan halen ze maar in.

Ik moet zeggen dat ik met echt vervelende chauffeurs pas 1 keer van doen heb gehad. Verder gaat het altijd er netjes.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:09

laudtje schreef:
Bedenk je wel dat als jouw snelheidsmeter aangeeft dat je 80 rijdt, je in werkelijk langzamer rijdt. De taxograaf in een vrachtwagen geeft de werkelijke snelheid aan. Oke 95 km/u is wat te hard maar 90 mag je wel rijden hoor. Dan rijd je in werkelijk namelijk maar 82 km/u.
Vandaar dat die vrachtwagens harder rijden.
Kijk maar eens naar dit artikel: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/46335

Maar laat je niet opjagen en laat de vrachtwagen anders gewoon inhalen door snelheid terug te nemen. Alhoewel ik het beter vind om met de stroom mee te rijden.

Maar als ze mij met die 90 aanhouden, krijg ik wel een bekeuring voor 10 km waar dan nog wel correctie afgaat.

Heb 1 keer gehad dat er ook zon idioot achter me reed en even lekker op de claxon drukte, paard helemaal in de stress.

Ik zou gewoon iets langzamer gaan rijden, dan halen ze je wel in als ze het zat zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:57

Orrie_VBW schreef:
Maar als ze mij met die 90 aanhouden, krijg ik wel een bekeuring voor 10 km waar dan nog wel correctie afgaat.

Heb 1 keer gehad dat er ook zon idioot achter me reed en even lekker op de claxon drukte, paard helemaal in de stress.

Ik zou gewoon iets langzamer gaan rijden, dan halen ze je wel in als ze het zat zijn.

Als jij 90km/h op jouw teller rijdt, dan geeft mijn teller (Tachograaf) nauwelijks tachtig aan!! Die boete komt dus niet, aangezien je helemaal niet te hard rijdt, jij DENKT dat je te hard rijdt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:02

Nibbit schreef:
Op de snelweg werd ik door de vrachtwagens min of meer gedwongen 95!! km/u te rijden. Toen ik wat afremde (omdat ik veel te gespannen in de auto zat) reed ie gewoon zo dicht op me dat het paard begon te flippen. Dus toen heb ik maar weer gas gegeven....
Als je stress krijgt van 95 km/u op de snelweg dan kun je misschien beter nog wat lessen nemen.

Verder is het al gezegd kijk je teller na want waarschijnlijk rijd je gewoon veel te langzaam. Scheelt jouw stress en de vrachtwagenchauffeurs een hoop ergenis.