Wat moet ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmelover

Wat moet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 20:44

Ik heb een ontzettend lieve E-pony samen met m'n moeder gekocht. Ik geef eerlijk toe dat ik geen held ben met rijden maar toch voelde het aardig goed met deze pony en mijn moeder vond het een groot succes. Ik heb hem nu een half jaar bij ons op de manege staan. En sinds dien kijkt hij heel erg om zich heen. En hij let meer op andere dingen dan op mij. Zeker als er bijna geen mensen in de bak zijn. Ik vind dit heel erg vervelend en moeilijk om mee om te gaan. Ik heb hiervoor verzorgpaarden gehad die dat totaal niet deden. En als ze het deden schrokken ze 9 van de 10 keer. Daardoor ben ik erg bang geworden om te rijden. En zeker nu ik deze pony heb is het een probleem. Ik wil hem eigenlijk niet kwijt en ik zou zo graag net zoals andere mensen gewoon normaal rijden. Ik rij soms door de week maar dan gaat mijn moeder( die jaren lange ervaring heeft met paarden) er eerst op en daarna ik pas. Bij ons in de binnenbak hebben we een soort achterdeur en daar schrok een van de verzorgpony's altijd van. Ik durf er niet langs omdat ik bang ben dat hij dat ook gaat doen. Hij schoot er al een keer heel hard vandoor en dat heeft me zeker niet erg geholpen. Mijn vraag is bij deze wat jullie zouden doen. De pony houden en blijven volhouden. In eerste instantie mijn keuze omdat zelfs mijn instuctrice er vertrouwen in heeft en ze dat niet snel heeft. Gewoon omdat mijn pony zo eerlijk lief en betrouwbaar is. Of verkopen. Ongeloofelijk moeilijk. Daar ben ik ook zeker geen voorstander van. En dan een nieuwe nemen? Of krijg je dan het zelfde probleem.. Of niet meer paardrijden. Want dat wil ik namelijk wel. Alsjeblieft geef je mening en help......

Nicky__

Re: Wat moet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:47

Vervelende situatie!
ik zou rustig met hem beginnen, stappen langs de achterdeur, een paar keer, gerust stellen, en gewoon in stap ervoor zorgen dat hij op jou let, als hij om zich heen gaat kijken ophouding geven oid zodat hij op jou let.
als dat goed gaat in draf er langs proberen te gaan, en idem dito met de galop!
succes

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:49

Het probleem ligt helemaal bij jou.
Jij hebt geen vertrouwen in je pony en dat voelt die feilloos.
Hoe makkelijk het ook klinkt, vertrouw het dier, anders kom je nergens. Als jij gewoon lekker lang leve de lol gaat rijden alsof er helemaal niks aan de hand is, dan zal je pony ook niet zo kijkerig zijn. Zet hem aan het werk, vertrouw hem en dan komt het gewoon helemaal goed !!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:54

Ik ben het eens met Wiesje: het probleem ligt bij jou.
Ookal verkoop je deze, en komt er een nieuwe: dan nog zal je bang zijn dat die ook weer gaat schrikken bij de deur.
Heb een beetje vertrouwen in je paard en in jezelf! Meestal ligt de oorzaak van schrikken bij de ruiter: jij denkt 'hij gaat schrikken' en je verkrampt, dat voelt je paard waardoor hij gespannen wordt en dus eerder schrikt.
Ga gewoon eens rijden zonder de hele tijd te denken dat hij schrikt, gewoon rechtop en zelfverzekerd. En laat hem maar lekker kijken, hoe meer hij ziet hoe minder snel hij zal schrikken.

Oh en dan nog iets.. Wat als hij schrikt? Is dat zo erg? Heb vertrouwen in jezelf, je blijft heus wel zitten als je pony een keer wegspringt.
En vallen is helemaal niet erg, hoort er gewoon bij en kan je alleen maar van leren Lachen .

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:38

misschien grondwerk gaan doen? dus dat je eerst een vertrouwens band opbouwd vanaf de grond. hij gaat jouw meer vertrouwen en veel beter je letten en misschien vertrouw jij hem dan meer.

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 07:54

Ik heb inderdaad ook het idee dat het met vertrouwen en respect te maken heeft. Hij neemt nu gewoon een loopje met je. Je moet meer zelfvertrouwen krijgen en hem laten weten dat hij op jou moet letten en niet op rest van de wereld.

mii_bll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:00

Ik ben het ook helemaal eens met de andere.
Jij moet je pony gaan vertrouwen en je pony jou.
Ik denk dat je je pony eerst eens goed moet leren kennen en allemaal leuke dingen met hem moet gaan doen.
lekker tutten enz. en wanneer je hem vertrouwd ga je hem laten zien dat niets eng is en probeer je samen een oplossing te vinden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:57

Mijn advies is om aan grondwerk te gaan doen om vertrouwen in je paard te krijgen en hem beter te leren kennen. Je zegt dat hij een half jaar op de manege staat, heeft hij daar van begin af aan gestaan? Hoe vaak rijdt jij, en hoe vaak rijdt je moeder?

Het is heel vervelend dat verzorgpaarden met hun scties en schrikreacties je angst hebben bezorgd, maar aan angst kun je werken. Probeer je paard de kans te geven die hij verdient, en zeg bij jezelf dat dit een ander paard is dan je verzorgpaarden en niet perse van dezelfde dingen hoeft te schrikken.

Verder is er een gezegde: wet pads make sweet horses. Zet je paard aan het werk, ga veel oefeningen rijden zodat hij zijn aandacht bij jouw moet houden en geen tijd heeft om op anderen te letten.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:01

Als ik jou was zou ik eerst beginnen met wat grondwerk,
zoals longeren en gewoon rustig een band met hem opbouwen.
Zodat je hem wat meer vertrouwt.
En als ik jou was zou ik daarbij even kijken voor lessen.
Dan kan je instructeur je helpen wat te doen als je pony weer schrikt..

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:17

Je zal je "instelling" moeten veranderen.
IMO wil je veel, maar wil er niks voor doen.
Ik had een verzorgpony en als ik die kwijt raakte, dan had ik niks meer.
Jij denk over een andere pony aan te schaffen Verward
Niet dat ik je het niet gun, maar je zegt zelf dat je instructrice er vertrouwen in heeft en het enige wat er tot nu toe is gebeurd, is dat hij en keer er vandoor schoot.... Dat heb je iig overleeft, dus dat kan je best nog een x Knipoog
Soms ook wel bang geweest in bepaalde situaties, maar ik wou die pony echt niet kwijt. Harder zijn voor jezelf is mijn advies. Dan val je er misschien een keer vanaf, nou en, daar leer je van.
Een pony dat nooit eens wat doet is ook maar saai en dan zul je op een gegeven moment ook weer een pittigere pony willen Rolleyes

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:55

Cassidy schreef:
Mijn advies is om aan grondwerk te gaan doen om vertrouwen in je paard te krijgen en hem beter te leren kennen. Je zegt dat hij een half jaar op de manege staat, heeft hij daar van begin af aan gestaan? Hoe vaak rijdt jij, en hoe vaak rijdt je moeder?

Het is heel vervelend dat verzorgpaarden met hun scties en schrikreacties je angst hebben bezorgd, maar aan angst kun je werken. Probeer je paard de kans te geven die hij verdient, en zeg bij jezelf dat dit een ander paard is dan je verzorgpaarden en niet perse van dezelfde dingen hoeft te schrikken.

Verder is er een gezegde: wet pads make sweet horses. Zet je paard aan het werk, ga veel oefeningen rijden zodat hij zijn aandacht bij jouw moet houden en geen tijd heeft om op anderen te letten.

Ok tnx. Mijn moeder rijdt bijna elke dag en ik rij op zaterdag in de les en soms na mijn moeder. Tnx voor de tips:D;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:41

xx_roos schreef:
Als ik jou was zou ik eerst beginnen met wat grondwerk,
zoals longeren en gewoon rustig een band met hem opbouwen.
Zodat je hem wat meer vertrouwt.
En als ik jou was zou ik daarbij even kijken voor lessen.
Dan kan je instructeur je helpen wat te doen als je pony weer schrikt..

Succes!

ben ik ook mee eens, ga lekker met hem spelen, beetje rennen met hem, keer opjagen, los met je mee laten lopen¸ geen snoepjes uit je hand laten eten, adem diep in en uit, als hij ergens van schrikt en doe alsof er niets is gebeurd, ga weer gewoon door, is erg moeilijk voor je want er zit erg veel herinneringen tussen je oren van de andere pony’s, naar mijn idee.
Probeer positief te denken, en niet naar de negatieve dingen kijken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:07

Ik weet hoe moeilijk het is om met zo'n angst om te gaan.. Ik ben zelf ook een poos bang geweest..
Ik schrok al als het paard zijn hoofd bewoog en de makkelijkste pony's veranderden onder mij in duivels..
Het is een kwestie van doorzetten.. Je vertrouwd de pony niet, dat is duidelijk.. Je moet eigenlijk gewoon de tijd nemen. Je leert vanzelf wel dat hij niets doet, of dat een keer ergens van schrikken niet zo erg is.. Maar het kost veel tijd en een hoop doorzettingsvermogen!!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:09

doorzetten, een andere pony levert hetzelfde probleem op, jij bent degene die meer vertrouwen moet krijgen, misschien inderdaad wat grondwerk, of privelessen...

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:16

het probleem ligt bij jezelf,
De pony voelt jou onzekerheid en is de 'baas'over je. Het is nog braaf van hem dat hij zich niet vervelender gedraagt aangezien hij weet dat jij angstig bent.

Een nieuwe pony lost het probleem niet op, zorg eerst dat je over je angst heen komt, en kijk dan verder. WIl je de pony houden dan meot je echt doorpakken..

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:22

je moet iid vertrouwen krijgen, misschien kun je het probleem ook voorleggen aan een goede instructrice zodat je hulp krijgt om over je angst heen te komen.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 12:15

Echt allemaal bedankt voor de goede tips;) Het heeft me( nu al!) geholpen! Tnx daarvoor!:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:19

Fijn dat je resultaten ziet, mogen we weten wat je allemaal hebt gedaan?

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 12:24

Ik heb zaterdag in de les gereden. Ik doe mee aan de kerstshow. Misschien is dat niet zo goed idee geweest maar nu kan ik er niet meer onderuit. Het ging al steeds beter door hem bezig te houden. Zeker met losrijden. Door veel figuren te rijden en stelling aan te nemen. Daardoor moest hij al veel beter op mij letten in plaats van al die andere dingen. Er kwam een jongetje met een zwarte pietenpakje langs en die vond hij een beetje eng. Maar door zelf te doen alsof er niks aan de hand is en door te gaan met de oefening had hij er al snel geen last meer van! Het ging al veel beter. Vandaag ga ik samen met mijn moeder rijden. Dat betekent eerst mijn moeder en daana ik. Jullie horen hoe het gegaan is. En binnekort ga ik beginnen met handwerk. Ik heb zo'n paardenboekje waar allemaal kunstjes in staan. Misschien is dat goeie afleiding voor mij En Itsy( de pony).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:46

Kunstjes (vrijheidsdressuur) is niet hetzelfde als grondwerk. Als je echt grondwerk wilt gaan doen om zo het respect van je pony te krijgen zou ik je het boek Grondwerk van Inge Teblick willen adviseren.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:13

sow, Vandaag weer geoefend voor de kerstshow! En het ging supergoed! Haha! Haha! Cool

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:13

Doe eens een schriktraining bij Balingehof (www.balingehof.nl) dat heeft mijn band met mijn paardje ongelovelijk versterkt en je leert goed omgaan met spanning en schrikreacties van je paard. Ik ben ook geen held, maar sta nu een stuk sterker in mijn schoenen.

Succes!

Gr. Ingrid

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:12

Omdat al jouw verzorgpaarden schrokken, hoeft je pony dit dan ook niet persé te doen. Als jij gewoon ontspannen op je pony zit, wordt je pony ook vanzelf ontspannender, en als je merkt dat hij/zij een beetje kijkerig is, gewoon rustig tegen hem/haar praten. Anders je instructrice om wat hulp vragen. Maar ik zal niet je pony weg doen als ik jou was, want ik weet 99% zeker dat je het zelfde probleem met een andere pony weer krijgt.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:23

Ga eens beginnen bij het begin. Er langs lopen. Gewoon de bak in en rondjes lopen. Corrigeren dat hij wel op JOU let niet op iets anders. Als ie die rondjes netjes loopt, hup erop en rondjes lopen. STAPPEN. Je moet echt vertrouwen hebben. Jou paard voelt jou, als jij gespannen bent is hij dat ook.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:57

Wiesje schreef:
Het probleem ligt helemaal bij jou.
Jij hebt geen vertrouwen in je pony en dat voelt die feilloos.
Hoe makkelijk het ook klinkt, vertrouw het dier, anders kom je nergens. Als jij gewoon lekker lang leve de lol gaat rijden alsof er helemaal niks aan de hand is, dan zal je pony ook niet zo kijkerig zijn. Zet hem aan het werk, vertrouw hem en dan komt het gewoon helemaal goed !!

Ik ben het ook , met wiesje eens !

\niet banketstaaf bedoel , maar het lich echt aan jouw ...
je moet hem eens goed duienlijk maken dat jij er bent!!!!!
dat hem je denk ik te wijnig gedaan...
Laat hem zien dat jij er bent > doe eens een join -up of jaag hem een heel klein beetje op tot dat hij je echt ziet.
Ben je een beetje onzekker geweest ?
doe alles duidelijk en laat hem maar lekker werken > JIJ BENT BELANGERIJK DAN DAT ENE PAARD DAT EEN KEER GEK DOET OFZO!!!!!!!!

Succes

KUS :]