Oorharen knippen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achmeddie_

Oorharen knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 20:14

Hallo,

Ik heb nu op stal een 2 jarige merrie staan. Paard is echt super lief, en doet gewoon alles wat je haar vraagt. Alleen de oorharen knippen is echt een ramp. Ik heb al zó veel gebrobeerd, weken lang gewoon zachtjes over de oren proberen te aaien, en elke keer als ze dat toeliet, belonen. Elke keer de schaar alleen bij haar oren houden, zonder knipbewegingen te maken.

Ze raakt gewoon elke keer in paniek als ze de schaar bij haar oren ziet komen, bij de benen of staart is dit weer niet zo.. Scheermachine gaat ook niet.

Opzich wil ik de haren best laten zitten, maar ze loopt keuringen. En als je met een netjes paard aankomt, alles mooi gepoetst.. en dan van die uitstekende oorharen.. Nagelbijten / Gniffelen

Iemand tips om haar dat aan te wennen? Het hoeft echt niet van de 1 op de andere dag, ik weet dat ik geduld moet hebben, maar na 1 jaar ben ik nog geen steek verder. Bloos

PiietjuhJarig

Re: Oorharen knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:20

je hebt het zelfde probleem als mij en een meisje op de club.Wij hebben besloten om het te laten zitten en dan na een tijdje weer te proberen te knippen,bij mij is het al een beetje gelukt me moeder gaf hem een wortel en ik knipte de oren:D

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:23

ik zat met hetzelfde probleem,
ik heb ook weken geprobeerd haar oren te strelen enzo..
ik heb het daarna voor elkaar gekregen door zelf bij het hoofd van de merrie te blijven staan en haar aaien en afleiden enzo, en ondertussen deed mijn vriendin de oren heel voorzichtig, zodat de merrie de schaar niet zag, want ze zat gewoon aan de oren te kriebelen en ondertussen knippen...
je moet wel zorgen dat je de schaar via de hals omhoog laat komen, anders ziet ze het alsnog Tong uitsteken
echt heel apart is dat....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:24

Zorgen dat ze die schaar niet ziet? Dus iemand dr oog deels laten bedekken ofzo? Dat helpt bij sommigen nog wel eens.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:40

en zorgen dat je een 'stille' schaar hebt. dus eentje die geen geluid maakt tijdens het knippen. anders hoort ze dat en raakt ze alsnog in paniek. dat heeft de mijne heel erg. de schaar opzich vindt hij niet eng, maar het geluid van de schaar zo dicht bij zijn oren wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:51

Met clickertraining heb ik al heel wat van dit soort pony's van hun angst afgeholpen. Koop een boek over clickertraining daar staat uitgebreid in hoe en wanneer je moet belonen. Timing is essentieel hierin!
Begin bv met belonen van het geluid van de schaar, daarna geluid schaar + oor vasthouden, stap 3 is geluid schaar, oorvasthouden en schaar bij het oor en zo bouw je het op.

Telkens bij stap 1 klikken en belonen, dan alleen bij stap 2 klik en belonen dan stap 3 belonen enz.

Succes. Bij vragen pb je maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:51

Hoe paardonvriendelijk het ook klinkt, ik heb goede ervaringen met een praam. De natuurlijke endorfines kunnen net de scherpe kantjes van de natuurlijke schrikreactie wegnemen dat je de oren wel kunt toiletteren.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:19

ik durfde het bijna niet te zeggen maar Cassidy is me voor, bij de mijne is het ook een ramp.. is me uiteindelijk het ene oor gelukt dan kan ik de andere niet doen omdat ik weer van voor af aan moet beginnen met tactisch zijn Clown
laatst de praam maar gepakt en niets aan het handje sta er nog van te kijken, maar goed had liever gewild dat hij het gewoon toelaat Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:45

Hier nog een 'dierenbeul' die de praam erbij pakt Knipoog
En als het echt niet gaat, zou ik zeggen: bel voor de keuring de DA om haar flink te verdoven en scheer dan snel even de oren uit.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:48

*sluit zich aan bij Cassidy, Urielle en mariz*

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:55

zelfs met praam springt de mijne er onderuit ..... heb maar besloten het te laten zitten. al hoewel het nu wel heel nodig moet .... zucht ..

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:59

Heb geen idee of mijn shet het leuk vind. Ik laat het gewoon zitten omdat ik het bij hem vind horen. Wel eens in de week even met een klein kammetje kammen zodat het weer netjes is. Die haren zitten er niet voor niets. Dus bij mij geen schaar erin of knip problemen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:59

gewoon laten zitten. ze heeft ze niet voor niets. je knipt de snorharen van een kat toch ook niet af?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:30

Plukken uit de oren staat wel onverzorgd. De hele oren hoeven niet kaal, maar bijknippen staat wel zo netjes.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:04

inderdaad gewoon de plukjes die er uitsteken, van mij hoeft het ook niet allemaal weg geschoren te worden.
net als de snorharen die laat ik wel zitten, allen toen hij geschoren werd waren ze er al af voordat ik er erg in had, iemand anders scheerde hem.
vind juist dat die moeten blijven zitten en vind het altijd wel grappig eruit zien. Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:12

als je nooit knipt groeien ze ook niet te lang;) en tblijft een dier hoor;)

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:16

mijn paard heeft hetzelfde probleem. aan zijn oren komen vindt hij geen probleem, hij vind het heerlijk als ik ze masseer en ontspant dan ook helemaal. en dan pak ik sneaky de schaar en knip er een pluk uit, maar dan komt hij in opstand en kan ik verder bij knippen wel vergeten. hij is niet bang o.i.d. raakt niet in paniek ofzo. hij gaat gewoon met zijn kop in de lucht staan, en is niet van plan hem te laten zaken tot ik de schaar weg doe. heel irritant, want hij heeft hele charmante plukken uit zijn oren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:17

zorgen dat ze de schaar niet zien en dat je een goede scherpe schaar hebt met zo min mogelijk geluid!

ik heb tot nu toe alles nog geknipt gekregen Haha!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:17

Een praam is voor mensen die te beroerd zijn om er een week aan te besteden om de angst van het dier (de oorzaak van het gedrag) weg te nemen...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:19

Lotte1990 schreef:
Zorgen dat ze die schaar niet ziet? Dus iemand dr oog deels laten bedekken ofzo? Dat helpt bij sommigen nog wel eens.

Klopt, dit heeft bij mijn paard goed geholpen!
Gewoon iemand de handen voor de ogen houden en dan knippen, blijven ze een stuk rustiger van!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:07

Isegrim schreef:
Een praam is voor mensen die te beroerd zijn om er een week aan te besteden om de angst van het dier (de oorzaak van het gedrag) weg te nemen...

die van mij heeft het nodige meegemaakt vroeger, dus ik vind dit niet een eerlijk antwoord.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:14

ikenindi schreef:
gewoon laten zitten. ze heeft ze niet voor niets. je knipt de snorharen van een kat toch ook niet af?

zucht.
Jij springt ook niet met je kat ofwel? Rolleyes
Natuurlijk kan ik het laten zitten. Maar lees eens wat beter. Ze loopt keuringen. Als jij met een paard met uitstekende bos oorharen aankomt, win jij niet snel iets hoor.
Ik vraag er niet om of ik het kan laten zitten of niet, maar manieren om het te knippen!

Toch maar eens de praam proberen, maar eerst die manier met heel veel geduld. Dan de clicker manier, en dán pas de praam..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:17

Isegrim schreef:

Hoeveel paarden heb jij exact keuringsklaar moeten maken?
Ik weet nog wel wat paarden waar het ondoenlijk van is om aan de oren te komen of de manen te trekken of in de buurt te komen met een scheermachine. Daar heeft God en iedereen het al mee geprobeerd dus als je die in een weekje mak krijgt, weet ik zeker dat de eigenaren je doodknuffelen Vork

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:21

ikenindi schreef:

Ja, maar snorharen zijn wel iets anders he? Dit is gewoon oorhaar dat groeit en die grote plukken haar d'r uit staan echt niet. Zeker niet als je zo'n lolbroek hebt als ik die het leuk vindt om met haar hoofd door de mest heen te rollen zodat ze letterlijk de plakken stront uit haar oren heeft hangen Clown Onverzorgd en vies dus.

Maar goed even ontopic: Maak van het gebeuren een feestje. Ik begon zo eerst met haar oor voorzichtig vast te pakken, was ze onrustig dan hield ik vol, werd ze ontspannen dan haalde ik m'n hand juist weg als beloning ( + stemhulpen en overdaaaadig belonen met een snoepje ed) Vervolgens de schaar erbij. Ik laat haar eraan ruiken en bracht de schaar voorzichtig langs haar nek richting hoofd ( niet met de punt omhoog natuurlijk Knipoog ) en was ze onrustig, hield ik vol, werd ze weer ontspannen, haalde ik de schaar weg, deed een dansje in haar box en beloonde haar als een malloot Haha!

Ze heeft er nu geen problemen meer mee en dat voor een paard die vroeger met een zweep op haar hoofd is geslagen Verdrietig ben zo trots op haar, maar het kost inderdaad veel geduld, doe het stapje voor stapje en succes!

Edit: typefoutje

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:28

Urielle schreef:
Hoeveel paarden heb jij exact keuringsklaar moeten maken?

Ik doe niet aan keuringen, niet mijn ding.

Citaat:
Ik weet nog wel wat paarden waar het ondoenlijk van is om aan de oren te komen of de manen te trekken of in de buurt te komen met een scheermachine. Daar heeft God en iedereen het al mee geprobeerd dus als je die in een weekje mak krijgt, weet ik zeker dat de eigenaren je doodknuffelen Vork

Al zou het in extreme gevallen een paar maanden duren, dan nog zou ik daaraan de voorkeur geven boven een praam. Een praam vind ik iets middeleeuws.