paard laat zich neit vangen.. wat te doen..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

paard laat zich neit vangen.. wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 23:56

hallo..

bij mij op stage is een merrie pony'tje wat nu al bijna 3 weken in de wei staat.. niemand krijgt haar gevangen.. met brokjes lokken heeft geen zin..opdrijven helpt ook niet water ook niet niks helpt..
hebben jullie nog ideen..??

groetjes marlies

p.s. de pony staat op de wei omdat ze ontsnapt is..

Wendy1978

Re: paard laat zich neit vangen.. wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:01

met 2 grote longeerlijnen naar 1 hoek proberen te drijven???

Dat heb ik een keer gezien
en dat ging wel goed...
Al zie ik wel dat er al staat dat opdrijven niet hielp.

En met 2 of 3 paarden met ruiters de wei in
en dan richting hek rijden??? Ook al geprobeerd???
De meeste willen mee met de kudde...
proberen kan geen kwaad...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 00:03

@wveerdonk: met longeerlijn is al geprobeert daar sprong ze of overheen of ze liep eronderdoor.. of ineens erlangsop of begon te trappen..

met ruiters had ik ook al bedacht maar der was vandaag geen mogelijkheid om dat te doen.. Boos!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:06

gewoon lint spannen naar een stal en daar heen drijven deur dicht klaar:P

zelfde kun je doen bij een trailer.
Gewoon een stuk schriklint des noods met stroom er op en dan daar heen drijven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:21

Rustig aan... Elke dag een stukkie wortel of iets anders brengen ZONDER aanstalte te maken haar te pakken. Misschien moet je het nog langer volhouden. Als je haar wat beter kunt benaderen en je kunt haar halster rustig vastpakken (als je dat snel wil doen dan vertrouwd ze je nooit meer). Vervolgens zul je haar moeten gaan leren dat het leuk is om met jullie te gaan spelen. Misschien kun je een stukkie clickertraining doen....
Maar geduld, anders gaat het echt niet.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:28

Zoals in bericht hiervoor staat, zul je het rustig aan moeten doen. Misschien is het ook een idee om er een paard bij in te zetten, een mak (richting mensen) / dominant (naar andere paarden) paard. En via dit paard het vertrouwen van die merrie krijgen.
Eventueel kun je de merrie ook opdrijven naar een kleiner stuk land of eventueel naar de stal opdrijven. Moet je er wel goed voor zorgen dat ze niet zomaar de weg of dergelijk op kan lopen. Succes !!

groetjes grytsje

p.s opdrijven met schrikdraad moet je nooit doen, hiermee raak je het vertrouwen definitief kwijt en zal het paard altijd angst overhouden. Met jou berichtje, Branka16, ben ik het dan ook totaal oneens. Hiermee bereik je alleen de angst bij het paard.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:31

mijn verzorgpony had eerder van die keuren... wat ik deed is het natuurlijke gedrag van paard opwekken heeft wel gedult nodig...

neem brokjes of lekkers mee..
en zorg dat ze in een klein deel van het land staat... en ga daar gewoon middenin zitten! niet staan.. maar je zo klein mogelijk.. dan wek je de nieuwschierigheid en komt ze waarschijnlijk zelf op onderzoek uit..

succes! ik hoop dat je er wat aan hebt.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:41

als je paard er anders onderdoor gaat?
je moet het paardje toch weer krijgen?
hij hoeft er niet eens aan te komen maar alleen weten dat het draad stoorm bevat via de snorharen is genoeg zo kun je het paard in iedergeval op stal drijven..

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:06

Ik heb niet alles gelezen dus als het al getypt is, sorry. Lachen

Ga af en toe eens op bezoek met iets lekkers in de handen bij
je pony, die in de weide staat. Gewoon ergens staan, zonder
halstertouw en je lekkers zichtbaar in de handen. Komt je pony?
Beloon hem voorzichtig en geef het hem (lekkers), komt die niet?
Ga ergens zitten, waar het wel veilig is wil er een op je afrennen.
De meeste worden dan wel nieuwschierig, komt die dan? Belonen
en het lekkers geven. Herhaal dit een aantal keer voordat je hem
op gaat halen (verspreid over de dag) en neem hem de laaste
keer gewoon mee. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:46

Met 2 of 3 man opdrijven en laten rennen. Dat doen totdat ze heel erg moe is.
Dan haar de kans geven om zich te laten pakken. Wil ze dat niet, dan weer opdrijven en flink laten rennen. Telkens als ze stilstaat de kans geven om zich te laten pakken.

Dit volhouden (ook al kost het je 2 uur). Op een gegeven momen zal ze zich heel graag laten pakken zodat ze eindelijk uit kan rusten.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:49

een heel klein stukje af zetten voorste stuk open laten en als ze dan in die hoek zit dat andere stuk lint gouw aan de paal vast maken dan heb je der zo Bloos tenminste zo werkt het bij mij wel heb ook zon lastig dier Bloos

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:16

Ben het met srum eens, heb vroeger ook een pony gehad en die deed hetzelfde.
Zorgen dat ze goed moe wordt en dan pakken en veel belonen.
Dan er een heel lang touw aan doen, dus wel 20 of 30 meter aan een band om de hals.
Dit kan echt geen kwaad, die van mij liep ook nog eens in een kudde, maar ze leren het heel snel om er niet op te gaan staan.
Als je dan een volgende keer weer komt, kun je het uiteinde van het touw pakken en haar rustig en belonend binnen halen.
Op een gegeven moment, kan het touw er dan af, omdat ze weet dat ze toch gepakt wordt en een beloning krijgt, dus geven ze het op.
Succes in ieder geval.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:22

Scum schreef:
Met 2 of 3 man opdrijven en laten rennen. Dat doen totdat ze heel erg moe is.
Dan haar de kans geven om zich te laten pakken. Wil ze dat niet, dan weer opdrijven en flink laten rennen. Telkens als ze stilstaat de kans geven om zich te laten pakken.

Dit volhouden (ook al kost het je 2 uur). Op een gegeven momen zal ze zich heel graag laten pakken zodat ze eindelijk uit kan rusten.

Mee eens, dit heeft voor mijn Tinker ook goed gewerkt. Die wilde zich op een gegeven moment ook niet meer laten vangen en die hebben we toen ook opgejaagd tot ie geen energie meer over had. Ohja, wat wij toen ook nog hebben gedaan, is hem aan de longeerlijn laten draven in het land todat ie echt niet meer kon. Het lijkt misschien wat gemeen maar je paard komt wel snel te weten dat, dat soort gedrag niet toegestaan is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:27

Precies. De volgende keer dat je hem wil vangen zal hij wellicht weer even opgedreven moeten worden. Maar hij zal zich het euvel van de vorige keer wel herinneren en dan zal het al iets sneller gaan. En uiteindelijk hou je er wel een paard aan over dat zich gewoon laat pakken.
Met in een hoekje drijven en opsluiten bereik je dat niet. De volgende keer als je alleen de wei in gaat weet je paard wel dat jij hem alleen niet kunt opsluiten.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:17

ik zou iets lekkers in de wei legge zodat ze ziet dat je haar niks wil doen maar als je het zelf vasthoudt dan gaat ze argwanen en iedere keer dat je iets geeft kun je der dichterbij gaan staan totdat ze afkomt en als ze zich laat pakke dan goed beloone

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:32

nowornever liet zichzelf ook niet pakken totdat ze zag ik eerst andere knol dan maar mee terug nam naar de stal. volgende dag kwam ze echt gewoon nettjes naar me toegelopen

maar precies mee eens met de bovenste. Vermoei het paard door hem door laten en dan pas hem in 1 hoek drijven en zo hem pakken

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:41

Ik heb zelf een paard dat zich door nare ervaringen moeilijk laat vangen. Dat probleem werd alleen maar erger als je hem probeerde op te jagen of in een hoek te drijven.
Ik had er de volgende strategie.
eerst zien dat hij een wortel of broodje uit mn hand wilde eten. Ik liep achter hem aan, met hem mee, zonder interntie hem te vangen, met een wortel in mn hand.
Toen dat niet werkte begon ik de wortel luid en duidelijk zelf op te eten. Dit had resultaat. de eerste keer was de wortel bijna op toen hij het restje kwam halen. De keren daarna liet hij het niet zover komen en kwam hij al voor ik de wortel zelf voor de helft op kon eten.
Toen hij een paar dagen direct kwam, begon ik de eis iets hoger te stellen.
Ik wilde dat hij dichter bij me kwam. elke dag een stapje dichterbij voor hij de wortel kreeg.
Inmiddels klik ik het halstertouw aan het halster voor hij zijn voer krijgt. Dit laat hij nu prima toe, in 2 weken tijd ongeveer.
De volgende stap is weer beginnen met grondwerk, elke dag iets meer, voor hij zijn voer krijgt.

Bij dit paard is het geen kwestie van angst, maar van dat het paard besloten heeft dat mensen niet de moeite waard zijn. Het is voor zo'n paard met voer goed te doen om hem op andere gedachten te brengen.

erikfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:15

Het opjagen werkt het beste weet ik uit eigen ervaring. Je bent dan het dominante paard en jaagt hem iedere keer weg, zoals dat in de natuur ook gebeurt. Uiteindelijk (niet opgeven, kan even duren) zullen ze vanzelf naar je toe komen.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:32

hm, ik heb die ervaring dus totaal niet.
zeker niet in een grote wei. opjagen en insluiten is roofdiergedrag en heeft niets met dominantie te maken.

wat wél werkt is je paard spiegelen. ipv achter hem aan lopen/renne, met hem meelopen, parallel zeg maar. Niet opjagen, niet benaderen, maar je als een kuddelid bij het paard voegen. Het kan soms een half uur of uur duren, maar dan heeft je paard tijd genoeg gehad jou te inspecteren, en komt vanzelf in jou buurt. Meestal is het dan ook echt de beslissing van het paard: jij ben ok, ik laat me vangen. De volgende keer zal (mits je zorgt dat deze keer een positief gevoel gaf) sneller gaan, en al snel zal je paard niet meer voor je weglopen omdat jij daar geen reden toegeeft.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:11

Zelfde doen als Scum, als je haar hebt, terug zetten in het land met een band om en daaraan een heel lang touw.
Als ze dan de volgende keer er vandoor wil, kan ze dat neit omdat je hetuiteinden van het touw al te pakken hebt, zo kan het touw er op een gegeven moment vanaf en zal ze bij je blijven komen, mits je het concequent volgehouden hebt en haar beloont hebt als ze bij je was.
Touw wennen ze zeer snel aan, en geeft geen problemen, ook niet in een kudde.
Succes

erikfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:19

sandra83 schreef:
hm, ik heb die ervaring dus totaal niet.
zeker niet in een grote wei. opjagen en insluiten is roofdiergedrag en heeft niets met dominantie te maken.

wat wél werkt is je paard spiegelen. ipv achter hem aan lopen/renne, met hem meelopen, parallel zeg maar. Niet opjagen, niet benaderen, maar je als een kuddelid bij het paard voegen. Het kan soms een half uur of uur duren, maar dan heeft je paard tijd genoeg gehad jou te inspecteren, en komt vanzelf in jou buurt. Meestal is het dan ook echt de beslissing van het paard: jij ben ok, ik laat me vangen. De volgende keer zal (mits je zorgt dat deze keer een positief gevoel gaf) sneller gaan, en al snel zal je paard niet meer voor je weglopen omdat jij daar geen reden toegeeft.

Ik bedoel ook niet insluiten maar wegjagen. Waar jij wil lopen mag het paard niet lopen. Dan ben je dominant en niet het paard.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:43

ok, wegjagen komt alleen op mij anders over dan "mijn plaats is jouw plaats" spelen. dat doe ik ook wel, maar dan zorg ik het liefst dat het paard in stap blijft. zeker in een wei is dit spelletje vermoeiender voor jou dan voor het paard. klinkt mij vandaar ook niet zinnig in de oren.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:36

Het ligt er heel erg aan wat voor pony het is. Een pony die gewoon bang is voor vreemden? Of gewoon geen allemansvriend? Dan zou ik het ook wat rustiger aan doen.

Als het gewoon een kleine dondersteen is, die niet uit het weiland komt omdat hij het gras etc. wel best vindt, is er nog een oplossing:
Met een paar steentjes (geen scherpe Lachen ), een halster met touw en een wortel het weiland in gaan. Als de pony van je weg rent, straf je hem. Dit doe je door een steentje op zn kont te gooien. Hetzelfde effect dus als een tik Lachen Daarna benader je hem rustig weer. Als hij weer wegrent, weer een steentje naar hem gooien. Rent hij niet meer weg voor je? Wortel geven, halster om, meenemen Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:57

Kun je geen vangkooi constructie maken? Met hekken ofzo? Zo doen wij het meestal.
Dat is waar ik stage loop.

Thuis ben ik wel aans aan een maiskolf begonnen, was de interesse gewekt en binnen no time stond ze naast me.. Maar dat was er gewoon een die nog niet weer in het weiland wilde.. Die was niet bang..

Veulens heb ik wel eens gevangen door ze na te doen, tot grote hilariteit van omstanders, maar het lukte wel..

Opjagen heb ik wel eens gedaan bij mijn eigen jonge fjordje, die het een leuk spelletje vond om zich niet te laten vangen, werkte eigenlijk ook wel, of gewoon negeren en de anderen gaan voeren of verzorgen, dan zijn ze er ook vaak als de kippen bij..

Ik denk dat in jouw geval de vang kooi het beste werkt. Voor de elke dag met een handje voer heen gaan methode gaat het nog erg lang duren..

Wat ik op stage heb geleerd is dat het het handigste is om als je er naast staat met het halster je ene arm om haar neus te slaan. Als ze achteruit gaan ben je ze niet snel kwijt, als ze vooruit lopen lopen ze het halster in.. Eerst je arm er omheen. Je hoeft je arm dan ook niet hoog op te tillen zodat het dier het weer eng vind en er weer vandoor gaat..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:19

VSW-->OPG