Hoe hoog moet je leren laarzen laten opmeten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Hoe hoog moet je leren laarzen laten opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:23

Ik ben met een grote zoektoch bezig naar leren laarzen Haha! Maar het heeft wel al resultaat! Ik heb het (na HEEL veel zoeken en ook wat passen) terug te weten brengen naar 2 typen rijlaarzen:

Cavallo Winner
Cavallo Weltmeister

Allround laarzen dus want ik wil er ook soms mee springen. Nu ben ik al bij verschillende winkels geweest en bij de ene winkel werd mij hoogtemaat 48 aangeraden terwijl de andere winkel mij vertelde dat maat 51 (die ik aanhad) echt niet veel te hoog was.
Bij de maat 51 kon ik mijn been (nog) niet heel erg veel optillen en had ik het gevoel dat mijn knie zowat "opgehangen" werd in de laars. Ze vertelde dat dat wel moest omdat ze nog gingen inzakken. De maat 48 zat voor mijn gevoel een stuk beter en leek ook echt geen 3 cm lager te zitten hoor. Ik kon mn knie ook niet helemaal buigen (logisch) en ik had het gevoel dat deze maat opzich wel goed zat en ook als hij nog iets zou zakken (want nu zou ik er niet mee kunnen springen en dan wel).
Nu is mijn vraag dus, tot hoever moet je jelaars hebben als hij nog totaal nieuw is en je er ook uiteindelijk soms mee wil springen? Degene van de maat 48 vertelde wel dat hij mij als ik alleen wilde dressuren hij mij wel maat 50 nog had gegeven en degene van de maat 51 was een echte dressuurruiter (die haar laarzen vastnog hoger heeft Tong uitsteken ).

En nu ik toch een topic hierover geopend heb heb ik een vraag over het verschil tussen deze 2 type laarzen. Het prijsverschil is nogal flink maar ik weet ook dat die Weltmeister echt heerlijk zat! Heeft iemand ervaring met beide types en wat zou die aanraden?
En ik zou nu 1-2 keer in de week met deze laarzen rijden (de rest rijd ik in de blub dus zou een beetje zonde zijn) maar later (ik neem aan dat ze lang meegaan Knipoog ) wil ik wel een eigen paardje kopen en dus ook een stuk intensiever gaan rijden! Ik ben nu ook nog student dus erg ruim in t geld zit ik niet maar ik heb er al wel voor gespaard. Het zijn trouwens mn eerste leren rijlaarzen!
Ik weet dat ik het zelf moet weten maar wat zouden jullie doen? De goedkopere Winner of de heerlijk zittende duurdere Weltmeister? (ik moet wel zeggen dat ik zeker weet dat de Weltmeister past en van de Winner nog niet, had vandaag dus 6-51-39 aan en van de Weltmeister 6-48-38 wat denk ik een betere maat is voor mij).

Moeilijk moeilijk Haha! Maar alvast bedankt voor het meedenken!

Arielle_

Re: Hoe hoog moet je leren laarzen laten opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:25

Ik heb ook cavallo's, die zaten in het begin ontzettend hoog, maar nu absoluut niet meer, nou net laag Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:28

Tja, laarzen zakken in inderdaad en mijn laarzen zitten ook nog te hoog, omdat ze dus nog niet ingezakt zijn bij de enkel.
Laarzen die op de precies goede hoogte gekocht zijn en dan nog inzakken vind ik zelf geen porem, maar bij mijn laarzen heb ik lang gezocht naar een oplossing om totdat ze ingezakt zijn me er ook nog normaal in te kunnen bewegen.
Ik heb nu bij Divoza hakjes gekocht (dus geen volledige zooltjes, want die had ik en daar werd de voet van de laars te krap door) en daardoor heb ik geen last meer van het feit dat mn laarzen nog te hoog zijn.
Zelf heb ik ze dus erg hoog genomen en als ze inzakken zullen ze goed zitten.

Mij is gezegd: op een stoel gaan zitten en je voeten naast elkaar recht op de grond zetten en ervoor zorgen dat je bovenbenen horizontaal liggen op de stoel door de stoel te verhogen of te verlagen.
Dan iemand anders met een centimeter van de grond tot aan de knik in je knieen laten opmeten. De een zegt inderdaad dat je ze hoger moet nemen en de ander van niet...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:02

laat leren laarzen ALTIJD opmeten door een medewekren in de ruitersportzaak (liefst ook nog iemand die het regelmatig doet). deze weten precies op welke plaats ze moeten meten. daarbij komt ook nog dat wanneer er een eventuele meet fout gemaakt is of de laarzen toch niet passen, de medewerker altijd verantwoordelijk is en er dus voor moet zorgen dat je de juiste laarzen krijgt! mijn advies is daarom ook om ze altijd te kopen via een ruitersportzaak.

het beste is overigens om meteen met je laarzen te rijden maar dat lukt in de meeste gevallen niet. van veel lopen worden je laarzen namelijk niet mooier, veel laarzen gaan ook nooit echt fijn zitten om mee te lopen. je kunt dus beter er alleen maar mee rijden. (zo houdt je er ook het langst plezier van)

verschil tussen de winner en de weltmeister.

edit stukje verwijdert en verbeterd in andere post verbeterd!
Laatst bijgewerkt door marloezzke op 28-11-07 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:08

Bedankt voor je antwoord Lachen Ik heb mijn benen op laten meten bij de ruitersportzaak maar beide zeggen dus wat anders wat me een beetje doet verwarren.
De Winner van Cavallo is trouwens niet gecoat, dat is de Talent. Het is een rundlederen laars maar dus wel de minder chique uitvoering Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:18

sorry je hebt gelijk! we werken niet meer zo heel veel met cavallo dus ben ik daar niet zo van bij.

ik heb het dus maar even goed voor je opgezocht Tong uitsteken

winner volnerfrunfleer, ago gelijmde rubber zool.
weltmeister volnerfrundleer, comfortvoetbed, goodyear genaaide zool met rubber antislip en iets meer boog als de winner.
de maakwijze van de genaaide zool is handwerk wat dus veel duurder is dan de gelijmde.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:23

en wat de hoogte betreft, normaal gesproken moet je bij een ingezakte laag ongever 2 tot 3 vingers tussen knieholte en laars zitten, dus bij het passen ongeveer 1tje tussen knieholte en laars. maar het ligt er echt heel erg aan wat jezelf het pretigst vind.