sport en fokkerij kan dit samen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

sport en fokkerij kan dit samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:51

ik heb een wolfgang / winckenburg
het paard fokt goede nakomelingen maar zij is ook degene die ik gebruik voor mijn opleiding in de academische rijkunst ze is nu drachtig , nu werd mij verteld dat als ik met haar de opleiding wil blijven doen dat ik geen veulentjes met haar moet fokken , mijn vraag is worden paarden hier nu echt zo veel slechter van want ik ben zelf van mening dat met een goeddoordachte training je het paard wel weer in oude staat kan krijgen en ook na de bevalling zeg maar laat ik haar altijd na kijken door schriel.
Of haar bekken goed staan enzo.

Judje

Re: sport en fokkerij kan dit samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:30

Tot op een zeker sportniveau moet het samen kunnen, maar ik heb geen idee van hoe zwaar de opleiding is. Misschien dat je dat wat beter moet specificeren om een wat beter en eenduidiger antwoord te kunnen krijgen.
Bij bijvoorbeeld dressuur op hoger niveau moeten de buikspieren zo getraind worden, dat dat niet samen gaat met het vergrootten van de baarmoeder tijdens de dracht.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:11

hey hey
academische rijkunst is hoge school dressuur ze is nu drachtig en was dan van plan met een paar jaar nog een veulentje bij haar te fokken maar dan is vroegtijdig op rust zetten dus wel een must.
Zowieso draagt ze het veulen best wel hoog geen hangbuik maar echt een tonnetje zeg maar maar zou je me eens wat uitleg willen geven over die aangespannen buikspieren en het uitzetten van de baarmoeder???
avb

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 03:21

liberty22 schreef:
hey hey
academische rijkunst is hoge school dressuur ze is nu drachtig en was dan van plan met een paar jaar nog een veulentje bij haar te fokken maar dan is vroegtijdig op rust zetten dus wel een must.
Zowieso draagt ze het veulen best wel hoog geen hangbuik maar echt een tonnetje zeg maar maar zou je me eens wat uitleg willen geven over die aangespannen buikspieren en het uitzetten van de baarmoeder???
avb

Uitzetten van de baarmoeder pakt ruimte, aanspannen van de buikspieren is iets wat tegenwerkt, hij korter de dracht hoe minder het probleem maar verder in de dracht kan het lastig worden voor het paard.

Heb je zelf al kinderen gehad en de strijd aangemoeten met aanspannen van buispieren tijdens en na de zwangerschap zoniet vraag het eens na in je familiekring en ook dan zul je wisselende verhalen krijgen met andere woorden het is maar afwachten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:36

Ik kan me goed voorstellen dat die buikspieren een probleem gaan zijn.
Verder is het ook zo dat het toch echt heel wat tijd kost om een paard na onderbreking weer terug op zijn oude niveau te krijgen. Een van mijn instructrices die GP rijdt zei ooit eens dat als ze er 2 maanden uit zou liggen met haar GP-paard het ongeveer een jaar duurt voor hij echt weer op zijn top zit. Met een merrie die jaarlijks of tweejaarlijks drachtig wordt, is dat natuurlijk veel te lang.

Over herstellen na de zwangerschap even vanuit mensenoptiek: mijn dochter is nu 14 maanden. Mijn rug begint nu weer in orde te komen (kan nog beter, maar kan recht en vrij soepel op mijn paard zitten). Mijn buikspieren zijn uitgescheurd en in een hoepeltje teruggegroeid. Ik blijf dus een 'zwanger' buikje houden. Hormonaal ben ik nog steeds niet stabiel.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:20

ja misschien omdat ik het zelf nie heb meegemaakt onderschat ik het dus een beetje ze is nu drachtig en wilde over een paar jaar nog een keer omdat het zo een fijne merrie is zou jammer zijn als dat verloren ging zeg maar . bedankt voor jullie reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:37

Merrie die ik rijd is ook nu 3 jaar ingezet voor de fokkerij, dit jaar weer leeg gelaten.
Afgelopen jaar was ze erg zwaar, hierdoor paar weken niet kunnen rijden, alleen wat stappen aan de hand. Toen veulen eenmaal geboren was, herstelde ze zich weer snel. Hebben de training rustig weer wat opgepakt, na week of 1,5-2 zat ik er weer op en 5 weken na het veulen gingen we weer voor de eerste keer op concours, dressuur klasse Z2 (ons debuut). Liep toen weer op haar 'oude' niveau. Is snel gegaan maar deze merrie is wel heel erg werkwillig, ken ook paarden waar je dit absoluut niet mee moet willen.

Rindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:07

Ik ben er geen voorstander van een veulen fokken met een merrie en er dan ook nog mee rijden enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:31

Rindy schreef:
Ik ben er geen voorstander van een veulen fokken met een merrie en er dan ook nog mee rijden enzo.

Heb je nog onderbouwing?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:35

Ja, graag een onderbouwing! Mijn merrie is nu ook drachtig en ik rij er vrolijk mee door hoor. 11 Maanden op rust zetten lijkt mij slechter dan dat ze nu lekker in conditie blijft. Maar waarschijnlijk bedoel je het heel anders dan wat er staat....

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:50

haike schreef:
Merrie die ik rijd is ook nu 3 jaar ingezet voor de fokkerij, dit jaar weer leeg gelaten.
Afgelopen jaar was ze erg zwaar, hierdoor paar weken niet kunnen rijden, alleen wat stappen aan de hand. Toen veulen eenmaal geboren was, herstelde ze zich weer snel. Hebben de training rustig weer wat opgepakt, na week of 1,5-2 zat ik er weer op en 5 weken na het veulen gingen we weer voor de eerste keer op concours, dressuur klasse Z2 (ons debuut). Liep toen weer op haar 'oude' niveau. Is snel gegaan maar deze merrie is wel heel erg werkwillig, ken ook paarden waar je dit absoluut niet mee moet willen.

het is ook een erg werkwillig dier en ik denk dat ik haar wel aardig ken en stilstaan vind ze gewoon niet lekker.
Afbeelding
hier is ze bijna 6 maand drachtig en het lijkt mij dat ze er nog geen last van heeft nu draagt ze vind ik ook erg mooi/hoog hoe je het noemen wil
heb deze foto gekozen omdat je haar buik zo goed kunt zien.
Wat vinden jullie???
p.s geef even overdreven hulp met been te verduideling voor het paard is niet mijn been ligging in rust maar dat hadden jullie wel al gezien he

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:16

je kent je eigen paard het beste zal ik maar altijd zeggen, vooral een karakter is doorslaggevend, ik heb een merrie zelf gefokt dus ken alles in haar nu 9 jaar later heb ik een zoon van haar gekregen. Ik reed in een jaar tijd van B naar Z, toen drachtig en begonnen met SGW en IBOP gedaan. Die van mij was 1 mei 2007 uitgerekend. Ik ben toen 1 december 2006 gestopt met rijden en heb haar elke dag gelongeerd, hoog laag afgewisseld met tempo overgangen etc. Ze was altijd heel mooi drachtig en niemand dacht dat zij al 7 maanden was. Het veulen werd twee weken te vroeg geboren, wat totaal niet gezien is en kerngezond. De merrie is zeer werkwillig en na 1 week ben ik met haar gaan rijden, opgebouwd van 20 minuten naar langer, veulen direkt elke dag er even af. Eind juni liep mijn merrie haar eerste SGW alweer en constant in de prijzen, het veulen ging gewoon mee, geen enkel probleem. Ik heb wederom een mooi wedstrijdjaar gehad met een mooie afsluiting op het NK SGW, 5e plaats. Voor het Z liep ze bij mij direkt super, nergens problemen mee. Ik heb haar weer laten kraken en acupuntuur gegeven. Ze loopt super. Ik heb geen slechte ervaring gehad met een veulen en een merrie wat graag wil doorwerken, wel heb ik bewust gekozen voor de paar maanden longeren en niet op haar rug te rijden, maar daar is ze naar mijn gevoel alleen maar beter uitgekomen. Alleen organisatorisch is het even wat behelpen als je je veulen meeneemt naar wedstrijden, voordeel nu voor mij is wel dat het veulen schaapmak is voor hengst zijn en ik nu gewoon overal met hem heen kan als ik weg moet voor de smid of zo.
Er zijn mensen die er uiteraard schande van spraken dat ik mijn veulen meenam, maar dan weer, je kent je eigen paard het beste. Ik trek me er niets van aan wat een ander zegt en mijn paarden komen zeker niets te kort. Het veulen mag tot zijn 4e jaar lekker genieten van het kind zijn en dan pak ik hem daarna pas op, terwijl een ander dat al zou doen als ze 3 zijn of zo.
Volg je eigen gevoel, komt het helemaal goed, als jij je paard goed kent voel je aan haar wanneer ze het moeilijk krijgt.