Ik vraag me af..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Ik vraag me af..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:50

hallo allemaal..

Na vanalles te lezen hier begin ik me iets af te vragen...
Net als veel mensen ga ik er vanuit dat als een paard zich misdraagt (in de omgang of onder het zadel) je dit direct moet corrigeren, want na enkele momenten zijn ze dit al weer vergeten...

hoe komt het dan dat paarden zich zo "schuldig" kunnen gedragen.. Mijn vorige pony was echt een uitbreker. Als ik hem dan weer eens moest gaan vangen gedroeg hij zich altijd heel erg onderdanig.. terwijl hij een vrij dominant karakter had...
Ik heb dit altijd als schuldgevoel gezien...

dat zou wel betekenen dat hij echt wel weet dat hij iets stouts heeft gedaan, ook al liep hij soms al een uur los...

hoe denken jullie hierover

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:11

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal_ABC

Re: Ik vraag me af..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:22

Je paard leest aan jouw lichaamstaal dat je niet happy bent, boos dus Haha!, en gaat tekenen van onderdanigheid tonen om jou te kalmeren... Wij zien dat als schuldig gedrag omdat het daar in onze ogen op lijkt.

Bij honden zie je dit ook vaak: baasje komt thuis, en ligt een plasje binnen en hond kijkt "schuldig", dus hij "weet" dat hij fout was en verdient gestraft te worden. Wat hier echt aan de hand is, is dat hond heeft geleerd dat combinatie plasje + baasje = problemen, en gaat kalmeringssignalen laten zien om baasje te kalmeren (wegdraaien, oogwit laten zien, likken, geeuwen, vertragen, ...)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:47

Ik kan je twijfel begrijpen...
Een erg lastig issue (zoals vele andere gedragsvragen) lijkt me. Ik kan je er geen eenduidig antwoord op geven.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:59

Ik snap je twijfel. Al kijken ze nog zo zielig, zou ik ze toch straffen. Als is het zachtjes. Als ze in de gaten krijgen dat als ze maar zielig kijken ze geen straf krijgen gaan ze dalijk alles bij je flikken en heb je geen leuk paard meer.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:16

Schuldgevoel is een menselijk gevoel. Jij bent in de ogen van jouw paard de leider. Dus als jij boos bent weet hij dat hij iets gedaan heeft wat niet door de beugel kon, en een afstraffing kan verwachten.
Kijk maar hoe een kudde werkt. Als een paard in lage rang iets doet wat de leider nier zint, kan hij een afstraffing verwachten (leider kijkt boos en komt naar hem toe met lage hals en oren naar achter). Door onderdanig te doen komt hij onder de afstraffing uit, het bevestigt de authoriteit van de leider en laat zien dat hij het snapt. De leider stopt en gaat weer verder met waar hij mee bezig was. Het is geen schuldgevoel, het is dus eigenbelang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:55

omaas schreef:
Schuldgevoel is een menselijk gevoel. Jij bent in de ogen van jouw paard de leider. Dus als jij boos bent weet hij dat hij iets gedaan heeft wat niet door de beugel kon, en een afstraffing kan verwachten.

Dat impliceert wel dat een paard doorheefd dat hij iets gedaan heeft dat niet door de beugel kon, ver nadat hij datgene had gedaan, en dat staat dus haaks op de regel dat je meteen na ongewenst gedrag moet corrigeren.

Wat ik zelf wel merk is dat een paard wel degelijk kan nadenken over het feit of iets goed gegaan is of niet. Een negatieve (of positieve) ervaring op een wedstrijd, iets waar hij heel erg van is geschrokken of een onaangename situatie kan een paard wel degelijk onthouden. Een knokpartij in het zadel met een paard die niet meewerkt en een ruiter die daarom boos is (dit niet op het paard botviert maar het paard zonder uitbundig troetelen wegzet, kan zomaar de volgende dag een compleet ander paard voorvinden. Of dat komt door het tekort aan aandacht? De no-nonsense houding die je dan toch onbewust aanneemt? Moeilijk te zeggen. Maar het is een heel interessante vraag.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:08

Mijn zus (die al veel ervaring heeft met paarden) zegt dat paarden enkel een kortetermijngeheugen hebben, en dus snel vergeten wat ze gedaan hebben.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:25

gorky_hvj schreef:
Mijn zus (die al veel ervaring heeft met paarden) zegt dat paarden enkel een kortetermijngeheugen hebben, en dus snel vergeten wat ze gedaan hebben.

Als dat zo was kan je een paard ook niet trainen!
Elke keer dat je hem iets leert, moet je de vogende keer dan weer herhalen?
Hoe herkennen paarden elkaar dan, of jou als verzorger?
Nee, ik denk niet dat zij een kort termijn geheugen hebben. Paarden zijn net postduiven, als ze eenmaal een bepaalde route hebben gelopen weten ze de volgende keer precies hoe de route ging!
Wel is een verschil tussen uit eigen initiatief iets doen of iets doen uit conditionering. De vraag van de topichouder is of een paard vanuit zich zelf reageert (schuldgevoel) of door herhaling (conditioneren). Mijn mening dat dit conditionering is dat voortkomt uit straffen en beloning.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:06

Ik geloof absoluut niet in het zogenaamde feit dat een paard een "korte termijn geheugen" zou hebben. Ik vind dat een mooi gezegd woord voor: "Achterlijk zijn", maar dat is mijn mening.
Ik heb het laatst nog ervaren dat het niet zo is bij mijn eigen paard. Jaren terug heb ik hem "voetje geven" aangeleerd. Ik heb dat in maanden niet met hem gedaan en laatst weer eens geprobeerd. Nou en hij deed het met gemak. Dan is dat voor mij het bewijs dat mijn paard geen dingen vergeet.

Idem met traffen, waneer jij vanaf het begin een paard consequent straft voor iets wat hij fout doet (en niet van jouw kant komt) zal een paard een knop omzetten. Zo dus mijn paard ook. Waneer hij bijvoorbeeld hout vreet. Ik heb hem daar altijd voor gesrtaft, en waneer hij het op de dag van vandaag doet, zie ik hem denken: "Oh ja dat mag ik eigenlijk niet". Ik zie het wit in zijn ogen en zie hem ook stoppen waneer ik hem benader en een waarschuwing geef.