vaak slaan op wedstrijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

vaak slaan op wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:46

Ik moest van het weekend stage lopen op een soort manege, waar ook grote wedstrijden gehouden worden.
Het waren deze keer springwedstrijden. Maar wat me opviel was dat heel vaak als een paard weigerde, hij flinke tikken kreeg, waardoor het paard nog slechter ging springen. Toen ik zondag moest schrijven, mompelde de Jury ook steeds als een paard weigerde: "niet boos worden". Maar ik moest ook in het parcours helpen dus als er een balk afviel die er weer opleggen. Daar was een vrouw bij, die het eerder terecht vond wat de ruiters deden. Maar vaak als een paard weigerde reed de ruiter eerst een klein rondje terug en begon dan pas te slaan, of als het paard weigerde flink de sporen erin in de hoop dat het paard nog zou springen (wat natuurlijk nooit lukte). En natuurlijk is het ook vaak de fout van de ruiter omdat die bijvoorbeeld niet recht aangereden kwam.
Wat vinden jullie ervan? Doe je het zelf ook wel eens. (ik snap het ook wel een beetje, omdat je misschien heel lang hebt getraind en je paard deed alles perfect maar weigert inneens op de wedstrijd. Ik snap dan dat je boos wordt, maar ik vind dat je je dan moet inhouden)

P_A_R_Love

Re: vaak slaan op wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:07

je kan ern niets aan doen het paard word bereden door een ruiter en als die ruiter een fout maakt is het paard meestal het slachtoffer(hoeft niet altijd zo te zijn)

xEmkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:31

klopt dat valt mij ook eigenlijk wel op, nou dat je het zegt.Een groot deel geeft dan inderdaad het paard/pony de schuld. Het kan toch ook gewoon zijn dat het paard/pony niet uitkomt. Ik vind altijd maar, haal het positieve eruit en je kan nooit winnen zonder te verliezen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:10

Tsja, helaas zie je dit nogal veel gebeuren.... heb laatst een oefenparcours gezien, dat beestje weigerde op elke hindernis omdat de ruiter hem in het pad zat, en maar door blijven gaan hè.... niet denken: nu heeft hij gesprongen, braaf, stoppen, nee, op naar de volgende hindernis (en dus de volgende weigering, de volgende meppen met de zweep etc). En geen ringmeester, jury, KNHS vertegenwoordiger (terwijl het op officieel wedstrijdterrein was) of ouder/instructeur die er iets van zegt....
Maar als ze starten zie je het ook vaak ja. Ik vind dat vreemd, omdat het meestal geen onwil is van het paard. Meestal is de reden van de weigering dat het niet goed uitkomt, dat het paard de hindernis toch te eng vind, of dat de ruiter in het pad zit.

Wat ik overigens erg jammer vind, is dat er jury's zijn die wel zeggen: "niet boos worden" maar die uiteindelijk niks doen. Als een paard ongenadig op zijn sodemieter krijgt, sluit dan iemand maar uit wegens wreedheid. Dat kan en mag, en zowel in de dressuur als in de springsport word het naar mijn idee veel te weinig gedaan.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:40

Ik denk dat de ruiters alle problemen eerst bij zichzelf moeten zoeken, en dan pas bij het paard. Helaas zie je dit soort taferelen maar al te vaak.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:42

Ik heb het helaas ook maar al te vaak gezien bij ons op de manege. Gewoon tijdens het trainen in de buitenbak. Een vrij jonge knul. Ruiter wil springen (3-sprong) maar komt niet goed uit voor de eerste hindernis, paard weigert, ruiter sodemietert er af... vervolgens staat de ruiter op en begint het paard toch kei-hard en ongenadig te schoppen in z'n buik en te slaan op z'n hoofd... Ziek Huilen

Zelf had ik de neiging om er wat van te gaan zeggen, maar toch m'n mond maar gehouden. Het is niet mijn paard, en mensen die zo met hun paard om gaan kun je toch niet meer veranderen.

Maar zielig is het wel. Boos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:00

Musicjohn schreef:
Ik heb het helaas ook maar al te vaak gezien bij ons op de manege. Gewoon tijdens het trainen in de buitenbak. Een vrij jonge knul. Ruiter wil springen (3-sprong) maar komt niet goed uit voor de eerste hindernis, paard weigert, ruiter sodemietert er af... vervolgens staat de ruiter op en begint het paard toch kei-hard en ongenadig te schoppen in z'n buik en te slaan op z'n hoofd... Ziek Huilen

Zelf had ik de neiging om er wat van te gaan zeggen, maar toch m'n mond maar gehouden. Het is niet mijn paard, en mensen die zo met hun paard om gaan kun je toch niet meer veranderen.

Maar zielig is het wel. Boos!

hier weer zo'n voorbeeld van veel te laat (onterecht) straffen. Het paard is het natuurlijk allang vergeten en weet niet waarom ie gestraft wordt. Daardoor wordt hij alleen maar banger voor de ruiter. het is net zoiets als inneens je vader heel boos wordt en je slaat zonder dat je weet waarvoor. Dan wordt je ook veel banger dan dat je weet wat je gedaan hebt.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:14

In het geval van Musicjohn zou ik ook op mn tong moeten bijten om mijn mond te houden.

Wbt het verhaal van de ts; Als mijn paard stopt in het springparcours krijgt hij toch ook echt een flinke tik hoor. Paarden stoppen niet altijd alleen maar omdat de ruiter iets fout doet maar zijn ook echt wel eens gewoon eigenwijs of vervelend.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:16

Altos schreef:
In het geval van Musicjohn zou ik ook op mn tong moeten bijten om mijn mond te houden.

Wbt het verhaal van de ts; Als mijn paard stopt in het springparcours krijgt hij toch ook echt een flinke tik hoor. Paarden stoppen niet altijd alleen maar omdat de ruiter iets fout doet maar zijn ook echt wel eens gewoon eigenwijs of vervelend.

Maar weet je dan ook altijd als je een tik geeft zeker dat het de fout van het paard is?

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:56

Ik wil zeker niet beweren dat ik nooit iets fout doe, ik verwacht echter wel dat mijn paard ''met mij meedenkt'' in het parcours.
Als ik ontzettend zit te prutsen en een weigering aan mijn broek krijg dan zal ik een volte rijden en opnieuw aanrijden maar als het paard stopt zonder een enkele aanleiding dan krijg ie wel op zn donder. Je hebt natuurlijk ook nog een middenweg, dwz een kleine verstoring of het ''net niet'' uitkomen. Dan verwacht ik dus van het paard dat hij meedenkt en gewoon doorgaat. Ik zal dus ook heus wel eens een tik uitdelen wanneer de fout niet volledig bij het paard ligt, toch moet het paard weten dat het niet de bedoeling is dat hij stopt.

En er is natuurlijk wel een verschil tussen een tik en een tik Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:54

Je ziet het idd vaak gebeuren, echt triest. Mijn pony springt in principe altijd, behalve als ik een fout maak, of ze vindt een hindernis écht eng.. Maar dan springt ze hem bij de tweede keer aanrijden ook. Ik weet dus ook dat ik niet boos hoef te worden, omdat het eigenlijk altijd aan mij ligt als het fout gaat. Knipoog