shetlander die schopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lesterlover

shetlander die schopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:04

Hallo,

Ik heb een shetlander als gezelschap bij een fjord staan.
Het is een hele lieve shet en de fjord is buitengewoon lief.
Maar zodra ik hen eten geef of te dicht achter de shet kom dat schopt ze.
Ik heb haar al eens een tik met de zweep gegeven wanneer ze dat deed maar dat helpt niet. Ze is totaal niet bang voor een zweep.
Heb ook al eens het eten weg gehaald en dan na een tijdje weer terug gezet maar dat werkt niet echt want ze doet het gewoon weer.

Wat moet ik nu doen. Hoe kan ik haar dat afleren.
Met de fjord heb ik nergens geen last van.. Kon ze maar net zo zijn als hem.

sabje1985

Re: shetlander die schopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:07

Is het alleen als je haar eten geeft of anders ook.Anders kan ze wel eetnijd hebben.

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:09

Nee ze doet het ook als je haar aan het borstelen bent, en je komt dan te dicht bij haar achterste dan doet ze het ook.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:10

klinkt meer alsof ze bang is. (als je aan haar kont komt).

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:12

doet ze het alleen met eten geven ?

was me net iemand voor

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:13

Terugschoppen, dat is volgens mij de enige manier om snel te reageren en bedenk je dat snel reageren binnen 2 seconden is. Tenminste als het niet door angst komt en anders rustig oefenen. Je merkt met poetsen tot waar je kunt komen zonder problemen, doe dat een paar dagen en ga steeds een klein stukje verder, gewoon met je handen en rustig aan. Beloon haar door haar te kroelen op een plek waar ze het lekker vind.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:28

sraffen als ze trapt,met terug schoppen ofzo,ik zou toch liever een pets met de zweep geven op z'n kont....maar vooral ook belonen als ze niet schopt,dat is echt heel belangrijk,zo begrijp ze misschien wat wel en niet mag,veel mensen vergeten het hoofdstuk belonen zo legt het paard de link nooit(ik bedoel niet dat jij dit doet hoor.....)

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:28

Whaahaa dan heb ik straks een mooi gevecht met haar denk ik..
Zij schopt, ik schop, zij schopt weer terug, ik schop haar weer terug.
Ahja wel een leuke bezigheid..
Ik zal het meenemen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:32

als ze jouw dan weer terug schopt, is ze toch echt de baas over jouw, het klinkt als een dominate merrie die haar plaats niet weet

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:34

ja dat is ze zeker. ze is een dominant beestje. maar dat geeft nog niet de reden om mij te schoppen. dat moet ze echt afleren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:35

Dat schoppen zou ik maar even op de lange baan schuiven en eerst kijken naar andere mogelijkheden.
Veel paarden, met name merries, zijn er niet dol op wanneer je achter ze bezig bent. Dat is nu eenmaal instinct.
Maar omdat dat niet erg handig is, moeten we ze leren dat het niet eng en/ of vervelend is.
Dat doe je niet door ze een rotschop te geven lijkt me.... dan bewijs je het tegendeel.
Ik zou veel oefenen door een touwtje achter haar kont te spannen bijv, ze went dan aan gedoe aan haar achterhand en kan geen schade veroorzaken.... Ik leg het nu een beetje houtje touwtje uit, maar er zijn vast een paar mensen die iets meer kaas hebben gegegeten van grondwerk om dit goed uit te kunnen leggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:37

Wanneer het een dominantie-probleem is kun je dat ook anders oplossen dan door terug te schoppen.
Dan reageer je immers met gedrag dat je juist wilt afleren.
Je wil dat zij weet dat jij een mens bent en dat naar jou schoppen niet kan zoals ze dat met soortgenoten kan doen.
Met heen en weer schoppen bereik je het tegendeel ben ik bang.
Ik ben me nu wat meer in het verdiepen in andere manieren om met probleempjes om te gaan, en ze bestaan en helpen!
(bijv. Voest?)

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:39

voest?
wat is dat precies?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:44

Emiel Voest is iemand die methoden heeft ontwikkelt om op een andere manier met je paard om te gaan en de probleempjes die daarbij kunnen ontstaan. Er zijn veel meer mensen die hiermee bezig zijn en zoveel mensen, zoveel meningen.
Maar de gemene deler is dat ze meer vanuit het paard redeneren, en meer kijken naar oorzaken van het gedrag om het echt goed op te lossen ipv het paard met angst voor een zweep, schoppen... dus geweld, lam te leggen.
Erg interessant.
Er zijn vast veel mensen op het forum die jou nog meer namen en informatie kunnen geven.
Ga anders eens naar de bieb en haal wat boeken die mensen je hier aanraden.
Zoals je mensen op straat of je kind ook niet direct gaan meppen bij ongewenst gedrag, kun je ook voor paarden betere manieren vinden die beter werken op de lange duur.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:29

Ninx dat ben ik met je eens, maar een paard wat dit standaard doet leer je dit niet af door lief te blijven. Ik probeer mijn paarden ook op de meest vriendelijke manier op te voeden, maar soms moet je even optreden. Je moet namelijk wel de baas blijven. Toevallig heb ik vandaag een trap van mijn shet gehad en die is niet mis geweest, op dat moment kon ik niet reageren omdat ik niet meer op mijn been kon staan, maar toen hij het vanavond weer probeerde heb ik hem een trap verkocht en nu hoef ik maar wat te zeggen of te wijzen of hij maakt plaats en draait de kont van me af. Dus nu kunnen we weer aardig tegen elkaar zijn. Liever een schop en daarna een braaf paard dan het blijven aanmodderen. Sommige zeer dominante paarden zoals mijn shet en een paard van mijn zus zijn niet geschikt voor de aanpak van Voest, en dat heb ik niet bedacht maar heeft hij in een cursus aan mijn zus toegegeven. Zo'n dominant paard moet je aanpakken. Dus als je uitsluiten kunt dat ze bang is of er een ander probleem aan ten grondslag ligt, zou ik toch voor een tik kiezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:54

sonjim schreef:
Ninx dat ben ik met je eens, maar een paard wat dit standaard doet leer je dit niet af door lief te blijven. Ik probeer mijn paarden ook op de meest vriendelijke manier op te voeden, maar soms moet je even optreden. Je moet namelijk wel de baas blijven. Toevallig heb ik vandaag een trap van mijn shet gehad en die is niet mis geweest, op dat moment kon ik niet reageren omdat ik niet meer op mijn been kon staan, maar toen hij het vanavond weer probeerde heb ik hem een trap verkocht en nu hoef ik maar wat te zeggen of te wijzen of hij maakt plaats en draait de kont van me af. Dus nu kunnen we weer aardig tegen elkaar zijn. Liever een schop en daarna een braaf paard dan het blijven aanmodderen. Sommige zeer dominante paarden zoals mijn shet en een paard van mijn zus zijn niet geschikt voor de aanpak van Voest, en dat heb ik niet bedacht maar heeft hij in een cursus aan mijn zus toegegeven. Zo'n dominant paard moet je aanpakken. Dus als je uitsluiten kunt dat ze bang is of er een ander probleem aan ten grondslag ligt, zou ik toch voor een tik kiezen.

Daar kan ik me wel in vinden...
Je geeft aan dat je andere manieren hebt geprobeerd, en dat is exact wat ik bedoel. Soms beginnen mensen in het wilde weg te schoppen, schreeuwen en slaan... Dat vind ik zo'n zwaktebod. Ik krijg dan altijd naast medelijden, een beetje last van plaatsvervangende schaamte ("kijk mij nou eens even stoer en streng optreden!" lijken die mensen je willen zeggen)
Het is altijd zaak even uit te zoeken wat er nu precies speelt om te weten of je terecht boos wordt.
En zoals je zegt: liever eens even goed boos worden, dan je eigen ledematen bij elkaar moeten zoeken na een rottrap! Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:33

Ik hoop toch dat hij daar net niet hard genoeg voor schopt, maar dat het lelijk aan kan komen dat heb ik vandaag weer gemerkt. Precies op de knieschijf geraakt, voltreffer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:39

Zelf kreeg ik eens een trap en dacht snel naar achteren te springen om de trap te ontlopen, maar ik glijdt uit en lig voluit in een enorme verzameling verse, natte, sappige koeienvlaaien!
En toen moest ik nog eens een uur reizen voordat ik thuis was Boos!
Zo zie je, het hoeft niet altijd raak te zijn om toch knap banketstaaf uit te vallen, hahaha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:36

Dat is inderdaad behoorlijk banketstaaf, maar dat kan bij mij niet gebeuren (er staan geen koeien).

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:14

ja die shet heeft me dus van de week ook geraakt.
Ze schopte behoorlijk en ook goed raak ook.
Ook precies op mijn knieen. kon 3 dagen niet lopen dus ik wil echt dat, dat beest het afleert.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:14

Oei dan zitten we beiden met kniepijn, ik zou zeker bij zo´n dominant paard niet denken maar doen. Durf je niet te schoppen uit angst voor een tweede trap pak dan een zweep erbij. Bij het poetsen kun je gebruik maken van een touw, zodat je het hoofd naar je toe pakt als zij wil trappen (draait de kont vanzelf van je af).

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:21

dat zou ok nog eens kunnen. dat ga ik proberen.
thnks.