Paard gooit met voer, wie heeft er een oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Paard gooit met voer, wie heeft er een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 10:12

Onze paarden staan thuis in een paddock met schuilstal en 1 vaste stal. 1 van de paarden staat in de vaste stal en de andere 3 staan in de paddock (ponies en paard) ze krijgen een eind van elkaar het eten. maar Pim (paard) heeft ontzettend voedernijd. voor ik hem zijn eten geef bijt hij steeds in het deurtje naar de zadelkamer en als ik hem zijn eten geef dan geeft hij hele harde duwen tegen de voerbak. (losse voerbak met hengsels) het lijkt wel of hij dat ding perse in een hoekje wil krijgen. daarbij gaat er een heleboel voer over de grond. waar ik hem ook zet in de paddock, hij blijft dat doen.

alleen als ik hem in de boomgaard aan een hek zet waar de anderen hem niet kunnen zien dan eet hij super rustig. maarja daar heb ik niet altijd de tijd voor.

zelf zat ik te denken aan een vaste hoekvoerbak met morsstang, maar helpt dat? en waar kan ik die kopen?

ik hoop dat iemand ideeen heeft!

Sascho

Re: Paard gooit met voer, wie heeft er een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:14

mijn pony doet het ook, maar hij doet vooral omdat hij zoooo blij is met zijn voer, dat he tmeer spelen is..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:24

Een vaste voerbak is idd wel een oplossing en dan ook evt. een touw erbij maken zodat je je pony kunt vastmaken. Hoekvoerbakken zijn bij vele voerverkooppunten ook wel te koop. ook op divoza.nl en horsefriend.nl zijn ze wel te koop. Een grote steen in de voerbak wil ook wel helpen tegen het gooien met voer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:28

malloesje schreef:
Een vaste voerbak is idd wel een oplossing en dan ook evt. een touw erbij maken zodat je je pony kunt vastmaken. Hoekvoerbakken zijn bij vele voerverkooppunten ook wel te koop. ook op divoza.nl en horsefriend.nl zijn ze wel te koop. Een grote steen in de voerbak wil ook wel helpen tegen het gooien met voer.

Klopt, ik heb er zelf een liksteen in liggen.. en krijgt hij gelijk mineralen extra binnen Haha!
Het wordt zo meer bemoeilijkt om het eruit te gooien, maar ook een voerbak met een spijltje door het midden is bv ook een goeie optie..

Voernijd zal je er niet uit krijgen, maar je kan het misschien wel minderen..

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 10:36

kan je die ook ergens kopen een voerbak met een spijltje in het midden? dat van die steen is wel het proberen waard! goed idee.

ik vind het ook niet erg dat hij voedernijd heeft, dat bijten in die enz. maar dat gooien met het voer vind ik gewoon zonde en de anderen nemen het ook over,.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:44

Wat je bij ons in het ijslanderwereldje veel ziet is dat er een touw aan de emmer wordt vast gemaakt. Door de gaatjes heen waar het hengsel ook aan vastzit. Met dit touw kun je de emmer dus om het hoofd van het paard hangen achter de oren. Je moet dus wel even blijven wachten tot het paard zijn eten op heeft op heeft. Je hangt 'm gewoon zo strak, dat de neus wat in de emeer blijft hangen zeg maar. Dit idee dus

Afbeelding

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:11

en vinden ze dat niet eng dan? het is wel een slimme oplossing vind ik. maar vaak geeft mijn moeder ze 's ochtends bix en gaat dan gelijk naar haar werk. ze heeft dan niet echt tijd om te wachtten tot het op is. voor 's avonds is dat nog wel een idee vind ik!

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:43

Dit lijkt op voernijd. Misschien heeft het te maken met de onderlinge verhoudingen tussen de paarden/pony's. Als de anderen hoger in rang staan is hij terecht bang dat er niets voor hem overblijft.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:48

mijn paard doet dit ook, maar hij lost het probleem dan ook weer zelf op door, als het eten in zn voerbak op is, de restjes die hij op de grond heeft gekiepert op te eten. Natuurlijk gaat er wel wat verloren, maar zo blijft hij wel extra lang bezig met z'n eten dus ik laat hem maar doen Lachen

Ik leg soms brood bovenop het voer (een beetje hetzelfde effect als een liksteen) en dan gooit hij er veel minder uit.

Groetjes

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:18

Sash schreef:
en vinden ze dat niet eng dan? het is wel een slimme oplossing vind ik. maar vaak geeft mijn moeder ze 's ochtends bix en gaat dan gelijk naar haar werk. ze heeft dan niet echt tijd om te wachtten tot het op is. voor 's avonds is dat nog wel een idee vind ik!

Tja de paarden die ik ken vinden het niet eng. En zo lang duurt het niet voor het op is hoor, hier tenminste niet. 5 minuutjes ofzo

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:13

Mijn verzorgpaard heeft dit ook een beetje, als ik zijn hooi rechts voor in de stal gooi gaat hij het eerst naar rechts achter verplaatsen Tong uitsteken, en dan gaat ie het pas opeten waarom weet ik niet Haha!. volgens zijn eigenaar is ie een soort autistisch en is het gewoon gewenning voor hem dat zijn hooi daar ligt...

Maar volgens mij heb je hier niet veel aan Tong uitsteken, moest er gewoon even aandenken....

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:30

De mijne gooit ook dr hooi ook overal heen omdat ze dan zo ethoustiast is. Als ik daarna ga kijken is alles weer keurig in de maag beland Vork

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:54

Wij hebben m een voerbal gegeven. Dan moet hij wat doen voor zn eten op een speelse manier en komt er zo weinig uit(tot hij t wat meer door heeft) dat hij er niet mee kan gooien!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:58

je kunt ook misschien zo een bal kopen en als hij die rolt dat er dan brokkjes uit komen dan maak je van zijn geklier meer een spel. het is maar een ideetje zelfde als manonR ben het daar mee eens

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:03

als hij in de vaste stal eet kan je zoiezo een hoekvoerbak ophangen ,
die zijn bij iedere ruitersport zaak wel te verkrijgen
wat ook een idee is om een cement emmer / bak
in een hoek te plaatsen , liksteen er bij
en daar zijn voer in doen

creeer iig een rustig plekje ..