Staart wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jess

Staart wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:50

Mijn paard heeft een hele vieze staart maar ik vraag we af wanneer ik hem het best kan wassen. Ze staat dag en nacht onder een 300 grams waterdichte deken.
Ze gaat om 10 uur de wei en staat daar dan tot 16.30, dus daarna staat ze in een (bijna net zo koud als buiten) stal.
We hebben alleen maar koud water.
Wanneer kan ik het best wassen, voordat ze de wei in gaan heeft niet veel zin in, maar 's avonds lijkt me het ook niet echt lekker en wat kan ik doen om het aangenamer te maken voor haar?

Nouvel

Re: Staart wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:01

Wassen tot de staartwortel als ze op stal gaat en even afdrogen met een handdoek, dan kan het echt geen kwaad hoor.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:26

idd en anders doe je niet met een slang maar met een emmer warm water. Als je dat niet op stal hebt, kun je dat van huis mee nemen in een jerrycan.. Maar ik was ook wel tot boven staartwortel, ook in de winter

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:22

Qua koud maakt het niet zoveel uit of je de staart wast in de winter of niet, tis vooral als je het hele paard gaat wassen dat hij last van de kou gaat krijgen. Gwn goed afdrogen en idd, mss kan je warm water van thuis meenemen in een jerrycan?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:57

Idd gewoon de onderste helft wassen, vanaf de staartwortel, dat kan best 's avonds hoor, neem aan dat je dan de meeste tijd hebt. Gewoon goed opletten dat je haar niet helemaal nat maakt en mocht ze wel nat zijn geworden, even een deken op, maar dat heeft ze al zeg je.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:59

Ik doe het in de winter of zoals met dat baggerweer van nu met een aantal emmers lauw water. 1 of 2 emmers met zeep, daarna een paar emmers om uit te spoelen. Tot de staartwortel en beetje afdrogen met een handdoek. Zo'n staart droogt vrij snel hoor en ze hebben er weinig last van.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:01

pearlie schreef:
Ik doe het in de winter of zoals met dat baggerweer van nu met een aantal emmers lauw water. 1 of 2 emmers met zeep, daarna een paar emmers om uit te spoelen. Tot de staartwortel en beetje afdrogen met een handdoek. Zo'n staart droogt vrij snel hoor en ze hebben er weinig last van.

zo doe ik het ook inderdaad Ja
kan best!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 01:22

Heb je geen föhn waar je de staart mee droog kan föhnen?

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 08:41

Ik heb gister de staart tot aan de staartwortel gewassen met koud water en ze reageerde er niet echt op, en daarna zo goed mogelijk afgedroogd. Zo'n staart droogt best wel snel.
@ MSQuincyTE, ik heb niet eens een föhn voor mezelf laat staan 1 die ik kan gebruiken voor m'n paard Haha!

Bedankt voor jullie adviezen ik zat echt te twijfelen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:43

een fohn lijkt me lichtelijk overdreven hoor... Een paard kan wel wat hebben, gewoon wassen, uitwringen (evt. afdrogen) en klaar.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:36

Jeetje... als ze in de regen buiten staan wordt de staart ook nat hoor, krijgen ze niks van. 't zijn geen mietjes (tenzij je dat van ze maakt)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:46

je kunt hem rustig wassen hoor, in een stal is het in de meeste gevallen warm genoeg door lichaamswarmte van het paard dat de staart snel genoeg droogt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:57

Nibbit schreef:
een fohn lijkt me lichtelijk overdreven hoor... Een paard kan wel wat hebben, gewoon wassen, uitwringen (evt. afdrogen) en klaar.

Dan vind je dat maar overdreven maar zo doe ik het dus wel

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:07

Dat mag je zelf weten Knipoog maar het hoeft niet perse zo

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:21

ieder zijn eigen manier toch?
ik was alleen als het echt nodig is, en als het dan winter is, eh ja dan ook, gewoon wassen, zorgen dat die benen wel droog blijven afdrogen en klaar!

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:46

dit heb ik trouwens vandaag nog gedaan. Ik heb de staart zegmaar in een emmer gedoopt (water helemaal bruin Clown ) en daarna goed afgedroogd met een handdoek. Als je maar niet de staartwortel nat Bloos Knipoog maakt is het niet erg