Pony wedstrijden voor 18+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Pony wedstrijden voor 18+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:48

Hey iedereen,

ik heb een aantal kennisen van 18+ die graag met pony's rijden. Ik zelf vind pony's ook heel leuk. Maar heb zelf een paard waar ik wedstrijden mee rijd, en een E pony die ik aan het beleren ben.
Het argument dat ik vaak hoor is dat het oneerlijk zou zijn om als 18+ ruiter bij de pony's te starten omdat je toch (meestal) in je voordeel bent gezien je leeftijd vergeleken met een kind van 12.
Nu heb ik zelf gestart met een (E) pony (arabier) tussen de paarden en had veel moeite om die pony de B uit te krijgen en toch trainde ik onder goede begeleiding op M niveau. Ik zeg niet dat dat helemaal de jury hun schuld is (kon zelf behoorlijk de zenuwen op mijn arabje overbrengen) maar merkte toch wel dat ik anders beoordeeld werd dan nu met mijn grote KWPN merrie.

Mijn stelling is:
Waarom geen (of wel) wedstrijd afdeling, dressuur (en misschien springen) voor pony ruiters boven de 18. Dus wedstrijden waar je alleen met een pony aan deel mag nemen maar je moet dan ouder zijn dan 18.

Mij lijkt het een goed idee, ik denk dat hier heus wel veel mensen voor te vinden zijn... waarom een pony bij de paarden laten lopen. De meeste pony's hebben toch de typische pony gang en doen onder voor een paard kwa beweging (je hebt natuurlijk uitzonderingen)

johanne

Re: Pony wedstrijden voor 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:30

wij gaan ook starten met een groep meiden 18+ met de pony's tussen de paarden. er zijn wel mensen die dat rijden maar nooit zo veel als met paarden of pony's goede leeftijd dus onder 18
we hebben pas gereden net voor de wedstrijd maar door dezelfde jury als in de ring erna en er waren er 2 met winstpunt en ik had net geen winst punt, maar de beoordeling klopte gewoon. je moet alleen er wat meer aan trekken. paard heeft ruimere gangen enzo. maar vind het wel een uitdaging. zie het niet zo zitten 18+ pony's apart.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:36

ik zou het opzich wel een goed idee geven, maar de meesten zijn op hun 18e al wel van de pony af gegroeid. wat ik wel een rare regeling vind is dat je het hele jaar dat je 18 bent geworden nog bij de pony's mag rijden. ben je dan op 1 januari jarig, mag je tot 31 december nog rijden. voor mij dus flink in het nadeel, word volgend jaar 23 december 18 en heb dan dus nog maar 8 dagen Boos! denk dat je niet zo vaak concoursen krijgt en ook niet veel deelname, maar het is een leuke optie.. ook voor de oudere (kleinere) mensen die ik ook wel eens met een grove D-pony tussen de paarden zie rijden, leuker om winstpunten te rijden..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:12

Zelf pas ik met mijn 1.80 meter niet meer op de meeste pony's, maar toch lijkt het me een goed idee!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:17

Ik rijd zelf ook met mijn pony (1.49m) tussen de paarden, op dit moment in de M2.

Ik zou zelf persoonlijk niet apart willen rijden van de ruiters met paarden.
Ten eerste zullen er per wedstrijd niet zoveel mensen zijn die 18+ zijn en met een pony rijden, en ik zou dan het gevoel krijgen dat ik niet echt "mee mag doen" omdat ik met een pony start.

Of je anders wordt gejureerd? Globaal gezien vind ik dat niet zo.
Het is en blijft een jurysport. Net zoals dat een jury de kleur van jou paard niet mooi vind, kan dit ook gebeuren bij mij dat ze me te lang vinden en/of de pony minder vind showen.

Toch denk ik dat als je een goeie proef neerzet, dat dit wel beloond wordt.
Ik zit vaak genoeg bij de eerste 3.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:19

Ik ben 1.84 m en rij op een Connemara van 1.53 m bij de paarden. We zijn nu L1 + 18 en ik heb nog maar 1 x het idee gehad dat we niet eerlijk beoordeeld werden.
Het is altijd wel kicken als we prijs hebben en menig dressuur-gefokte KWPN-er achter ons laten Haha! .

Op zich lijkt me een rubriek alleen voor pony's met 18 + ruiters wel leuk, als het dan maar niet verboden wordt om bij de paarden te rijden. Anders zou je wel erg beperkt worden in de start mogelijkheden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:23

Ik denk dat dat te veel organisatiewek zou zijn, met te weinig deelnemers, maar dat weet ik niet zeker. Ik vind wel dat je gewoon tussen de paarden kan rijden, kun je daar geen klasse hoger rijden dan doe je toch iets verkeerd lijkt mij.
Als jij op een juiste manier rijdt, kun je best tussen de paarden meekomen, zovelen hebben dat al bewezen Lachen

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:29

het lijkt mij wel leuk, ben zelf 1,60 en pas dus nog zat op mijn D-pony van 1,47... het gaat net lekker en.. dan moet ik volgend jaar stoppen en naar een paard over gaan, terwijl ik dan waarschijnlijk nog best wel lekker een jaartje door zou willen rijden.. maarja, als ik tegen die tijd een leuk paardje van 1,60-1,65 heb (zo'n leuk dames/ponypaardje) denk ik er waarschijnlijk wel weer anders over Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:35

klumpertje schreef:
het lijkt mij wel leuk, ben zelf 1,60 en pas dus nog zat op mijn D-pony van 1,47... het gaat net lekker en.. dan moet ik volgend jaar stoppen en naar een paard over gaan, terwijl ik dan waarschijnlijk nog best wel lekker een jaartje door zou willen rijden.. maarja, als ik tegen die tijd een leuk paardje van 1,60-1,65 heb (zo'n leuk dames/ponypaardje) denk ik er waarschijnlijk wel weer anders over Knipoog

Als jezelf zo klein bent, en je dus niet te groot bent voor je pony.. Waarom ga je dan niet gewoon door tussen de paarden?
En ga je dan je pony verkopen als je een ander wilt?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:28

omdat ik toch wel veel meemaak dat mensen met een pony tussen de paarden niet meekomen.. en vooral met springen wil dit niet.. afstanden in de dubbels enzo zijn gewoon te groot..
of ik mijn pony ga verkopen weet ik nog niet.. ze blijft eerst nog een jaar Haha!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:36

klumpertje schreef:
omdat ik toch wel veel meemaak dat mensen met een pony tussen de paarden niet meekomen.. en vooral met springen wil dit niet.. afstanden in de dubbels enzo zijn gewoon te groot..
of ik mijn pony ga verkopen weet ik nog niet.. ze blijft eerst nog een jaar Haha!

Ik zou zeggen, ga het eerst proberen Clown. Dan merk je zelf dat het reuze meevalt (dit gaat dan over de dressuur, want met springen heb ik geen ervaring maar qua afstanden enzo heb je gelijk in).

Wat ik wel vind is dat tussen de pony's snel milder gejureerd wordt, en dat daardoor het tussen de paarden snel tegenvalt.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:12

Ik vind het op zich een heel leuk plan om een klasse te maken voor 18+ op pony's. Ik denk alleen dat het niet haalbaar is, omdat er weinig deelname zal zijn.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:59

ik vind het opzich best een leuk idee!
maar dan geen aparte wedstrijden maar een soort van aparte "klasse" bij pony wedstrijden, dus zeg maar de "+18 catogorie".
bijv. de klasses zijn hetzelfde als bij de paarden (B,L1,L2 enz dus geen d/e ofzo) en dan gewoon daar 1 of 2 ringen voor maken. en die laten jureren door een jury die t/m M/Z mag jureren, zo zal je ook niet snel krijgen dat de ringen te klein worden.
maar eventueel misschien eens voorstellen aan de knhs?
want aan alleen zon topic, heb je natuurlijk neit veel Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:21

Ik weet bijna 100% zeker dat het niet haalbaar is. Hoeveel 18+ rijden nou nog met een pony tussen de paarden?

Volgens mij zijn ze per dag op 1 hand te tellen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:29

Ik rij zelf ook niet meer met een pony hoor, maar ik vind pony's heel leuk en heb zelf ervaren dat het niet altijd makkelijk is je punten te krijgen ookal verdien je die wel. Als ik mijn kwpn op de zelfde manier zou kunnen rijden als mijn arabje dan zou ik met mijn kwpner een stuk hoger eindigen in het klassement.

Het was niet echt mijn bedoeling om echt naar de knhs te gaan om het voor te stellen, ik vroek me alleen af hoe jullie meningen er over waren, zowel positief als negatief

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:31

Als ik zo op bokt rondkijk zijn er nog heel wat 18+ ruiters die met een pony starten, waaronder ikzelf.
Ook bij mij op stal zijn er ruiters met pony's die starten tussen de paarden.
Maargoed het maakt mij verder niet zoveel uit.

Gewoon goed rijden, dan krijg je je punten wel.
Ook al is het soms wel moeilijker, maar als je dan je punten krijgt heb je het ook echt verdient.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:33

@ MoonenL: Ik begrijp wat je bedoelt, en ik zou het ook een enorm leuk idee vinden..
Maar om er even objectief naar te kijken: daarom zeg ik dat het waarschijnlijk niet haalbaar is, wat aan de ene kant wel jammer is maar aan de andere kant zou ik niet "apart gehouden" willen worden van de ruiters met paarden (net alsof je niet waardig genoeg bent om tussen de paarden te mogen starten, dit zou dan meer mijn gevoel zijn he?)

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:34

Ik heb ook zo'n probleem , alleen andersom!!
Ik heb een paard , maar ik wil graag in een ponyclub voor de goede begeleiding , vervoer , sfeer , lessen voor minder geld en toch leuk.
Alleen het is een PONYCLUB...
En ik denk dat ik niet veel meiden van 13 bij de paarden zal tegenkomen..
Ook op mijn manege hebben ze allemaal pony's.
Het paard waarmee ik ooit graag wedstrijden wil doen is mijn verrzorgje .. Tong uitsteken

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:59

op zich wel een goed idee... ik zou wel meedoen in zo'n rubriek denk ik. Maar niet omdat ik nu het idee heb dat ik niet tegen de 'grote' paarden op kan.

Ik vind het idee om de pony te verkopen wegens behalen van 18 jarige leeftijd meestal erg raar... alsof dat beesje er wat aan kan doen. Kijk, als je er echt te groot voor bent is dat een ander verhaal, maar puur om de leeftijd, dat zou ik nooit doen. Ik hobbel lekker verder met mn E-pony.

Estertjuh_ er zijn toch verenigingen met paarden en ponyruiters, misschien dat je daar eens moet informeren, je bent echt niet de enige 13 jarige die op een paard rijdt hoor! heb ik vroegah ook gedaan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:02

op zich denk ik dat je er misschien iets harder aan moet werken, maar het is absoluut mogelijk, als voorbeeld: ginnybanshee hier op bokt start ook tussen de paarden op z1 niveau en wint ook regelmatig

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:13

Het lijkt mij echt een heel goed plan. Ik ben zelf 20 en maar 1.56m. Ik pas totaal niet op de meeste paarden (Heb maar hele korte pootjes Knipoog ) en vind het toch jammer dat er min of meer van je verwacht wordt dat je je ponytijd achter je laat. Ik zie zelf persoonlijk veel liever een klein iemand op een pony dan op een paard, omdat het plaatje anders gewoon niet klopt!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:17

Ik kan zelf ook nog 2 jaar bij de pony's rijden, exclusief dit jaar..

En springen vind ik toch wel leuk om te doen,, Nu gaat er een leuk paardje over 2 jaar onder het zadel.. en hoop dan in oktober te starten met haar,, gewoon dressuur en dan dat jaar daarop in april ook springen Lachen Maar ja dan ben ik alweer 19.. En de eigenaar wil zelf ook héél graag wedstrijden rijden en zelf past ze het best op een pony en vind springen helemaal geweldig.. en dan kan je nu gewoon niet starten eigenlijk.

Of je moet een hele goede pony hebben die tussen de paarden kan springen Knipoog Maar die zijn erg zeldzaam.. en voor het springen zou er van mij dan ook best een pony, 18+ rubriek mogen komen. Wel zod at de afstanden kloppen maar er de moeilijkheidsgraad bij de paarden is zegma. Dat zou ideaal zijn, en ja dressuur kan je gewoon tussen de paarden doen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:25

voor springen mag er best een 18+ komen van mij. Zijn genoeg leuk springende pony's maar die op paarden niveau gewoon niet uitkomen. Zelf spring ik niet, maar stalgenootje wel met mijn pony, nu kan ze nog 2 jaar gaan starten tussen de pony's maar daarna? Mijn pony springt nu wel over een 1.20 heen maar tussen de paarden vraag ik me toch wel af hoe dat dan zou moeten, afstanden zijn dan toch ook anders

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:26

Ik ben pas officele wedstrijden gaan starten toen ik 18 was met me pony.
Ik vind dit op zich best goed te doen en heb het zelfde probleem als neinie, heb ook erg korte pootjes en op een groot paard ziet er dus niet uit bij mij.
Het lijkt me op zich best leuk om een keer een wedstrijd te starten met allemaal 18+ mensen op pony´s, maar vind wel dat je ook gewoon bij de paarden moet kunnen blijven starten, aangezien dit dan waarschijnlijk toch wedstrijden zijn die dichterbij zijn dan die 18+ pony wedstrijden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:28

Waarom dan ook geen paarden 18-
Als we onderlingenwedstrijden hebben rijd ik vaak met een ander meisje als enigen bij de volwassenen op de paarden. wat ik zelf dan ook niet helemaal eerlijk vind als je het zo bekijkt Bloos
als er een pony 18+ catagorie komt, zou het ook wel leuk zijn als er een paarden 18- komt Haha!