Verkopen of houden? Ik weet het niet meer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Verkopen of houden? Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:47

Ik heb momenteel een Shetlandveulen van mei en een Arabisch Volbloed ruin waar ik beide stapelgek op ben. Al merk ik wel dat ik het wat drukker krijg met school e.d. dus schieten de paarden er nog wel eens bij in. Maar over een half jaar is dat allemaal weer over. Don't worry: ze krijgen sowieso elke dag hun aandacht en voer van mijn stalhouder, dus dat is het punt niet en Vendetta (het veulen) heeft geen extra aandacht nodig. Die mag lekker van haar veulentijd genieten.
We hebben Vendetta 2 weken terug afgespeend - de merrie is verkocht - en om de 1 of andere reden jaagt mijn rijpaard haar nu telkens het land door alsof het zijn grootste vijand is. Madame vlugt dus elke keer onder het draad door, wat erg gevaarlijke situaties op kan leveren. Hierom logeert ze nu voor zolang het duurt bij mensen hier in de buurt; zij hebben ook 2 Shetlandveulens. Ze heeft het daar gigantisch naar haar zin en die mensen zijn ook hartstikke gek met haar. Omdat ze al vanaf haar geboorte een zwak voor haar hebben hebben ze me een aanbod gedaan om haar over te kopen. Mijn stalhouder en mijn moeder pushen me heel erg om het aanbod aan te nemen, maar ik wil haar echt vreselijk graag houden. Ik weet alleen niet meer wat ik moet doen; bij ons heeft ze het vreselijk aangezien mijn paard haar niet in zijn kudde wil hebben (wat erg vreemd is want voor het afspenen waren ze de beste maatjes) en bij die mensen heeft ze het heel erg naar haar zin en kan ze lekker ravotten met haar leeftijdsgenootjes. (wij hebben zelf ook nog 2 veulens lopen trouwens, maar ze krijgt de kans niet meer om bij ze in de buurt te komen)

Ik ben hartstikke gek op haar en ik vind het geweldig om met haar bezig te zijn en wil haar graag zien opgroeien. Ik wil volgend jaar weer met haar naar de keuring en als ze oud genoeg is voor de de kar zetten, vrijheidsdresuur, vrijspringen, onder het zadel beleren.. Het is ook zo'n vreselijk lief en gezellig diertje, ik wil haar gewoon niet kwijt. Maar ben ik niet heel egoïstisch als ik haar houd? Want bij ons heeft ze het niet naar haar zin aangezien mijn ander paard haar het leven zuur maakt en ik heb niet altijd alle tijd voor haar. (wat in principe geen probleem is, staat hierboven al uitgelegd)

Wat zouden jullie doen? Zelf weet ik het niet meer namelijk..

Naomi_Star

Re: Verkopen of houden? Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:50

Kan je niet met die mensen een afspraak maken dat zij mede eigenaren worden. Dus dat ze bij die veulentjes mag blijven staan maar dat jullie beide eigenaar zijn en jij daardoor toch volgend jaar je ding met haar kan doen. Of is jou stalling + wei te ver uit elkaar waardoor dit niet te combineren valt?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:52

hey het de tijd geven en geen overhaaste beslissing nemen, alleen jij kan namelijk de keuze maken. je kan argumenten van anderen aanhoren maar is dat wel belangrijk wat een ander zou doen, het gaat erom wat je zelf wilt? en zolang je daar nog niet uit bent, niets doen. das mijn advies! sterkte

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:55

Verkopen. Kunnen spelen met leeftijdsgenootjes is een absolute noodzaak voor veulens. En ik heb zo'n idee dat je dat zelf ook al besloten hebt maar dat je er geen afscheid van kunt nemen. Oplossing van naomi_star lijkt me dan overigens ideaal voor jou. Erg moeilijk, afscheid nemen. Maar het belang van het veulen moet toch echt op de 1e plaats staan Ach gut
Laatst bijgewerkt door TJolieke op 25-11-07 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:56

Ik zou haar om die reden nog niet wegdoen.
Waarom breng je je veulen niet ergens in de opfok? Dan heeft ze leeftijdsgenootjes om zich heen en kan ze goed de sociale regels in een kudde leren. Nu moet ze zich als kleintje bij jouw volwassen paard handhaven.
Op zich zal het heus wel goedkomen hoor, maar in de opfok krijgen ze wel even wat sociale bagage mee.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:59

verkopen, ook omdat je maar weinig tijd voor haar hebt. die mensen daar zijn hartstikke dol op haar en hebben het beste met haar voor. misschien kan je haar als ze groot is wel verzorgen waardoor je haar alsnog voor de kar kan laten lopen..

Jolly_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:02

Kan ze dan niet even daar blijven staan ?
En zijn er niet nog meer paarden in de buurt bij jouw ?
wand mischien kan je ruin bij andere paarden staan en je veulen bij de andere veulens.
Vind het trouwens niet echt aardig van je moeder en stalhouder om jouw te pushen.
En verkopen omdat je te weinig tijd heb vind ik niet een goed argument.
Je zegt zelf dat je over een half jaar genoeg tijd hebt en je paardje is
nog maar een veulen dus heel veel hoef je nog niet te doen.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:02

kan je niet regelen dat zij haar dan kopen, maar dat jij gewoon nog zo vaak als jij wilt kan komen en als zij haar willen verkopen dat jij als eerste mag reageren?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:23

Als dit je optie's zijn zou ik haar verkopen, het is fijner voor het veulen en jij wilt uiteindelijk ook dat zij gelukkig is neem ik aan.
En nu is ze dat niet..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:16

Hmm veel verschillende reacties..

Mede eigenaar worden is geen optie, ik heb geen zin om een levend wezen te delen. Dat brengt alleen maar onrust met zich mee en dat is iets wat ik op dit moment niet kan gebruiken.

TJolieke: Zoals ik al zei; wij hebben ook veulens en jaarlingen lopen waar ze prima mee kan spelen. Maar mijn rijpaard pikt het niet dat ze in de buurt komt van ''zijn kudde''.

Beantsje: de opfok kost veel geld en zoveel heb ik op dit moment gewoonweg niet, of nou ik heb het wel maar dat bewaar ik liever voor andere zaken. Ze staat niet alleen bij mijn volwassen paard hoor, we hebben in totaal 11 paarden lopen.

Guccio: ik heb over een half jaar weer zeeën van tijd voor haar, en momenteel heeft ze al die aandacht nog niet nodig. Ik ben ook hartstikke dol op haar (anders zou dit topic hier ook niet staan en had ik haar al ingepakt en een strik omgedaan voor de verkoop) en heb ook zeker het beste met haar voor. Maar ik wil haar gewoon niet kwijt; het is mijn eerste veulen, ze heeft zo'n heerlijk karakter en ik wil haar vreselijk graag zien opgroeien. Wat dat betreft ben ik gewoon heel egoïstisch denk ik..

Jolly_pony: ze blijft er voorlopig ook nog even staan. Andere paarden zijn er helaas niet en ik wil mijn andere paard ook niet uit zijn kudde halen; hij is hier dolgelukkig.

SusieQ87: ze is inderdaad momenteel niet gelukkig hier, en het doet me ook vreselijk veel pijn om dat te zien. maar ik hoop gewoon dat er een andere oplossing langskomt, of dat mijn andere paard een beetje bijtrekt maar dat laatste zal wel niet.

Bedankt voor alle reacties, zal kijken of ik er wat mee kan. Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:27

Nou, als er genoeg veulens en jaarlingen zijn, dan zou ik zeggen; lekker laten lopen. Jouw paard zal het veulen echt wel accepteren (het veulen is een merrie toch?) maar gun het gewoon even de tijd. Misschien kan je even een extra draadje regelen zodat jouw shet er niet meer onderdoor kan.

Ik vind het iig helemaal niet egoistisch als je haar houdt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:32

Extra draadje wordt aan gewerkt, maar het is een flinke wei dus dat duurt nog even.

We dachten ook dat het wel over zou gaan, maar na 10 minuten was het nog steeds hetzelfde. En hij probeert haar ook echt te grijpen, ze heeft gelukkig een dikke vacht (met nu dus wat kale plekken op haar rug) dus hij heeft haar nog niet in het vlees te pakken gehad. Maar als we haar er weer bij ingooien gaat dat denk ik wel gebeuren.. Ik snap het gewoon niet; voor het afspenen waren ze de beste maatjes. Verward

Het is inderdaad een merrie, dus in principe is ze ook geen bedreiging voor hem. Ze is pas 6 maand oud, kan me niet voorstellen dat hij zich daar bedreigt door voelt.. Nagelbijten / Gniffelen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:17

ik zou haar houden Lachen

vragen of ze bij de mensen waar ze nu staat kan blijven staan,tot jullie wei af is,of evt dat ze daar langer mag blijven staan.

zo te horen ben je gek op het diertje,en heb je strakjes tijd zat..

ook zo zonde als je straks enorm veel spijt van je beslissing gaat hebben,als je haar wel verkoopt..

Girlpowrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:39

Misschien moet je iemand uit je familie of een verzorgster vragen.
Meestal zijn er verzorgsters zat.

Ik heb dat ook zo nouja, ieman die had het druk soms, en daarom vroeg ze mij of ik het wil doen als zij het te druk hebt. Dit gaat nu heel goed, en soms heeft ze het helemaal niet druk, dan hoef ik niks te doen, maar soms heeft ze het wel heeel erg druk, en dan moet ik haar pony beweging geven.

En ik zou gewoon vragen aan die mensen of ze er een poosje mag blijven staan, in ruil voor wat uitmesten ofzow.. totdat jullie wij af is, en als ie dat niet wil zou ik vragen of joun pony's er mogen blijven staan totdat je een vervangende wei hebt gevonden.

Groetjes,
Willemijn Go jij! Go jij!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:04

Redrumfox schreef:
Extra draadje wordt aan gewerkt, maar het is een flinke wei dus dat duurt nog even.

We dachten ook dat het wel over zou gaan, maar na 10 minuten was het nog steeds hetzelfde. En hij probeert haar ook echt te grijpen, ze heeft gelukkig een dikke vacht (met nu dus wat kale plekken op haar rug) dus hij heeft haar nog niet in het vlees te pakken gehad. Maar als we haar er weer bij ingooien gaat dat denk ik wel gebeuren.. Ik snap het gewoon niet; voor het afspenen waren ze de beste maatjes. Verward

Het is inderdaad een merrie, dus in principe is ze ook geen bedreiging voor hem. Ze is pas 6 maand oud, kan me niet voorstellen dat hij zich daar bedreigt door voelt.. Nagelbijten / Gniffelen

Misschien voelt hij zich juist wel bedreigd, dat hij die kleine niet in zijn kudde wilt hebben omdat hij gezien heeft dat jij hem ook aandacht geeft en is hij hartstikke jaloers waardoor hij zo gemeen doet tegen je veulen. Ik zeg niet dat je het veulen meer aandacht geeft of je andere paardje verwaarloosd. Maar het kan zo zijn dat het hem dwars zit, omdat hij niet meer de enige is.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:26

kimmie: ik denk dat ik dat inderdaad maar voorlopig als oplossing neem, en wie weet trekt mijn andere paard nog bij.. ik hoop het in ieder geval. Lachen

Girlpower: verzorger begin ik niet aan, zeker niet voor een veulen; heeft ze niet nodig en ik neem niet het risico dat ze op welke manier dan ook verpest wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:34

kun je niet gewoon eigenaar blijven, houden dus en haar bij die andere mensen stallen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 19:22

Dat doe ik voorlopig ook. Maar dat is niet praktisch want dan staan mijn paarden een eind uit elkaar, en aangezien ik al niet zoveel tijd heb is dat gewoon niet handig; dan moet ik elke keer met haar dat hele eind naar stal lopen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:09

Is het niet mogelijk om een hoek(je) in de wei zo af te zetten dat je shet veulen een "veilige haven" heeft waar ze kan ontsnappen aan de grote boze ruin? Dus een draad zo hoog spannen dat je shetje er onderdoor kan en je ruin dus niet?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 12:35

Hmm dat is ook wel een goed idee ja. Al denk ik niet dat mijn ruin zich laat tegenhouden door een draadje. Hij is al heel vaak door het draad heen gedonderd dus dat weet ik zo net nog niet. Maar ik zou het inderdaad kunnen proberen. Ja Bedankt voor de tip!