Bijna tweejarig veulen met verlatingsangst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Bijna tweejarig veulen met verlatingsangst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 17:54

Het veulen is nu bijna 2 jaar oud en (als ik de man mag geloven)
heeft al de heletijd verlatingsangst gehad. Jammer genoeg weet ik niet
waarneer het is afgespeent of al die andere dingen, daarvoor kende
ik haar nog niet.

Waarneer ik met Sok (haar moeder) weg gaat, gaat ze helemaal gillen.
Ze staat op stal daar de weide er te gevaarlijk voor is. Eerst stond ze
naast Sok, met een stal met een raampje. Na enkele minuten hield
het gegil op en ging ze tevreden naar buiten kijken. Nu staan de koeien
daar en kan het dus niet meer. Ook draait ze dan rondjes in de stal
zodra ze alleen is. Conclusie; mevrouw is in paniek.

Ik geef haar waarneer ik weg ga een flinke plak hooi en hier worteltjes
doorheen gehusseld. Het houd maar niet op en ik vind het gewoon
zielig om het gegil aan te horen. Soms kan ik het nog horen waarneer
ik aan de einde van de weg ben (moet een stukje lopen naar de bak) en
krijg ik echt de neiging om terug te lopen. Bloos

Ikzelf zat te denken aan speeltjes in de stal, en ook een hooinet ipv het
hooi op de grond te zetten. Dan heeft ze toch nog wat te doen. Heeft
iemand evaring hiermee? En weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen?

Wesco

Re: Bijna tweejarig veulen met verlatingsangst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:57

hooi geven en negeren ze moet het toch leren

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:00

Ik heb ook een veulen die zo is, die is wel nog stuk jonger, iets ouders als een half jaar.
Hij is zelfs over de stal heen gesprongen ( halve deur hebben we zegmaar, stallen staan op de wei ). Als ik mijn andere paard al de stal openzet en hij de wei inrent, begint het veulen al en hangt al met zijn benen over de stal nog voor ik hem de stal kan uitlaten :S

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:01

Idd, ze moet hier toch doorheen, anders heb je straks een paard wat echt nergens alleen kan zijn..

Zijn er evt andere paarden in de buurt die ze kan zien?
Speeltjes zal ze niks me doen, ze moet gewoon gaan accepteren dat mams weg is..
En dat is nou eenmaal even vervelend.. maar ze moet hier doorheen..

Maar heeft het paardje altijd tot op de dag van vandaag bij haar moeder gelopen??
Een jong paardje moet in de opfok, zodat ze mam gaan vergeten en leert spelen met soortgenootjes...

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:07

femmefatale1; dit weet ik niet aangezien ik ze nu zon 4 maandjes huur en geen achtergrond informatie heb gekregen..

Ik weet wel dat de man vroeger meerdere huurpaarden had, nu heeft hij alleen nog Sok (mams) en Robin (het veulen) en een paar koeien. Hiernaar kijkt ze ook niet, het gaat haar al gauw vervelen waarneer ze ziet dat hun wel naar buiten kunnen. Bloos

Tr3z3l_l0v3r; Mevrouw heeft ook een keer de deur van haar stal opengebeukt (eerste dag dat ik ze had als huurder). Gelijk maatregelen genomen de een extra slot erop gezet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:17

dus ze staat alleen met haar moeder?

tja zal moeilijk worden,misschien kun je het alleen zijn steeds langer maken?
eerst 1 minuutje en steeds wat langer alleen laten?

rescue remedy van bach kan eventueel helpen maar dan moet je dat wel in haar mond kunnen sprayen Knipoog
mooiste zou een ander paard er bij zijn zodat ze niet allen staat,sommige dieren vinden het vreselijk om alleen gelaten te worden

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:26

Ellepel; Ik heb een paar keer geprobeerd haar in de weide te doen.
En dan onder toezicht houden (dus naar de stal gaan en uit
een raampje kijken, niet met mams weg). Ik had toen ook
daarvoor een paar plukken hooi in de weide verstopt maar ze
liep alleen maar te ijsberen voor het hek. De kleine koetjes
die anders zo leuk zijn om te pesten, zag ze niet eens meer.

Dat rescue remedy van bach, mag ik vragen wat dit is? (heb er
namelijk nog nooit van gehoord. Bloos)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:13

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:19

het is wel te begrijpen dat ze zo reageert.
ze zou echt met meer pony's op het land moeten, voor een jaar.
lekker jong zijn, en alle foute gedrag wat ze zichzelf nu gaandeweg aanleert, weer vergeten (als je geluk hebt).
het is te begrijpen dat het voor haar stress is als het enige andere paard van haar groep, weggaat, de merrie is ook nog de leider (ga ik vanuit), dus ja, ze blijft alleen achter en voelt zich dan bang en kwetsbaar.
is de eigenaar niet over te halen om er meer pony's bij te zetten, of dit jonge paard ergens in te scharen?
je zit er dan wel weer mee dat de merrie alleen is, dus daar moet dan ook weer een oplossing voor komen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:41

wat juist veel helpt als je mssch andere veulens heb het merrie en veulen vlakbij die veulens neer te zetten.Gooi evt het veulen los met de veulen groep en kijk hoe dat zal verlopen

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:55

Hoi....echt een rotprobleem!!! Ik heb hetzelde gehad met mijn veulen van 7 maanden oud. Zij stond in de opfok en brak daar een stuk van haar heup. Ik heb haar toen naar huis gehaald en ze moest van de DA 3,5 maand volledige stal"rust". Haar moeder stond ook in een box naast haar. ('t zijn twee boxen in een buitenstalletje) Als ik ma ging rijden moest ik echt ook de bovendeur sluiten.....anders kwam ze over de onderdeur heen! Het gegil was afgrijselijk! Maar na een paar weken werd t steeds minder, ze begon er aan te wennen. Na 4 maanden was het gebroken stukje aangegroeid en heb ik haar terug gebracht naar de opfok. Je ziet er nu gelukkig niets meer van. Wat ik wel verschrikkelijk vind is dat ze zichzelf heeft leren WEVEN in die stalperiode! Dat leert ze nu nooit meer af! Maar ja liever dat ze af en toe weeft dan dat ik haar toen had moeten laten inslapen. Verder is ze nu een heel leuk en lief paard.

Een hooinet bij zón paniekerig dier in de stal hangen vind ik zelf alleen maar gevaarlijk.....grote kans dat ze erin verstrikt raakt met alle gevolgen van dien!

Heel veel sterkte en succes. Groetjes, Tessa

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:08

Ik zou ook zoals Tessa al zegt geen hooinet ophangen, en als ze zo paniekerig wordt heeft ze waarschijnlijk toch geen oog voor speeltjes of eten. Dom van die mensen dat ze haar niet op de opfok hebben gezet, waarom doen ze dat niet alsnog?
Verder denk ik dat het gewoon moet wennen, veel anders kan je toch niet doen, als je maar niet toegeeft en weer teruggaat.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:46

Ik heb het ook een keer mee gemaakt maar dan met twee volle zussen van elkaar. De oudste hadden we al een jaar (was toen anderhalf) toen der zusje erbij kwam (7 mnd oud). De jongste kon niet zonder haar zus en begon ook de box te slopen als ze bleef staan. Toch stonden ze altijd al in aparte boxen en alleen in het land samen. Als het moest haalden we ze gewoon uit elkaar en dan moest de jongste zich maar redden. Na een tijdje kwamen er meerdere paarden in het land te staan en had ze daar afleiding door. Na een tijd gaf ze er niks meer om als haar zus werd weggehaald.
Misschien is het een idee om 'Robin' naar een opfokstal te brengen waar hij tijd kan doorbrengen met soortgenoten en leert om sociaal te worden.
Succes !!

groetjes grytsje

score

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:06

eerste x 15 min weg (voorbeeld)
tweede x 20 min (voorbeeld)
etcetc zo dat het veulen op een gegeven moment weet dat het paard weer terug komt, en daarom niet bang hoef te zijn om verlaten te worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:46

mij veulen had dit ook, toen ik hem net had. ik zorgde dat we altijd met z'n tweeën waren, als hij alleen bleef, en dan bleef ik er zelf bij. langzaam maar zeker besefte hij dat het wel goedkwam, ik leidde hem een beetje af en knuffelde hem dan, waardoor hij mij nu als volwaardige vervanger ziet voor zijn weidemaatjes.

ik ben hier heel bewust mee bezig gegaan, om in de toekomst stress en problemen te voorkomen (immers, als hij ouder is is hij ook beter in staat om zichzelf wat aan te doen bij uitbreekpogingen, bovendien vind ik vertrouwen in de mens heel belangrijk). mijn veulen was vijf maanden toen ik hem kocht, paar maandjes later was het voor elkaar.

dit zou je dus ook kunnen proberen. eerst zelf erbij blijven, en later ook een keertje even weglopen en weer terugkomen. voorkom wel dat ze dan terugvalt... blijf dus niet gelijk te lang weg, een minuutje in het begin is al lang zat.