paard gedraagt zich raar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siimoneee

paard gedraagt zich raar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:47

Heej.
Mijn paard was vandaag onder het rijden echt vreselijk bezig.
Ze was zo druk :S niet normaal. Ze dribbelde de hele tijd en hinnikte ook steeds.
Normaal doet ze nooit zo idioot.
Het begon al tijdens het opzadelen, ze stond de heletijd 'ja' te knikken.
De heletijd draaien en doen. ze stond wel vast (ofcourse). maar dan nog. ik denk dat je wel weet wat ik bedoel.
Op weg naar 't zandpad (op een bouwland) wou ze de heletijd omdraaien en terug naar huis. Dat is dr 1 x gelukt. ik ben toen ze pissig geworden dat ze niet meer om durfte te draaien. maar goed ook.
en op het pad dribbelen en doen. en telkens hinniken. (en dan krijg je ook nog is steek :S )
maar t was wel heel irritant. Ik ben bijna van plan haar weg te doen als ze zo doorgaat.
Gisteren heb ik ook gereden, toen was er niks aan de hand. Ze was zo braaf als een hondje.
Maar net :S ik werd helemaal gek van der!
Is er misschien iemand die hier iets op weet?
Ik heb btw geen idee waarom ze ineens zo idioot begon te doen.

Xx; Simone.

botje

Re: paard gedraagt zich raar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:50

Wil je haar na een zo'n dag al wegdoen?? Das wel een beetje heel drastisch toch?
Misschien heeft ze gewoon de winter in haar bol. Wel meer paarden die fris zijn met dit weer. Of er is op stal iets gebeurd waaroor ze wat opgefokt is geraakt?
Misschien is er morgen wel niks meer aan de hand.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:58

idd gelijk weg doen voor 1 zo'n dag. dan had ik mijn paard al 100 keer weg kunnen doen. is ze niet hengstig? en dat wat erger dan normaal doordat er een nieuwe ruin ofzo bij is gekomen. is er niet wat op stal gebeurt waardoor ze drukker is. of is ze niet gewoon wat frisser nu het kouder wordt.

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:06

Nou. ze heeft het vorig jaar ook al een aantal x gedaan.
En ze is ook niet hengstig. Ik snap der af en toe ook niet meer :S
Maar ik ben er nu niet opeens op gekomen om haar weg te doen.
ik denk er veel langer aan.
Ik hou haar gewoon niet meer onder controle. Ik denk dat ze gewoon te sterk voor me is.
Ik probeer eerst nog een paar lessen te krijgen en dan zie ik ook wel verder.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:20

ik zou dan gewoon intensief les gaan nemen. dus iedere week een half uur of een uur les. en dan ook bij een goede instructeur/instructrice. kijken of dat helpt. weet je nog wanneer ze het vorige jaar heeft gedaan, dus winter, zomer, herfst of lente. misschien heeft het er toch mee te maken dat ze in de winter wat frisser is.

en anders misschien wat lichamelijks. maar dan is het apart dat ze het even doet en dan weer een tijd niet.

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:25

Dat was aan het eind van de zomer/begin herfst. In de winter kon ik toen niet rijden i.v.m ziekte. In februari ben ik dus weer begonnen. Dat ging goed, tot oktober, Toen werd ze ineens ook druk en zo.
Me vader zou deze week iemand gaan bellen voor lessen. Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:33

aangezien ze het vorig jaar ongeveer ook rond deze tijd deed, iets eerder, denk ik dat het komt omdat het wat frisser wordt en zij dus ook wat drukker.
en goed van je dat je les gaat nemen. hij/zij kan je in dit soort dingen helpen en vertellen wat je kan doen als je zonder instructeur/instructrice rijdt. ik zou dit gewoon nog een paar weken proberen.

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:36

Jah, nu je het zegt denk ik dat ook.
ik denk dat het ook wel beter is om les te nemen. Ik heb nog nooit les gehad met dit paard Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:39

das niet zo slim. maar goed, je gaat nu wel les nemen en hopelijk komt alles nu goed en kan je van je paardje blijven genieten.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:39

Ken je de uitdrukking: storm op komst???
en heb je de weersberichten een beetje in de gaten gehouden?
Heel veel paarden worden in de wintermaanden drukker van de een op de andere dag, ze staan dan ook in vergelijking met de zomer veel meer binnen, hebben dan echt weleens de kolder in de kop..kan morgen weer normaal zijn..of niet..misschien iets minder voeren of haar eens lekker losgooien, kan ze d'r ei kwijt..maar om meteen te roepen dat je haar weg wilt doen is wel heel makkelijk..dat noemen we een paard hebben, dieren zijn net als kinderen..ze willen echt niet altijd wat jij wilt..was het maar zo makkelijk..
En ja les nemen is een super idee! maar ze zal gewoon het overschot aan energie kwijt moeten..
Wat voer je haar??

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:48

ik ga ook met viv77 mee.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:47

Als ik dit zo lees, denk ik ook aan gewoon energie te veel! Zeker als ze dat in periodes heeft. Misschien krijgt ze dan wat minder beweging? Wat voer je haar? Hoeveel komt ze buiten?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:50

Misschien was er iets op stal gebeurd waardoor ze zenuwachtig was of misschien was ze inderdaad nog niet buiten geweest.
Als je bij het poetsen ziet dat ze gespannen is, kan je haar misschien best eerst even losgooien?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:55

wil je een paard weg doen omdat ie een keer raar doet Nagelbijten / Gniffelen Nors opkijken

sorry, neem dan geen paard! het zijn dieren hoor, dan had ik mijn paard allang moeten wegdoen. hoe vaak staat die wel niet overeind, en mag die ook eens fris zijn! het is koud ja, gewoon rustig blijven en doorzetten. en uitproberen zal ook ieder paard doen, het is maar net hoe consequent je er zelf mee omgaat Knipoog

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:03

Jou paard doet niet gek die heeft gewoon de winter in de bol!
Jij bent toch ook niet elke dag hetzelfde? Zo werkt dat ook bij dieren. Veel beweging geven, mischien kijken of je iets aan je voer moet veranderen? en vooral rustig blijven, je niet gaan zitten irriteren aan haar gedrag want daar snapt ze waarschijnlijk niets van.
Het is een dier, geen machine.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:48

Volgens mij ligt het echt aan het weer. De mijne was vandaag ook niet te harden. Iedere keer schrikken in dezelfde hoek en dan wegrennen of steigeren.
Ik heb haar maar losgelaten en flink laten rennen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:40

Dat zal echt het weer wel zijn, die van mij is ook veel frisser als normaal. Maar volgens mij zijn dat de meeste wel als het kouder wordt

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:04

Inderdaad, het zou heel goed winter in de bol kunnen zijn dat ze zo drukkig is. Je vertelde dat ze het vorige winter ook deed toch? Of heb ik dat verkeerd gelezen. Verder misschien iets op stal gebeurd? Als het zo blijft heeft ze misschien wel ergens last van, dan kunnen sommige paarden ook erg raar doen. Laat even weten of er verandering in komt, ben ik wel benieuwd naar. Succes in ieder geval

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:09

als ze te sterk voor je is.. misschien weer opnieuw beginnen op de grond?? ze moet jou als leider zien! Knipoog

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:10

danneke80 schreef:
Volgens mij ligt het echt aan het weer. De mijne was vandaag ook niet te harden. Iedere keer schrikken in dezelfde hoek en dan wegrennen of steigeren.
Ik heb haar maar losgelaten en flink laten rennen.

dat is ook zo Lachen de paarden zijn altijd wat frisser als het hard gaat waaien etc. Knipoog

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:28

mijn merrie heeft daar ook wel eens last van, niet alleen met hengstigheid. Veel verschillende redenen. Zoals niet al te lang geleden, alle paarden op stal waren de kluts een beetje kwijt. Was idd storm op komst.. en zij heeft soms wat last van hormoontjes heb ik het idee. Mijn oplossing is om haar even aan de longe te zetten. Dan geef ik haar volle ruimte en mag ze van mij dan even losgaan mocht ze dat willen. Dat is dan gewoon nodig, zeker omdat het nu wat kouder is. Daarna is ze weer lekker rustig Lachen