paard beleren!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice_xx

paard beleren!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 09:14

hallo
ik wil graag mijn paard gaan beleren, ze is nu net drie en is met alles heel makkelijk.
Het zadel en hoofdstel is verder geen probleem, maar zodra ik even wat druk uitoefen op haar rug gaat ze staan trappen.
Ik zou graag willen weten hoe ik dit zou kunnen oplossen. Vingers aflikken Knipoog

_Kimo_

Re: paard beleren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:25

Misschien een tijdje gaan longeren met een zak aardappels/zand oid op der rug?(op het zadel vast gemaakt)
Als ze dan trapt is het niet zo erg, en ze went gelijk aan wat druk op der rug Lachen
Of even der rug laten checken!
Misschien heeft ze wel last van der rug, en trapt ze daarom als ze er druk op krijgt Knipoog
Succes!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:29

heb je al vaker paarden ingereden?
want meestal bokken ze met inrijden en dan vooral als ze door hebben dat ze het goed kunnen.
en anders door iemand anders laten inrijden omdat ze ja kent en weet wat ze mag en wat ze niet mag
dus als het echt niet lukt zou ik dr laten inrijden door een ander

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:30

Als je paard trapt als je wil opstijgen is ze der ofwel nog niet klaar voor (ookal is ze gemakkelijk met de rest) ofwel scheelt er wat...

In het eerste geval: met piepkleine stapjes werken (heb ooit een pony opgeleerd waar we zeker 2 maanden niet anders konden doen dan wat spelen, longeren, schriktraining en wat over de rug leunen).

In het tweede geval: DA...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:32

LuckySil schreef:
Misschien een tijdje gaan longeren met een zak aardappels/zand oid op der rug?(op het zadel vast gemaakt)
Als ze dan trapt is het niet zo erg, en ze went gelijk aan wat druk op der rug Lachen
Of even der rug laten checken!
Misschien heeft ze wel last van der rug, en trapt ze daarom als ze er druk op krijgt Knipoog
Succes!

Dat is het stomste wat je kan doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Niks op de rug vast binden.. hier gebeuren de grootste ongelukken mee!!
Stel dat het ding wat vastgebonden is, los gaat zitten, en onder haar buik terecht komt, dan is er grote paniek, en is je paard gelijk verziekt!!

Ik kan je adviseren om de rug na te laten kijken.
Maar het kan ook zijn dat ze nog erg weinig spieren heeft om iemand te dragen..
En verder iemand erbij halen die op professionele wijze je paard kan beleren, of je iig begeleiden..

Een jong paard onthoudt alles, en als je het verkeerd doet, kun je grote problemen krijgen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:33

brenpasbeau schreef:
want meestal bokken ze met inrijden en dan vooral als ze door hebben dat ze het goed kunnen.
en anders door iemand anders laten inrijden omdat ze ja kent en weet wat ze mag en wat ze niet mag

Lang niet elk paard bokt met beleren, het heeft er heel veel mee te maken hoe je ze beleerd!!!

Alice_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 09:35

Even als reactie of ik al meer paarden beleerd heb: Ik heb tot nu toe mijn beide andere paarden ook zelf beleerd met goede resultaten , ook heb ik haar rug al een keer laten nakijken en daarmee was alles goed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:39

Het kan zijn dat de rug nog wat week is om iemand zijn gewicht te dragen..
Ga in dat geval lekker oefenen met er over heen hangen, en bouw dat zo op met stappen dat er iemand overheen hangt..
Laat iig eerst die spieren aan sterken..

Alice_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 09:41

oke dankje

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:03

femmefatale1 schreef:
brenpasbeau schreef:

Lang niet elk paard bokt met beleren, het heeft er heel veel mee te maken hoe je ze beleerd!!!

ik heb gewerkt op een africhtings stal en daar gingen alle 3 jarige echt wel bokken met het zadel op.
wij deden ook altijd dekje en zadel op in stal rustig aan singelen naar de bak en daar los klikken en met ze 3e in de bak in het midden zodat het paard natuurlijk niet ging rollen met zadel.
het paard los in de bak uit laten razen en dan iemand eroverheen hangen en dan afstijgen beugels opsteken en naar stal zadel en hoofdstel uit en uitstappen aan de hand op het harde.
de volgende dag weer het zelfde verhaal en dan iets langer hangen en dan even rondtje stappen en dan kijken hoe die het doet en als ie het goed doet dan gaan zitten en als ie het tijdens het hangen niet goed doet dan hangen we wat langer tot het goed gaat en dan de dag daarna er echt opzitten en ga zo maar verder

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:42

Citaat:
ik heb gewerkt op een africhtings stal en daar gingen alle 3 jarige echt wel bokken met het zadel op.
wij deden ook altijd dekje en zadel op in stal rustig aan singelen naar de bak en daar los klikken en met ze 3e in de bak in het midden zodat het paard natuurlijk niet ging rollen met zadel.
het paard los in de bak uit laten razen en dan iemand eroverheen hangen en dan afstijgen beugels opsteken en naar stal zadel en hoofdstel uit en uitstappen aan de hand op het harde.
de volgende dag weer het zelfde verhaal en dan iets langer hangen en dan even rondtje stappen en dan kijken hoe die het doet en als ie het goed doet dan gaan zitten en als ie het tijdens het hangen niet goed doet dan hangen we wat langer tot het goed gaat en dan de dag daarna er echt opzitten en ga zo maar verder

Misschien is dit ook erg snel. Niet alle paarden zijn er aan toe om al in drie dagen er op te gaan zitten! Dit is erg snel, paard snapt dit niet en gaat bokken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:18

Het lijkt mij inderdaad ook dat wanneer je een paard psychisch en lichamelijk GOED voorbereid dat het lang niet altijd zal gaan bokken. Op de meestel handels/trainingsstallen wordt er gewoon de tijd niet voor genomen (om wat voor reden dan ook).

De voorgaande tips: meer laten aansterken en controleren op gebreken lijken mij dan ook de beste die je kan krijgen!
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:25

[quote="brenpasbeauik heb gewerkt op een africhtings stal en daar gingen alle 3 jarige echt wel bokken met het zadel op.
[/quote]

Dan deden ze daar toch iets fout. Ik heb ook zat paarden beleerd maar het is maar 1 op de 10 die eens bokt, misschien nog wel minder.

Voor de TS: als je geen ervaring hebt met beleren moet je het gewoon zelf niet doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:03

brenpasbeau schreef:

Dat is idd het vervelende van veel africhtingsstallen, daar worden paarden aan de lopende band zadelmak gemaakt en beleerd en wordt er geen 'quality-time' aan de paarden besteed..
Ook hier heb ik hele slechte ervaringen mee...!!

Maar zoals ik het zelf doe.. eerst een week laten aclimatiseren, poesten en los laten lopen, vervolgens leren longeren in een paar dagen (en dan niet gelijk in volle galop weg laten spurten, maar gewoon in stap beginnen), en dan een week daarna zadel en hoofdstel.. als je ze gewoon rustig weg laat lopen van je, en je gaat rustig aan longeren is er vaak niks aan de hand..
De termen stap, draf, ja (= galop) en ho zitten er dan al op..

Maar als je ze overdonderd, is het nagenoeg zeker dat ze gaan bokken!!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:08

Ben het eens met femme fatale; rustig opbouwen en de spieren ontwikkelen.... 3 is natuurlijk, alhoewel het het meestal wel kan, vrij jong.
Het kan geen kwaad gewoon eens een flink aantal weken of zelfs maanden uit te trekken.
Kleine stapjes en veel herhaling. Telkens weer terug naar de rust en veel overgangen oefenen aan de longe.
Succes...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:11

Hoe oefen je druk uit op haar rug? ga je hangen? sta je met een voet in de stijgbeugel of hang je op het zadel los?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:13

En als je het zonder zadel probeert? Toen het longeren goed ging en ik echt het idee had dat ze me vertrouwde, ben ik er zonder zadel een keer op gaan hangen. Ik ben er naast gaan staan op een tonnetje. Ben haar overal gaan aaien, van haar oren tot haar kont. Even wat anders tussendoor gedaan en dit een paar keer herhaald. Toen rustig wat druk met mijn handen uitgeoefend. Steeds wat meer en voor ik het wist hing ik erop. Super braaf. Omdat ik het vanaf een tonnetje deed lag ik er gewoon mooi op. Niks geen gehang aan het zadel (rare druk omdat je dan aan een kant hangt zegmaar). Toen ik het later met zadel ging proberen vond ze het in het begin toch wel een beetje raar. Zonder vond ze het veel fijner Lachen Vrij snel zat ik er toen op. Gebokt heeft ze nooit en ze is nog steeds super braaf! Met rust en vertrouwen gaat het vast lukken Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:27

viefdepief schreef:
En als je het zonder zadel probeert? Toen het longeren goed ging en ik echt het idee had dat ze me vertrouwde, ben ik er zonder zadel een keer op gaan hangen. Ik ben er naast gaan staan op een tonnetje. Ben haar overal gaan aaien, van haar oren tot haar kont. Even wat anders tussendoor gedaan en dit een paar keer herhaald. Toen rustig wat druk met mijn handen uitgeoefend. Steeds wat meer en voor ik het wist hing ik erop. Super braaf. Omdat ik het vanaf een tonnetje deed lag ik er gewoon mooi op. Niks geen gehang aan het zadel (rare druk omdat je dan aan een kant hangt zegmaar). Toen ik het later met zadel ging proberen vond ze het in het begin toch wel een beetje raar. Zonder vond ze het veel fijner Lachen Vrij snel zat ik er toen op. Gebokt heeft ze nooit en ze is nog steeds super braaf! Met rust en vertrouwen gaat het vast lukken Lachen

Ik bereid ze voor op het hangen aan 1 kant, zoals bij het op stappen..
Ook het springen aan beide kanten van je paard naast de schouder, zodat ze wennen aan dat er iemand omhoog gaat..
Zo ook met het schoppen achter de singen bij opstappen..
Dit oefen ik door de beugel te pakken en zo er op te gaan hangen en porren achter de singel..

Als dit alles goed en braaf gaat, zet ik mijn voet in de beugel en trek ik me zachtjes omhoog om er over heen te gaan hangen.. ze moeten het immers toch leren.. het opstappen..
Als dat ook weer goed gaat, ga ik een paar dagen later erop zitten, en blijf ik gewoon stil staan..
Als ze dat ook gewoon accepteerd trek ik haar een pasje opzij, zodat ze leert haar benen te verzetten en dat ik dan ook beweeg.. nog niet voorwaarts.. en als dat goed gaat ga ik met dezelfde commando's verder als met longeren.. ook weer rustig aan.. eerst een paar dagen stap, dan draf erbij en dan na een paar dagen in galop..

Overigens doe ik dit alles zonder dat er iemand bij is, of vast houdt..
Ze moeten op mij vertrouwen en niet met iets anders bezig zijn..!!!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:19

Stein schreef:
Citaat:

Misschien is dit ook erg snel. Niet alle paarden zijn er aan toe om al in drie dagen er op te gaan zitten! Dit is erg snel, paard snapt dit niet en gaat bokken.

we kijken ook wel eerst of het paard het aan kan en zo niet dan hangen we gewoon eerst even een paar keer per week. we gaan hues niet in drie dagen rijden.
daar gaan wel weken voorbij hoor.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:22

jullie moeten nu niet over mij denken dat ik het leuk vindt om in 2 weken een paard rij klaar tehebben maar doe ik het niet dan kost het teveel tijd en geld en dat gaat nou emaal zo ik zou het liever ok niet zo doen maar zo doen ze het op dat bedrijf.
en de paarden gaan daar niet eerder de deur uit of ze moeten braaf zijn tijdens het op en af stijgen en de halt stap draf en gallop moet er goed in zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 08:13

Bokken op het zadel heb ik ook al voorgehad met verschillende paarden hoor, meestal als de beugels los gaan en ze moeten de eerste keer aandraven. Ben eigenlijk altijd blij als ze dat even doen, want het is ook raar, dat geklapper langs je flanken en daar mogen ze ook best een keer op reageren. Na een paar rondjes zijn ze al snel weer gekalmeerd en accepteren ze het allemaal. Liever dat ze op het zadel een keer bokken dan wanneer je als ruiter je benen er voor het eerst aanlegt. Bokken op de ruiter heb ik nog nooit gehad eigenlijk, maar dat komt imo mede omdat ze dat stadium al gehad hebben met het zadel en ik veel tijd besteedt aan gekke dingen doen (wat femmefatale ook schreef, huppelen en springen naast je paard, ook op een tonnetje, overal kloppen, rammelen met de beugels etc.). Als je er dan op gaat zie je die paarden denken dat het alleen maar een stapje 'nog gekker' is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:10

Urielle schreef:
Bokken op het zadel heb ik ook al voorgehad met verschillende paarden hoor, meestal als de beugels los gaan en ze moeten de eerste keer aandraven. Ben eigenlijk altijd blij als ze dat even doen, want het is ook raar, dat geklapper langs je flanken en daar mogen ze ook best een keer op reageren. Na een paar rondjes zijn ze al snel weer gekalmeerd en accepteren ze het allemaal. Liever dat ze op het zadel een keer bokken dan wanneer je als ruiter je benen er voor het eerst aanlegt. Bokken op de ruiter heb ik nog nooit gehad eigenlijk, maar dat komt imo mede omdat ze dat stadium al gehad hebben met het zadel en ik veel tijd besteedt aan gekke dingen doen (wat femmefatale ook schreef, huppelen en springen naast je paard, ook op een tonnetje, overal kloppen, rammelen met de beugels etc.). Als je er dan op gaat zie je die paarden denken dat het alleen maar een stapje 'nog gekker' is.

Klopt, ze hebben dan het volste vertrouwen in je..!!!
Zeker ook omdat je de aandacht bij jou houdt en niet bij iemand die je mee helpt..

Dat is de reden dat ik het zo doe, en helemaal alleen, en ik heb op deze manier eigenlijk geen problemen gehad met jonge paarden..
En mochten ze idd een keer bokken op de beugels, moeten ze van mij juist voorwaarts, laat ze dat maar gelijk leren.. als ze niet voorwaarts zijn met bokken, ben je ze kwijt!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:05

Als ze geen pijn heeft lijkt het erop dat het misschien gewoon te snel gaat. Misschien kan je een stapje terug doen. Ik heb ook nog nooit een paard aan het bokken gehad met beleren en inrijden.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:44

Ik kan bevestige dat het eigenlijk redelijk abnormaal is als een paard gaat bokken bij het inrijden. Of toch tenlinste als de voorbereiding op het inrijden niet goed was. Als het paard het volste vertrouwen in je heeft en je ales met hem/haar kan doen wat je wil, zal ze niet bokken uit respect voor je, en omdat ze je maatje is.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar als je VOLDOENDE TIJD neemt, moet het gewoon goed gaan.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:31

Die van mij heeft tijdens het inrijden nooit gebokt of gesteigert of wat dan ook, het enige wat hij deed was soms iets harder lopen, maar zelfs niet echt ervandoor gaan. Dat komt nu pas nu hij bijna 4 wordt en heerlijk aan het puberen is.
Ik heb gewoon eerst heel vaak met alleen het zadel gelongeert of gewandelt en daarna is er iemand opgegaan zonder zadel, eerst eroverheen gehangen enzo, alles spelenderwijs met heeeeeel veel belonen en blij doen enzo. Hij vond het wel gek, want hij snapte niet dat hij nog vooruit kon met iemand erop, maar hij was ontzettend braaf. Doe gewoon lekker rustig aan, neem de tijd