Lopen tijdens aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niki_

Lopen tijdens aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 23:41

Ik heb een probleempje met mijn pony; hij loopt tijdens het aansingelen, waar ik ook ben (binnenbak, buitenbak, op de poetsplaats e.d.). Nu wil ik hem graag leren om gewoon netjes stil te blijven staan tijdens het aansingelen (eerst stond hij ook niet stil tijdens opstijgen, inmiddels doet hij dat wel netjes). Mijn vraag is nu; Hoe? als ik druk geef aan de voorkant met mijn teugels gaat ie ronddraaien en achteruit lopen. Laat ik de druk iets wegvallen, loopt ie gewoon door, ook als ik dan weer druk geef.
Iemand die een idee heeft? Lachen

merrieveulen

Re: Lopen tijdens aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:21

eerst eens uitzoeken waarom hij rondloopt? de kans is groot dat je te strak aansingelt, de meeste mensen doen dat nog steeds. met te strak singelen worden o.a. buikspieren bekneld, wat erg oncomfortabel is. verder ook even kijken of het zadel 100% past, dat kan ook een reden zijn voor bepaalde gedragingen bij het aansingelen. tenslotte nog de singel zelf controleren, past deze goed, ligt hij op de goede plek en is het materiaal/ model geschikt voor je paard?

je kunt het wel afleren, maar je paard heeft een reden voor het rondlopen. eerst dus uitzoeken waar het vandaan komt, en dan het probleem bij de oorzaak aanpakken.

Alice_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:19

Misschien zou je eens kunnen proberen dat iemand even je paard vasthoud als je gaat aansingelen, en dat die je paard gerust stelt. Het zou ook inderdaad heel goed mogelijk kunnen zijn dat je paard ergens pijn heeft en er zo probeert onderuit te komen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:03

Als je zeker weet dat alles goed zit, streng zijn. Gewoon net zo lang blijven aansingelen (desnoods 10 keer de singel gewoon los doen, en opnieuw aansingelen) tot hij stilstaat. Je moet meer geduld hebben dan je pony heeft Lachen Hoe eerder hij netjes stilstaat, hoe eerder het gebeurd is en jullie kunnen gaan rijden.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:02

Het hoofd naar de singel laten buigen op het moment dat je singelt en daarbij een worteltje geven. In het begin met zijn tweetjes, daarna lukt het gewoon alleen. Paard leert snel genoeg dat blijven staan wat lekkers oplevert.

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:13

mijn pony vind aansingelen ook niet zo leuk iik heb een andere singel aan geschaft dat helpt wel wat ze doet wel haar oren in de nek maar loopt niet meer weg

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:58

monya schreef:
Het hoofd naar de singel laten buigen op het moment dat je singelt en daarbij een worteltje geven. In het begin met zijn tweetjes, daarna lukt het gewoon alleen. Paard leert snel genoeg dat blijven staan wat lekkers oplevert.

Ik zou dit nou nooit doen. Dalijk gaat het paard alleen maar netjes stilstaan als hij/zij iets lekkers krijgt. Dit is niet echt een oplossing.
Inderdaad kijken waarom hij loopt, en daarna gewoon streng zijn, desnoods met z'n 2en.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:20

Inderdaad. En als je dan eens geen worteltje meehebt, wordt er in je arm gebeten.

Ik zou ook gewoon consequent zijn (als je tenminste weet dat alles goed zit) en steeds gaatje per gaatje aansingelen, ook al hangt de singel bij het eerste gaatje echt los. Het is ook vaak de enge gedachte die telt bij je paard, dus als je aansingelt en de singel blifjt gewoon los, zal dit een teken voor je paard zijn dat het misschien toch niet allemaal zo eng is, snap je?

Verder gewoon consequent en steng zijn. Paard moet leren stilstaan en wordt daardoor beloond met lieve woorden en een klopje. Nooit met eten.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:44

Consequent zijn, 1 stapje meteen he! Maakt niet uit als je er lang mee bezig bent als die braaf is belonen.

@Kaze: Ik vind dat je dan wel een snoepje mag geven, maar het moet geen gewoonte worden. Lachen

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:49

het paard van mijn instructrise heeft het ook. dat heet zadeldrang. Dan denken ze dat je hem/haar buik afkneld. Moet je gewoon in een klein rondje meelopen. als ze gaat aansingelen moet ze ook een klein rondje lopen. maar als ze haar tegen gaat houden word ze een beetje gestresst. Nou succes ermee. misschien is het bij jou paard niet het geval.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:09

Kaze schreef:
Inderdaad. En als je dan eens geen worteltje meehebt, wordt er in je arm gebeten.

Het gaat om de associatie, niet om de actie zelf. Als je je paard iets leert hoort daar beleefdheid bij, een goede trainer wordt dus niet gebeten.

De wortel is het om het leuk te maken en het paard te leren dat het beloond wordt voor goed gedrag. DOEL is altijd dat je niet hetzelfde bezig hoeft te blijven, dus niet jarenlang een wortel erin, maar wel in de trainingsperiode.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:11

Lisetje schreef:
monya schreef:

Ik zou dit nou nooit doen. Dalijk gaat het paard alleen maar netjes stilstaan als hij/zij iets lekkers krijgt. Dit is niet echt een oplossing.
Inderdaad kijken waarom hij loopt, en daarna gewoon streng zijn, desnoods met z'n 2en.

Natuurlijk gaan een paard niet alleen maar stil staan als het wat lekkers krijgt. Denk eens aan clickertraining, gebaseerd op voer, maar o zo effectief. De vaardigheden van de trainer bepalen hoe er om gegaan wordt met het lekkers. In een trainingsfase kun je voor een simpele en snelle maar ook positieve manier van belonen kiezen. Dat hoeft altijd maar gedurende een korte periode, de associatie met het zadel en singelen wordt dan positief. Dat is beter dan met twee man allerlei dwang gebruiken en de bijbehorende stress.