Wintervacht - Zweten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Wintervacht - Zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:08

Mijn paard is niet geschoren, nooit geweest, en dat wil ik graag zo houden. Ze staat overdag lekker buiten.

Echter rijden we veel buiten, soms redelijk lange ritten, en ze is momenteel (mede vanwege haar drukke temperament momenteel) redelijk snel nat op haar hals, borst en flanken. Nu vroeg ik me af hoesnel een paard het koud krijgt doordat ze nat zijn en of het kwaad kan. Ik stap namelijk tussendoor ook vaak langere stukken, maar met wat wind en als het koud is, ben ik een beetje bang dat ze misschien te snel afkoelt met die natte vacht. Kan dit idd ook kwaad of zou ze zich, zolang ze in beweging is (in stap), warm genoeg kunnen houden?

Lenneke_

Re: Wintervacht - Zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:21

De vacht bestaat uit twee lagen, een donzige onderlaag en een deklaag. Als het lichaam te warm wordt gaat het zweet produceren om af te koelen. Dit zweet wordt telkens naar de dekharen getransporteerd.
Zodra het paard voldoende is afgekoeld stopt het lichaam met zweet produceren, het zweet dat dan nog op de huid aanwezig is wordt direct naar de dekharen getransporteerd om daar te verdampen. Maar de huid is dan al droog en koelt dus niet verder af.

Prima geregeld dus. Alleen moet je niet over de vacht gaan wrijven, dan wrijf je het zweet weer op de huid.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:29

Precies wat Lenneke zegt Lachen
En als je weer op stal bent, is het alleen wel handig als je er even een zweetdeken oplegt, als je paard nog nat is Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:19

Zweetdeken hoeft bij een paard dat nooit dekens op heeft ook niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 20:53

Bdankt voor het duidelijke antwoord Lenneke! Dat geeft me een wat geruster gevoel Lachen

Ik gooi meestal wel een dun zweetdekentje op als ze erg nat is en nog niet geheel is afgekoeld is, zodat ze rustig kan afkoelen en gelijk het vocht wordt opgenomen.

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:48

Lenneke_ schreef:
De vacht bestaat uit twee lagen, een donzige onderlaag en een deklaag. Als het lichaam te warm wordt gaat het zweet produceren om af te koelen. Dit zweet wordt telkens naar de dekharen getransporteerd.
Zodra het paard voldoende is afgekoeld stopt het lichaam met zweet produceren, het zweet dat dan nog op de huid aanwezig is wordt direct naar de dekharen getransporteerd om daar te verdampen. Maar de huid is dan al droog en koelt dus niet verder af.

Prima geregeld dus. Alleen moet je niet over de vacht gaan wrijven, dan wrijf je het zweet weer op de huid.

mee eens Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:57

zo'n natte zweetdeken kan ook weer voor teveel afkoeling zorgen he. Het beste is om je er als mens niet tegenaan te bemoeien, dan gaat het sowieso goed. Ik rij mijn paard ook wel in het zweet maar stap hem weer op adem en zet hem zó weer de wei op. Even rollen in het zand is meestal ook effectief.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:03

En als ze na 'stomen' zal maar zeggen?
Ik doe voor mijn gevoel dan liever een dekentje op... Zeker met bv nat weer zoals vandaag en we hebben inspanning gedaan. Dan gooi ik een dekentje op, en gaat eraf als ze (grotendeels) droog is. Overigens wissel ik dekens als dat nodig is, en hou ik het in de gaten dat de binnenkant van de deken niet nat wordt, alleen de buitenkant. Bedoel je dat met je eerste zin; teveel afkoeling? Voor als de deken nat wordt (aan de binnenkant) ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:32

aan de buiten en of binnenkant

Als ze stomen, dat kan ook zonder dat ze nat van t zweet zijn, soms is het ook al na een regenbui, zegt niet zoveel. Het ligt vooral aan het weer hoeveel stoom eraf komt Knipoog. Heeft te maken met luchtvochtigheid etc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:40

Als je paard altijd een deken op heeft vind ik het wat anders. Dan zou ik na het werk (dus als je afgezadeld heb) een zweetdeken die dik genoeg is opdoen (of 2)
Dat doe ik ook. Anouar staat nu nooit in z'n blootje buiten, beetje banketstaaf om hem dan wel in z'n blootje buiten te zetten als hij bezweet is