Wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:51

Hoi,

Wat zouden jullie doen, wel of niet scheren?
Ik rijd op een pony die behoorlijk dik in het haar zit (iets te laat begonnen met dekens Bloos) en we zijn gewoon echt lang kwijt met uitstappen.
Nu zou ik normaal zeggen; huppa scheren etc. (aangezien we in de winter ookg ewoon door trainen).
Alleen ze staan in containerstallen en dat is 's nachts over het algemeen heel wat kouder dan gewoon een normale buitenstal.

Wel of niet scheren en welke deken?

Groetjes

Judith_89

Re: Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:54

Persoonlijk zou ik wel scheren. Gewoon een hele goede deken op doen en een lekkere dikke laag stro in de stal doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:55

Of alleen (een gedeelte van) de hals scheren. Zo kan hij z'n warmte toch goed kwijt, maar heeft hij op z'n lijf nog de warmte van z'n vacht.

Zo heb ik het bij Anouar ook gedaan, omdat die 's nachts ook buiten staat

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:14

Maar onder het zadel wordt die ook erg nat,, en als je alleen de hals scheert heeft het toch niet veel nut? En dat ziet er volgens mij ook niet,, een teddybeertje met een stuk vacht op zijn hals kwijt(net of die geent is op een hele rare plek ofzo Tong uitsteken)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:20

Anouar ziet er idd ook niet zo charmant uit, maar dat maakt mij niet uit.

Het scheeld wel qua warmte. De hals kan de meeste warmte afvoeren omdat daar veel aders lopen en de huid niet heel dik is (er wordt net voor niets daar gekoeld) Dus al scheer je alleen de hals, dan wordt het hele paard minder warm en zou hij dus ook op de rest van z'n lichaam minder zweten.

Bij Anouar helpt het iig super. Die was eerst na 10 minuutjes al helemaal doorweekt, nu is hij na een uur een klein beetje klammig

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:23

Ah oké, maar denk dat op de wedstrijden (rijd dressuur) het toch mooier is als tie helemaal geschoren is.. of iig een groot deel (bv. de benen niet)
Dat er op de hals gekoeld wordt wist ik ook niet.. Bloos maar ik heb dan ook geen balle verstand van endurance etc. en jij wel dus geloof ik je Lachen Ga het iig even tegen de eigenaresse zeggen..

En moeten ze dan zo'n hals deken op? Want aan de winterdeken die hij nu op heeft zitten wel ringetjes dus je kan er een halsstuk aan bevestigen Lachen
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 25-11-07 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:24

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:25

Oké, zo heel lelijk is het niet! Had verwacht dat alleen het onderste stuk het dan zou zijn hihi.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:27

mijn paard is sinds vorige week verhuisd aar een containerstal waar ze overdags ook gewoon buiten lopen. Ik heb nu de keus gemaakt om m niet te scheren. Ik hoop dat de deken de haargroei beetje tegen gaat. Mocht t niet bevallen deze winter dan scher ik volgend jaar wel maar koop dan outdoordeken met hals.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:28

Wij hebben er nu 200 of 300 grams op liggen volgens mij..