Wat is een mooi maatje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Wat is een mooi maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:48

Hoi,

Ik wil later, bij de paarden starten en wat is daar een mooi maatje voor als je ook wilt gaan springen?
Ik ben zelf ong. 1.67 Tong uitsteken

Joyce_

Re: Wat is een mooi maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:21

Gewoon een paard dat bij je past. Zelf zou ik gaan voor een paard tussen de 1.65-1.70 (als ik al een paard zou kopen, op dit moment gaat mijn voorkeur toch naar een pony), maar als je een paard van 1.67 koopt die niet kan springen en totaal niet bij je past, kun je beter een paard nemen van misschien 1.60 die al wat ervaring heeft en helemaal jouw type is, toch?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:26

Ik denk niet dat je een paard op grootte moet gaan zoeken, maar meer dat het karakter e.d. bij je past. Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:27

Ja das waar, maar ik zie toch wel dat kleine paardjes het moeilijk hebben met springen.. (waarom is bij de paarden ook niet verschillende klasses in hoogtes.. net als bij pony's Schijnheilig )

Ik ben nu ook niet zoekende, maar vraag het met gewoon af wat een maatje zou zijn wat goed zou passen..
Ik ben nu 16, misschien groei ik ook nog een paar centimeter.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:31

Het ligt er ook aan hoe je zelf gebouwd bent, en of je lange of korte benen hebt. Een vrouw die slank is met lange benen past mooier op ander soort paarden dan een zwaardere vrouw met korte benen.
Maar dan komt er idd ook bij kijken wat je zelf wil, misschien pas je met je figuur wel op een chique slank paard maar dat type paard wel te springerig voor je, andersom kan ook, dat je een wat zwaarder paard hebt maar die met geen kanon vooruit te branden is.

Maar als je 1.67 hoog bent, en ik ga ervanuit dat je gemiddeld gebouwd bent, dan kun je op een paard van tussen de 1.60 en 1.70 rijden (en dan kijk ik dus even niet naar het temperament en de bouw van het dier, alleen de hoogte).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:50

OemmiejO schreef:
Ik denk niet dat je een paard op grootte moet gaan zoeken, maar meer dat het karakter e.d. bij je past. Knipoog

Ben ik niet helemaal met je eens. Als je zelf al 1.80 bent, heb je voor het 'plaatje' toch wel een minimale stokmaat van 1.68 nodig.
Maar in dit geval maakt dat idd niet zo heel veel uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:12

Ik denk dat een paard tussen de 1.65 en de 1.70 het meest gemiddeld is en dat past ook mooi bij je lengte. Iets groter of iets kleiner zou ik nou echt geen probleem van maken, als ze het karakter, vermogen en handigheid in het parcours maar hebben toch?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:22

_Marinke_ schreef:
Ja das waar, maar ik zie toch wel dat kleine paardjes het moeilijk hebben met springen.. (waarom is bij de paarden ook niet verschillende klasses in hoogtes.. net als bij pony's Schijnheilig )

ET was volgens mij 1.56 en die sprong toch echt alles! Maat zegt dus niks over capaciteiten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:25

ik ben 1.66 en ik heb een pony van 1.50

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:31

Kendra schreef:
_Marinke_ schreef:

ET was volgens mij 1.56 en die sprong toch echt alles! Maat zegt dus niks over capaciteiten.

Jappeloupe was ook niet groot Lachen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:42

Nee, maar ik zei alleen wat ik zelf heb gezien. Weet dan dus jullie ervaringen niet.

Over mijn bouw, heb lange benen, en ben best wel slank.. maar niet super iel.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:11

Ik ben 1,70 en mijn pony is 1.54 (is een mooi plaatje).. Dus ik denk dat jij niet een heel groot paard 'nodig hebt' met je lengte. Ik zou gewoon het één en ander gaan bezoeken, kijken, uitproberen en foto's maken, zodat je zelf thuis ook nog kan kijken. Lachen

edit; ik rijd ook weleens op een paard rond de 1.70m en dat staat net zo mooi.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:15

Ik ben 1.73. Mijn pony is 1.52 en zou voor het mooie iets groter mogen zijn, maar past nog prima (ik ben ook de enige die dat vind)

Reed een paard bij van 1.70, stond erg mooi. Eigen paard is 1.74, paste ook goed.

Eigenlijk stonden alle paarden tussen de 1.60 en 1.75 me wel Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:50

De maat van tussen de 1.65 en 1.70 meter zou inderdaad mooi zijn, maar hoe lang je op een paard lijkt ligt niet alleen aan de schofthoogte.
Zo zijn er natuurlijk hele smalle paarden waar mensen met lange benen (zoals ik) vaak veel te lang op lijken, terwijl voor een breder gebouwd paard van dezelfde hoogte deze groep niet te lang lijkt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:06

Ik heb ook lange benen, maar vind een dun iemand met lange benen niet mooi staan op een gebouwd vors paard.. Tong uitsteken Maar, het klopt wel dat je op een iel beesje al heel wat langer lijkt..

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:28

ik ben even lang als jij en mijn kwpn-er is 164 (oogd groter) en dat staat perfect, maar zou zeker niet groter moeten zijn. (voor het plaatje dan) ik heb ook lange benen Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:27

Fitzroy schreef:
OemmiejO schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens. Als je zelf al 1.80 bent, heb je voor het 'plaatje' toch wel een minimale stokmaat van 1.68 nodig.
Maar in dit geval maakt dat idd niet zo heel veel uit.

Ja, tuurlijk dat wel. Maar ik bedoelde dat je niet een paard moet kopen 'want hij is 1.75m hoog' en alleen naar de stokmaat gaan kijken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 16:45

De klik moet er zijn! Plus het karakter dat bij elkaar past,, maar daarom moet je ook altijd wel een beetje kijken naar de maat.. je kunt moeilijk bij de paarden gaan starten met een a-pony in het springen Vork **even extreem**

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:39

Vraag me af of je veel gesprongen hebt tot nu toe....springruiters maken zich hier over het algemeen niet zo druk over. 'Als ie maar over het hout heen wil' is toch wel het belangrijkste criterium (en terecht). Dat doet het paard als hij qua karakter bij je past én kan springen - met maat heeft het heel weinig te maken.