Paard niet te handhaven in groep...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gwen369

Paard niet te handhaven in groep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:46

Hi daar,

Ik heb sinds 2 maanden een merrie van 9 jaar, maar nu blijkt dat ze niet buiten in de groep kan staan. Op haar vorige stal stond ze wel altijd buiten in een groep, maar daar was de wei wel een stuk groter. Toen deed ze ook al agressief tegen de anderen, maar als ze voor haar aan de kant gingen was er meestal niets aan de hand. Ook naar mensen heeft ze eerst agressief gedaan, maar nu accepteert ze ze meestal als 'baas' (naar onzekere mensen doet ze nog steeds wel agressief). We hebben haar eerst samen met een andere merrie laten staan; samen achter een draadje zodat ze wel al aan de groep konden wennen, en dat ging heel goed: zij was duidelijk de baas over de andere merrie, maar ze deden mekaar niets. De andere merrie was ook nieuw, dus hebben we ze vervolgens samen bij de groep (allemaal merries) geintroduceerd. Dat liep behoorlijk uit de hand. Mijn merrie beschouwt haar 'vriendin' nu als haar eigen kudde zeg maar, en schermt haar continu af van de groep. Dit is op zich nog niet zo erg (behalve dat ze dus alleen elkaar hebben, want de merrie mag niet bij anderen in de buurt komen), maar als een ander paard ook maar een klein beetje in de buurt van de merrie komt, of soms zelfs zonder dat, valt mijn merrie ze aan. Oren volledig plat, tanden ontbloot en ook gericht trappen & bijten. Eerst vertoonde ze dit gedrag alleen als haar vriendin uit het land werd gehaald, maar nu eigenlijk aldoor. Omdat ze echt gemeen doet, moet ze nu weer apart, maar dit heb ik liever niet. Heeft iemand een idee of oplossing? Heb ook join-ups e.d. met haar gedaan en dan reageert ze helemaal niet zo dominant. Ook zijn er nog wel anderen in de groep die boven haar lijken te staan (maar waar ze juist niet mee vecht). Iemand van stal opperde dat ze heel onzeker is en daarom zo'n steun zoekt bij haar vriendin, maar hoe zou ik dat dan kunnen verhelpen? Of is de enige optie om haar veel meer tijd te geven in haar eentje achter een draadje?

Hoop dat iemand iets weet.
Groetjes,
Gwen

Lise81

Re: Paard niet te handhaven in groep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:39

Ik vind dat idee van een stalgenoot niet zo gek. Paarden lager in rang zijn vaak de "knokkers", die constant moeten vechten om hun plaatsje in de kudde met andere die ook lager staan".

Mijn eerste idee (toen ik halverwege je verhaal was) was eigelijk haar hormoonhuishouding, aangezien ze de andere merrie bijna beschermd als haar eigen veulen.

Het is wel lastig om te zeggen wat er werkelijk in haar omgaat. Ik denk zeker dat je het tijd moet geven, maar haar in haar eentje zetten lost, denk ik, weinig op.
Zo lang er geen gewonden vallen en ze meestal toch rustig staan te eten/slapen e.d. (dus geen stress) kan je haar misschien beter laten staan in de groep.

gwen369

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 23:05

Bedankt voor je reactie, maar het punt is dus dat ze niet rustig in de groep staan zolang zij er is, want ze is veelvuldig op 'oorlogspad'. Soms is het wel een tijd rustig, maar dan is het opeens mis, en er kan niet continu iemand in de buurt zijn om het dan op te lossen, terwijl het echt hard tegen hard gaat. Ze is zelf trouwens niet 'laag' in rang, maar er is iig nog 1 andere merrie waar ze meestal voor aan de kant gaat, met een andere, duidelijk dominante, merrie zoekt ze echter steeds het gevecht op en dit kan dus zeker wel tot gewonden leiden, wat natuurlijk niemand wil. In haar eentje zetten los volgens mij ook niks op, maar het is (helaas) wel een logisch gevolg voor de eigenaren van de stal, omdat het risico van verwonding van andere paarden te groot is.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:22

Een merrie bij mij op stal doet dit ook.... Atlas (mijn verzorgpaard) is haar maatje en toen ik die vorige week vrijdag uit het land haalde is ze compleet door het lint gegaan... Ik moest haar daarna ook meenemen en toen ik terug kwam bij het weiland was ze door het draad wat de twee stukken afscheid gegaan en liep ze de hele groep op te jagen... Oren plat in de nek en bijten en slaan.... Ik wist niet wat ik zag, want normaal is ze altijd heel rustig en doet ze niks. Toen ik dr riep kwam ze wel weer vrolijk aandraven en zodra zij weg was, waren alle andere paarden ook weer rustig.

Voorlopig moeten we ze maar tegelijk uit het land halen en er ook tegelijk inzetten, want we weten ook geen oplossing... Dus ik zal dit ook wel even gaan volgen misschien dat iemand iets weet Lachen

Alice_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:25

Het zou misschien kunnen dat jouw paard zich bedreigt voelt door het nieuwe paard, en bang is dat je nieuwe paard de ``kudde`` van haar afpakt, en dan heeft je paard zoiets van als ik haar er gewoon niet bij laat kan ze ook mijn kudde niet afpakken. sucses~!