Nieuw paard verdrijft mijn paard continue

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Nieuw paard verdrijft mijn paard continue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 08:27

Ik heb sinds een paar maanden een 2,5 jarige.
Een echte vriend.. zowel naar mensen als naar paarden..

Hij stond bij ons altijd met 2 friezen, een merrie en een ruin.
Met de ruin speelde hij vaak, maar niet echt met de merrie.

Sinds afgelopen weekend is de ruin weg,
En hebben we er een nieuwe merrie bij.
Nu als we ze met zn 3en in de bak doen,
(daar staan ze de gehele dag) jaagt de nieuwe merrie mijn 2,5 jarige continue in een hoek,
Mijn paard mag niet bij de merrie komen die er al stond..
Ook wordt hij verdrijft met eten, en gaat hij op een afstand staan met zijn hoofd naar beneden

Nu heb ik maar de bak door 2en gedaan, en de nieuwe apart gezet en mijn paard en de merrie die er al stond bij elkaar.
Dat ging zover ik net even kon zien goed.

Heeft iemand hier ervaring mee? en of weet wat de beste oplossing is?
Het liefst heb ik ze gewoon met zn 3en bij elkaar..

_fiona_

Re: Nieuw paard verdrijft mijn paard continue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:32

Dit is ten eerste erg vervelend, ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat die nieuwe merrie erg dominant is en die 2.5 jarige die laat op zijn kop zitten. Misschien moet je het even aankijken en doorzetten dat het dan vanzelf goed komt, maar het is natuurlijk wel vervelend dat je jonge paard niet mag eten enzo.. Misschien kan je ze alleen even apart zetten met eten, dan gewoon een tijdje aankijken en als het niet goed komt dan moet je ze inderdaad uit elkaar halen.

Succes Knipoog

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:34

Dit probleem hebben wij nu ook. De 2.5 is van t weekend thuis gekomen met mijn merrie en een pony.
de pony zit hem alleen maar achter zijn broek aan en de 2 jarige is zoon dooie die doet niks. Dus die staat nu even apart. Wel gewoon contacr met de andere, is gewoon stuk afgezet tot nu toe gaat dit heel goed.. Maar hij is ook net gecastreerd dus loopt niet zo hard. Als hij wat meer mans is mag hij zich even uitleven op de pony

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:18

Zolang ze elkaar niet compleet verrot slaan gewoon bij elkaar laten en zorgen dat het voer gespreid over de grond wordt gegeven.

Onze oudste mag ook niet in de buurt komen van het hele jonge spul. Hij weet het en vindt het prima. Hij gaat op gepaste afstand staan eten en als hij een waarschuwing krijgt dat hij aan de kant moet huppelt hij braaf weg.
Er is er toch 1 de laagste in rang.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:21

Heb recent hetzelde mee gemaakt. Ik heb mijn merrie bij mijn twee ruinen gezet (ivm afspenen veulen). 5 dagen heeft ze er bij gestaan en ik zag ze alleen maar achteruit gaan. Ze werd ook constant achterna gezeten en heeft een paar flinke knauwen gehad. mijn merrie is van de stress veel gewicht verloren, ik heb ze dan ook terug naar huis gehaald omdat het echt niet ging.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:23

ik denk dat er een verschil is tussen wegjagen of echt de hoek indrijven, laatste geeft gevaarlijke situaties en dan zou ik ze ook scheiden.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:25

Gewoon met zijn drieen laten , je twee en half jarige dier begrijpt dat hij aan de kant gaat voor deze merrie , en dat is oke. Voor jou is het vervelender om te zien dat hij zijn maatje nu even kwijt is.
Over het algemeen zijn kuddes waarin de plekken in rangorde duidelijk zijn, kuddes waar weinig brokken gemaakt worden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:31

maar in de kuddes hebben ze meer ruimte om weg te komen, in een bak zitten ze toch opgesloten. Als je paard continu in de ruimte, (hoe groot dat hangt af van de dominante merrie,) van de dominatie merrie loopt kan hij het nog wel eens heel lastig gaan krijgen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:02

Gewoon apart laten staan als je die mogelijkheid hebt, en je 2,5 jarige hierdoor beschermen. Echt niet fijn voor hem anders. Misschien wennen ze zo aan elkaar en kan je over een half jaartje weer eens proberen ze bij elkaar te zetten bijv. in het weide seizoen. Ik heb het ook zo gedaan en nu tolereert mijn ene paard de ander gewoon.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:32

het is niet zo gek dat de relaties nog niet stabiel zijn na een week. soms is het binnen een dag klaar, en soms duurt het meer dan een maand voor ze écht hun plekkie hebben. bij ons gingen er ook enkele weken overheen voor onze paarden zich in de groep hadden gemengd. daarvoor werden ze ook weleens opgejaagd, en bleven ze op een afstand van de anderen. zolang de dieren de ruimte hebben en elkaar niet kapot trappen is er niks aan de hand. gewoon paardengedrag, en hoe minder je eraan doet hoe makkelijker ze hun weg erin vinden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:37

als je jouw paard met de merrie laat staan en de nieuwe apart, grijp je eigenlijk in in de rangorde die van nature zou ontstaan. Als je ze weer bij elkaar zet, gaat het meteen weer mis.

Je kunt ook jouw paard even bij de nieuwe zetten zonder de merrie erbij. Dan kunnen ze onderling even rustig de verhoudingen vaststellen. Omdat ze met zn 2en zijn, zijn ze op elkaar aangewezen en zal de nieuwe jouw paard gemakkelijker accepteren.
En inderdaad moeten ze de ruimte hebben om elkaar te ontwijken.
Als de rangorde tussen die twee vastligt, kan de merrie er weer bij.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:41

Ik wou hetzelfde schrijven als beantsje.
Laat de nieuwe en de 2,5 jarige eens kennis maken.
Door de jonge en de nieuwe appart te zetten los je niets op.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:28

ik denk dat het met de rangorde te maken heeft even laten zien wie er de baas is

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:05

We hebben dit ook gehad. Twee van onze merries konden het enorm goed met elkaar vinden. We hebben er één bijgekocht die wat moeilik was in de omgang. Op zich geen probleem want we hebben geduld. Ze moesten toch aan elkaar wennen. De jongste werd inderdaad van de oudere afgeschermd en in een hoek gedreven. De twee oudsten hebben de rangorde bepaald (gaat er niet altijd even vriendelijke aan toe, maar dat hoort zo bij paarden) en nu is er weer rust in de tent. Vaak heeft het ook te maken met een oneven aantal paarden in de wei/paddock. Paarden willen toch gezelschap en met een oneven aantal blijft er vaak één over die er buiten valt.