totale massa auto en trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

totale massa auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:55

Je totale massa met een BE rijbewijs mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

Als je een Landrover Defender heb bijvoorbeeld, die weegt 1750 kg. Daar ga je je trailer mee trekken van 2000 kg. Nu zit je 250 kg boven het totale massa van 3500 kg. Dit mag dus niet.

Nu heb ik een Nissan Terrano II van 1998 met een leeg gewicht van 1600 kg. Mijn trailer mag max. 2000 kg wegen. Als ik zo op pad ga ben ik ook strafbaar, want je bent immers 100 kg te zwaar.

Dus je kan eigenlijk nooit met een fatsoenlijke 4*4 de weg op met 2 paarden. Mijn mening is dat de regering dit eigenlijk zou moeten aanpassen naar bv 4000 of 4500 kg. Want dan heb je de auto die het kan en mag trekken en de persoon heeft zijn E rijbewijs maar mag toch niet de weg op ivm te hoog gewicht van het totaal plaatje. Of ben ik nu verkeerd aan het denken

Wat is jullie mening hierover...?

Boktpony

Re: totale massa auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:59

blackstar schreef:
Je totale massa met een BE rijbewijs mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

weet je dit wel zeker? volgens mij heb je het hier nu alleen over je b rijbewijs...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:01

Inderdaad, dat geldt alleen voor als je een B-rijbewijs hebt. Als je BE hebt, mag je dus best met die combi's op de weg. Als je geen BE hebt, is dat dus de reden om dat te gaan halen Knipoog

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:03

Daarom vroeg ik het ook. Was er niet zeker van ofdat je met BE ook tot de 3500 kg mocht gaan en niet daarboven. En even voor de duidelijkheid ik heb mijn E rijbewijs.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:05

dan mag je laden wat je wilt volgens mij Clown

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:06

Je haalt verschillende dingen door elkaar.

Het gewicht van het trekkende voertuig mag max 3500 kg wezen wil je het met een gewoon B rijbewijs mogenbesturen dit is inclusief de lading en zal op een weegbrug moeten worden vastgesteld.
Met een BE rijbewijs mag je een aanhanger trekken tot 3500 kg ook incl lading.

Dus maximaal mag je 7000 kg over de weg vervoeren met een geldig BE-rijbewijs. Let wel er zijn weinig auto's die 3500kg totaal gewicht mogen en kunnen trekken.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:09

Oke dat was het antwoord eigenlijk wat ik zocht. Ik zou dus eigenlijk met 7000 kg over de weg mogen zonder bekeuring te krijgen

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:14

Mits je aan alle andere voorwaarden voldoet ja.

Maar dan moet je wel met een hummer of iets dergelijks om de hoek komen. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:41

blackstar schreef:
Oke dat was het antwoord eigenlijk wat ik zocht. Ik zou dus eigenlijk met 7000 kg over de weg mogen zonder bekeuring te krijgen

10.500kg, met zo'n B-E trekker-opleggercombinatie. Technisch kan er op dit moment nog niet meer.
Afbeelding
Afbeelding
Twee voorbeeldjes. Dit mag je dus rijden met B-E rijbewijs.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:28

Misschien kan je voor de regels het beste even kijken op www.cbr.nl
Hier staan de regels voor wat je wel en niet mag trekken heel duidelijk op.

(overigens zijn de regels ook al in andere topics besproken, dus misschien dat je via de zoekfunctie ook nog wel info kan vinden)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:46

Ikke: die combi zag ik staan in Heesch (laatste combi met paardenbak), is dat voor BE?
Ziet er erg interessant uit!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:54

Jeetje is dát ook BE? Vanaf wanneer moet je je vrachtwagen hebben dan? Is dat vanaf zoveel meter? (want dat eerste plaatje is toch behoorlijk lang!)

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:58

Even over die 3500 kg met B-rijbewijs. Zijn er (veel) auto's waarmee dat kan dan? Volgens mij heb je snel dat óf de auto te weinig mag trekken óf de combinatie te zwaar wordt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:03

Er zijn best combi's waar het mee kan, maar het is wel even zoeken vaak! Van alle mensen op stal, is er eentje die met zo'n combi rijdt (maar die hebben toch hun E al, dus maakt het niks uit ).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:01

imker schreef:
Ikke: die combi zag ik staan in Heesch (laatste combi met paardenbak), is dat voor BE?
Ziet er erg interessant uit!

Ik heb ze bij www.trucks.nl weggeplukt. De verkoper zegt daar van wel. Ik heb geen idee of het waar is, heb geen verdere technische gegevens. Ik zou zeggen: ga er eens praten, weet je meer.

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:13

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:36

JWK schreef:
De maximale combinatie mag 7500 kilo wegen als je een be rijbewijs hebt.

Op welke wetgeving baseer jij deze uitspraak?
JWK schreef:
Dit is trouwens een mooie site met een goeie uitleg over be:
http://www.nvvr.info/algemeen/vrijruite ... bewijs.htm

Dank voor het verwijzen naar onze site, maar daar staat niks op over B-E trekker-opleggercombinaties (die waren er nauwelijks toen dit artikel is geschreven)

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:06

erleyne schreef:
Er zijn best combi's waar het mee kan, maar het is wel even zoeken vaak! Van alle mensen op stal, is er eentje die met zo'n combi rijdt (maar die hebben toch hun E al, dus maakt het niks uit ).

Weet jij misschien een voorbeeld? Chrysler Voyager moet het volgens mij mee kunnen, maar verder zou ik het niet weten.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:44

Op de cbr site staan voorbeelden! is hierboven al genoemd.

Ik meen dat er een wet in de maak is dat BE straks nodig is voor alle aanhangers boven de 750kg. Deze is er nog niet door, maar als dit gebeurt ontkom je niet meer aan E achter B. En dit is eigenlijk ook wel zo veilig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:48

kitbits schreef:
Ik meen dat er een wet in de maak is dat BE straks nodig is voor alle aanhangers boven de 750kg. Deze is er nog niet door, maar als dit gebeurt ontkom je niet meer aan E achter B. En dit is eigenlijk ook wel zo veilig.

Dat hoef je niet te menen, die wet IS in de maak; het concept heb ik zelfs al in handen gehad.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:56

Maroush schreef:
erleyne schreef:

Weet jij misschien een voorbeeld? Chrysler Voyager moet het volgens mij mee kunnen, maar verder zou ik het niet weten.

Ik heb alleen mijn B rijbewijs:
Wij hebben een peugeot 406 stationwagen die 1300 kilo mag trekken en 1290 kilo weegt.
Ik heb een 1,5 paards trailer die 580 kilo weegt met een laadvermogen van 700 kilo. Totaal dus 1280 kilo.

De trailer + laadvermogen is dus lichter dan de auto, bijde zijn opgeteld 1290+1280 onder de 3500 kilo.
Ik mag hier dus mee rijden zonder E

Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik het laadvermogen van de trailer naar beneden heb geschroeft (kosten 50 euro). Trailer + laadvermogen was 1600 kilo, maar dan had ik er niet mee mogen rijden.

Je moet ook goed in de gate houden wat je auto mag trekken. Ook al heb je een E je mag er niet onbeperkt gewicht achter hangen.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:58

Maroush schreef:
erleyne schreef:

Ik rijd altijd met een bus (Opel Vivaro, ongeveer 1800 kg) en een anderhalfpaards trailer (ik hoef maar 1 paard mee te nemen...) max. laadgewicht incl. eigen gewicht 1400 kg = 3200 kg

Met een busje en een 1- of anderhalfpaards trailer moet het altijd wel lukken....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:59

Annumarie schreef:
Ik rijd altijd met een bus (Opel Vivaro, ongeveer 1800 kg) en een anderhalfpaards trailer (ik hoef maar 1 paard mee te nemen...) max. laadgewicht incl. eigen gewicht 1400 kg = 3200 kg

Met een busje en een 1- of anderhalfpaards trailer moet het altijd wel lukken....

Dus een Vivaro heeft maar 300kg laadvermogen?? Lijkt me stug..................

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:36

ikke schreef:
kitbits schreef:

Dat hoef je niet te menen, die wet IS in de maak; het concept heb ik zelfs al in handen gehad.

Maar wanneer gaat deze erdoor? Men was hier twee jaar geleden al mee bezig, Ik hoorde dit via mijn rijschoolhouder, die had toen veel klanten voor E achter B.

Van die BE-oplegger combi's heb ik weleens gezien maar hoeveel gewicht deze mogen hebben weet ik niet, boeit me ook niet zo want ik mag 50ton aan mijn reet hangen Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:56

kitbits schreef:
Maar wanneer gaat deze erdoor? Men was hier twee jaar geleden al mee bezig, Ik hoorde dit via mijn rijschoolhouder, die had toen veel klanten voor E achter B.

Ik heb dat concept vorig jaar in handen gekregen. Het is niet iets wat nog dit of volgend jaar wordt ingevoerd, maar het zal ook geen tien jaar duren.
kitbits schreef:
Van die BE-oplegger combi's heb ik weleens gezien maar hoeveel gewicht deze mogen hebben weet ik niet, boeit me ook niet zo want ik mag 50ton aan mijn reet hangen Clown

Zo veel? Volgens mij is de grens 40 ton, zonder ontheffing. Ik zal het nakijken, 10 dec examen......