Paard ontzettend lastig met laden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Paard ontzettend lastig met laden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:28

We zijn nu al een aantal keren weg geweest met de 4 jarige.
Maar een groot probleem is het laden.
De ene keer staat hij er vrij vlot op maar af en toe vertikt hij het gewoon om erop te gaan.
Dan blijft hij maar van de klep wegdraaien, of 2 voeten op de klep en geen stap meer verzetten of in een keer loeihard uiteruit stormen.
En als hij eenmaal in de trailer staat is het ook goed! Dan eet hij wat hooi en staat ook vrij rustig op de trailer.
Dus wat hem dan bezield om in het begin zo te gaan liggen klote en dan naderhand doen of er niks is? Verward
Ik weet er geen raad mee, alleen dat het ontzettend vervelend is dat hij soms gewoon de trailer niet op loopt!

peetje82

Re: Paard ontzettend lastig met laden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:42

wij doen dan n touwtje rond de buik en dan door de ring vanonder aan je halster.Uiteinde van touw bij je halstertouw nemen!
je hebt er dan net wat meer over te zeggen!
Is diervriendelijk en werkt hier altijd prima!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:33

Heb je de mogelijkheid om de trailer met zn kont voor deuren te zetten? Dan kun je de deuren langs de klep dicht maken en hoef je alleen nog maar van achter iets van druk te geven oid. Anders longeerlijnen proberen. Kruisen achter zn kont langs.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:35

ik heb ook dit probleem volg het even Knipoog

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:38

@ Kit: Nee dat gaat helaas niet, en longeerlijnen achter zijn kont kruisen helpt ook niet

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:39

peetje82 schreef:
wij doen dan n touwtje rond de buik en dan door de ring vanonder aan je halster.Uiteinde van touw bij je halstertouw nemen!

Dat is idd een goede tip, werkt echt bij veel paarden. Wel eerst even thuis oefenen.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:40

peetje82 schreef:

Deze manier werkt heel goed!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:43

En heeft iemand daar een foto van?
Zodat ik precies kan zien hoe het zit.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:50

Helaas geen foto maar het komt erop neer dat wanneer het paard gaat trekken druk achter de ellebogen krijgt. Wanneer hij meewerkt is de druk eraf.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:38

@ Renske

Je kan er het beste een longeerlijn voor nemen. Je doet de longeerlijn om de buik en haalt het uiteinde door het handvat. Vervolgens haal je de lijn door de voorbenen en haalt hem door de ring van het halster.

Je kan ook i.p.v. om de buik de lijn achter de billen langs doen. Dan doe je de longeerlijn achterlangs en zorg je dat het handvat bij de schoft zit, daar haal je het uiteinde doorheen die je vervolgens door de ring van het halster haalt. Zo zorg je dat er geen druk op het halster komt maar wel van achteren.

Mijn poownie wil ook niet graag laden en wij gebruiken de gekruisde lijnen, anders staat ze erop en gaat vervolgens met een noodgang weer naar achteren.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:40

Mijn merrie deed/doet dat ook. Als ze niet gaat doe ik er twee longeerlijnen kruislings achter (nadeel is dat je dan altijd iemand nodig hebt). Maar vaak is het niet meer nodig. Gewoon heel veel geduld.
heeft hij ooit eens z'n hoofd gestoten oid. Dat is bij mijn merrie gebeurd, die heeft een paar keer haar hoofd gestoten en met uitladen gaat ze er nog steeds als een engerd er uit.

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:46

monty roberts methode zorg dat de ruimte achter de trailer kleiner is als de ruimte van de trailer zelf dan gaan ze eigenlijk altijd. bv door trailer zo voor een hek te zetten dat als deze dicht is het paard niet meer naar achter kan of opzij. succes

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:00

Bacannie schreef:
@ Renske

Je kan er het beste een longeerlijn voor nemen. Je doet de longeerlijn om de buik en haalt het uiteinde door het handvat. Vervolgens haal je de lijn door de voorbenen en haalt hem door de ring van het halster.

Je kan ook i.p.v. om de buik de lijn achter de billen langs doen. Dan doe je de longeerlijn achterlangs en zorg je dat het handvat bij de schoft zit, daar haal je het uiteinde doorheen die je vervolgens door de ring van het halster haalt. Zo zorg je dat er geen druk op het halster komt maar wel van achteren.

Mijn poownie wil ook niet graag laden en wij gebruiken de gekruisde lijnen, anders staat ze erop en gaat vervolgens met een noodgang weer naar achteren.

Dat vind ik dan weer veel te lang, dan heb je zo enorm veel in je handen! Bloos

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:40

Sigaar Buiten mijn longeerlijn heb ik geen touw wat lang genoeg is voor deze handeling... waar koop jij je touwen? Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:44

Ik snap dat het lastig is, maar als het niet standaard is dat ie zo doet zou ik persoonlijk er niet te veel poppenkast van maken. En gewoon rustig blijven oefenen. Als ie rustig op de trailer staat komen ze er vanzelf wel achter dat het makkelijker is om gewoon die trailer op te wandelen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:54

Bacannie schreef:
Sigaar Buiten mijn longeerlijn heb ik geen touw wat lang genoeg is voor deze handeling... waar koop jij je touwen? Haha!

een oude man van onze vereniging, vlecht zelf touwen, en die komt regelmatig touwens enzo brengen!
Handig hoor, die zijn werkelijk niet kapot te krijgen!
hangen ook standaard in mn trailer!
Dus ik doe dat op bestelling zeg maar!!! Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:58

Ik gebruik ook een longeerlijn, helaas geen touwenleverancier zoals Peetje Knipoog

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:00

ik kan dr wel aankomen voor je hoor, je woont toch niet zover bij mij vandaan.Kunnen we gelijk meeten! Haha!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:00

Zet je trailer (indien mogelijk) langs de muur, zo zijn ze wat meer opgesloten..
longeerlijn erachter, evt zweep waarmee je m aantikt.. alsie erin staat brokjes geven.
je zegt dat alsie erop staat er geen gestress meer is, dus wss is het gewoon uitproberen, zo hebben wij er ook een paar gehad..
dit helpt erg goed Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:01

@Peetje: Maken we er meteen een mama/baby + Gribaldi meeting van ROFL

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:02

Dat van Peetje is idd een goede..
Ik had eerst ook veel problemen, wat bleek ze wist gewoon dat ze meer te vertellen had met halster. Een keer met hoofdstel geprobeert en hups de trailer op.. Lachen

Dus meestal hang ik nu gewoon t halster vast in de trailer, want met hoofdstel wandelt ze er vanzelf in..

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:06

erleyne schreef:
@Peetje: Maken we er meteen een mama/baby + Gribaldi meeting van ROFL

en wedstrijdzeeuwen meeting!
en we doen dr gelijk een curus- hoe krijg ik mn knol snel de trailer in- !
Moet zeggen dat ik daar niet echt over te klagen heb!
Heb t een keer gehad met n paard, en die deden we eerst met de longe achter zn gat(die had die man gemaakt), maar die trok zo hard achteruit dat mn trailer en auto ook achteruit kwamen! Haha!
zo zie je gelijk hoe sterk die touwen zijn van die man! Haha!

iig, een keer met t touwtje dr bij, hij stond er zo op!
de tweede keer deed ik het touwtje om en hij liep ineens op de kar!
heb er daarna nooit meer troubles mee gehad!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:38

Wij hebben een DVD trailertraining uitgegeven welke je kan helpen om dit soort problemen zelf op te lossen. Er staan diverse sessies op met verschillende paarden zodat je goed de rode draad kunt zien en kunt bepalen wat voor jouw paard de beste oplossing is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:59

als je de mogelijkheid hebt de trailer ergens tussen zetten, bijv de deuren van de staldeur. zodat hij geen mogelijkheid heeft om naar de laadklep eraf te stappen. of 2 longeerlijnen en dan kruisen, werkt bij onze paarden erg goed!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:45

En wie heeft er een oplossing als het paard gewoon niet wegwil bij de andere paarden? Thuis is die van mij niet te laden op vreemde plaatsen/wedstrijden loopt ie zo de trailer op. Ik heb ook al geprobeert met het touw om de buik maar werkt niet bij hem. Hij heeft vandaag de sluiting van de longe en de hengstenketting kapot getrokken....is echt mega sterk. Verward