Scheren + Deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Scheren + Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 14:09

Ik wil mijn 3 jarige pony graag scheren.
dan wil ik graag de hals en het lichaam scheren. de benen niet. is dat een goed idee?
dan doe ik er natuurlijk wel een 350 grams deken op, en ze staat 's nachts binnen. en als het heel koud is overdag ook.. en het scheren wil ik graag doen zodat het dan niet zo lang duurt tot ze droog is als ze gezweet heeft..

dus... doen of niet doen?????

jesito

Re: Scheren + Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:54

Ik vind dat een drie jarige pony nog niet zodanig gereden moet worden tot ie zeiknat is en van een paard droogstappen is nog niemand slechter van geworden.
Ik zeg dan ook niet doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:55

Ik denk inderdaad ook dat je een pony van 3 jaar niet zodanig moet laten inspannen dat scheren nodig is omdat hij anders te nat is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:02

Wat een onzin...

Juist een driejarige kan al van niets gaan zweten, omdat hij/zij amper conditie heeft.
Van een beetje stappen/draven galopperen kan juist zo'n driejarige best al heel erg zweten. En dat doe je toch al gauw met zo'n pony toch?

Of je het wel moet doen, moet je zelf weten, maar de leeftijd vond ik geen argument.
De vraag is wel: train je binnen of buiten? heb je tijd om droog te stappen?
Als je veel binnen traint, kan het een goed idee zijn. Als je voornamelijk buiten traint, kan hij zijn warmte daar wel voldoende kwijt waarschijnlijk en is het ook zo weer droog gestapt.

Daar zou ik nog wel even over nadenken als ik jou was.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:32

Heb je tijd om hem droog te stappen?????
Als je wil rijden moet je ook droogstappen en niet dan maar zijn vacht eraf scheren.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:36

ja ik heb het ook gedaan met mijn pony ik vind het ook veel mooier voor een sportpony

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:38

kasparonda schreef:
Heb je tijd om hem droog te stappen?????
Als je wil rijden moet je ook droogstappen en niet dan maar zijn vacht eraf scheren.

Dat is jóuw mening. Je hoeft niet droog te stappen, je moet wél uitstappen, tot je pony weer op temperatuur en adem is.
Voor sommige pony's is scheren zelfs beter omdat ze dan hun warmte beter kwijt kunnen en zo veel makkelijker kunnen werken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:18

Dat vind ik prima maar niet voor een drie jarige die naar mijn mening nog veel op de wei hoort en niet iedere dag in het zweet gereden hoort te worden.
En je weet best wat ik bedoel met droogstappen, daar is nog niemand van gestorven.
Dat gedoe met die dekens is vaak kwalijker dan dat ze zonder zouden blijven staan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:27

kasparonda schreef:
Dat vind ik prima maar niet voor een drie jarige die naar mijn mening nog veel op de wei hoort en niet iedere dag in het zweet gereden hoort te worden.
En je weet best wat ik bedoel met droogstappen, daar is nog niemand van gestorven.
Dat gedoe met die dekens is vaak kwalijker dan dat ze zonder zouden blijven staan.

wie zegt dat ik elke dag rijd? ik rijd hooguit 3 keer in de week een half uurtje.. en ik word echt niet minder van uitstappen hoor, als het moet stap ik 3 uur met haar uit maar ik denk gewoon dat het fijner voor háar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:31

als het alleen om het zweten gaat ken je toch ook alleen de voorkant der af scheren ? dus borst en hals.. ? is niet zo mooi maar dan hoef je verder eigelijk geen deken om .. ?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:34

Ik heb die van mij ook geschoren omdat ik haar niet droog kreeg na het rijden. Ik was 1 uur aan het stappen en dat is op zondagmidag niet zo erg, maar ik rij meestal sávonds laat. Verder merkte ik dat ze doordatze zolang nat was erg koud was en daar werd se stijf van.

Als je paard gaat scheren moet je daar wel goed overnadenken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:09

ja idd, dat heb ik dus ook, want doordeweeks heb ik al zo weinig tijd.. maar ze zweet veel bij haar hals en borst en boven op haar rug.. dus dan wou ik gewoon zegmaar die plekken scheren en de rest gewoon lang houden.. en dan wel een deken er op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:11

als je alleen de borst en hals scheert hoeft er geen deken op hoor, wat maakt die deken nou weer uit ? die komt toch niet over de hals , alleen borst. Tenzij je een deken met hals hebt. Maar dat is eigelijk niet nodig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:43

dus als ik alleen de borst en de hals scheer en dan zonder deken in de wei zet kunnen ze niet sneller ziek worden?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:48

Ik heb mijn paard (5 jaar) vorige week laten scheren, hele lijf. Ze is nu veel schoner door de deken (340 gram) en zweet niet meer met het rijden. Na het rijden lekker uitstappen met een nierdeken en daarna d´r winterjas weer aan en de stal of de wei in!
Ik heb zeker geen spijt van het scheren! En ze ziet er een stuk netter uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:49

Nee hoor totaal niet, al zou je het hele lichaam gaan zitten scheren en der een deken op gooit zou de hals toch ook open blijven ? en een deel van het paard zijn borst zou wel bedekt zijn maar dat kleine stuk maakt echt niet uit.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:02

ztugwell schreef:
Nee hoor totaal niet, al zou je het hele lichaam gaan zitten scheren en der een deken op gooit zou de hals toch ook open blijven ? en een deel van het paard zijn borst zou wel bedekt zijn maar dat kleine stuk maakt echt niet uit.

Wat is dat nou voor redenering, dan zit er toch nog een vacht overheen? Als je scheert zit je met dekens, zo simpel is het. Je kan geen vacht weghalen en daar niks voor teruggeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:06

Ezumii schreef:
ztugwell schreef:

Wat is dat nou voor redenering, dan zit er toch nog een vacht overheen? Als je scheert zit je met dekens, zo simpel is het. Je kan geen vacht weghalen en daar niks voor teruggeven!

Als je de hals scheert en een stuk van de borst, en de rest laat staan hoeft er echt geen deken op hoor . waarom zou je dan een deken op moeten doen ? wat zou het dan bedekken, alleen de plekken met vacht. Een deken geeft voor een geschoren paard bescherming aan het boven lichaam, dus schoft rug en kont en een deel van ze buik enz. de benen blijven over de hals blijft over onderkant van de buik en een stuk van de borst. Of wil je zeggen dat als jij je paard scheert jij voor die delen ook wat terug geeft ?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:07

Mijn paard is geschoren ja en heeft een deken met hals, benen zijn blijven staan omdat, inderdáád, ik daar niks voor terug kan geven. Net zoals het hoofd Knipoog.

De 'luchtpijp' scheren kan ik nog inkomen, maar gewoon de hele hals en de borst gaat gewoon niet zonder dekens, het is wel opeens kaal op een gedeelte waar ze normaal kou op vatten.

En voor de TS, ik zou je pony niet scheren, maar dan om de reden dat je dan elk jaar moet blijven scheren en je pony is nog jong, die red het volgend jaar makkelijk met dekens om kort in het haar te blijven Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:12

Zoveel mensen hebben een deken zonder hals hoor terwijl het paard helemaal geschoren is. En die worden daar echt niet ziek van etc..

Dat ze beter helemaal niet ken scheren is wel waar,

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:45

Nou wordt het helemaal mooi.
wel willen scheren maar dan geen deken op doen.
Als je alles scheert moet de hals ook bedekt zijn, zeker als ze buiten staan en nat kunnen worden.
Als je scheert moet een deken op.
Een jachtmodel is dan practisch, beschermt de nieren enzo.
Maar ik blijf nog steeds bij niet scheren en geen deken.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:00

ik zou kijken wat voor vacht hij heeft. Mijn pony bijvoorbeeld krijgt heel veel ondervacht. Daardoor zweet hij sneller en blijft nog langer nat ook. Merk ook aan hem dat hij zich er niet lekker bij voelt en sneller moe is. Ik scheer mijn pony dus om te voorkomen dat hij verkouden/ziek word. ( is vorig jaar ook bijna gebeurt dat hij ziek werd door die vacht)

als dit voor jou pony opgaat zou ik hem zeker scheren! en als hij er geen last van heeft gewoon niet doen. Scheelt jou en ook de pony een hoop gedoe.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:30

ztugwell schreef:
Zoveel mensen hebben een deken zonder hals hoor terwijl het paard helemaal geschoren is. En die worden daar echt niet ziek van etc..

Dat ze beter helemaal niet ken scheren is wel waar,

In principe is niet scheren uiteindelijk het natuurlijkste en het makkelijkste voor het paard zelf, als je niet intensief rijdt.
Je kunt ook dekens opleggen om ze kort in het haar te houden...maar bijv. bij één van mijn wedstrijdpaarden is dat niet voldoende. Dat blijft een teddybeer.
Dit is voor haar heel ongezond, aangezien ik ook regelmatig binnen rijd en ze dan nog sneller nat wordt. Bovendien is het een paard dat altijd al snel zweet. Droogstappen lukt niet, zeker niet binnen en dan moet ze wel kletsnat de trailer op. Vervolgens staat ze dusdanig in de trailer te dampen dat het vocht van de wanden afdruipt...wat ook geen gezond iets is voor een paard. En ook niet voor mijn andere paard die er naast staat.
Dus...dat paard scheer ik in de winter. Ze krijgt twee dekens op. Dit zijn geen halsdekens. En ze loopt overdag vanaf dat het licht wordt, totdat het donker wordt, gewoon buiten. En als het wat regent, krijgt ze daarna gewoon een droge deken weer op.
En dit is prima voor het paard.
Waarom veroordelen sommige mensen deze manier toch direct?
Laat iedereen zijn eigen keuzes maken. Kijk...als ik geen wedstrijden reed en niet regelmatig binnen trainde, maar alleen wat buiten werken en bosritjes...dan zou ik mijn paard ook niet scheren. Dan zou ik zelfs geen deken op doen en het dier lekker teddy laten worden.
Maar ik doe nu eenmaal wel dingen waarbij zo'n dikke vacht hinder geeft...dus dan pas je toch je manier van paard houden aan?
Ik snap niet dat daar soms zo moeilijk over gedaan moet worden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:39

Bedankt allemaal voor de reacties.. ik rijd natuurlijk geen wedstrijden enzo want daar is ze nog veels te jong voor en ik train ook echt nog niet intensief, maar na een half uurtje, staat zij al vol in het zweet. en dat vind ik gewoon zo sneu, dan stap ik een uur uit en is ze nog niet 100% droog. ik vind het echt niet erg om zo lang uit te stappen maar het lijkt mij toch niet fijn als paard zijnde om dan zo snel te zweten.. maargoed, omdat ik nog niet intensief rijd enzo doe ik het denk ik maar niet en dan leg ik volgende winter de deken er op tijd op en dan kijk ik wel of ze dan nog steeds een teddybeer word. en dan laat ik het nu gewoon zo, want ik ga de komende tijd toch nog niet zo intensief rijden ofzo. maar ik rijd nu nog binnen omdat we bezig zijn met het inrijden enzo, maar als dat een beetje klaar is, als ze de basis een beetje kent, dan ga ik gewoon thuis rijden, en dat is buiten. dus dan is de vacht denk ik ook wat fijner voor dr Lachen bedankt allemaal hoor voor de reacties Lachen