Van het een op het andere moment beetje gek....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Van het een op het andere moment beetje gek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 21:05

Wil jullie het volgende probleem even voorleggen in de hoop dat het iemand bekend voorkomt en misschien een oorzaak en/of oplossing weet:

Ik heb mijn 6 jarige merrie bij mijn vriendin in pension staan, totaal staan daar zo'n 8 paarden en pony's. In het voorjaar en natuurlijk in de zomer/nazomer staan ze 24/7 buiten, maar als het land te nat wordt gaan ze naar binnen. Achter de stallen staat een oude bloemenkas die is omgebouwd tot een soort van royale paddocks. De paarden/pony's staan overdag allemaal in een apart stuk van ca. 5 x 6 meter, ze kunnen niet bij elkaar komen, maar wel neuzen en elkaar zien. S'nachts gaan ze op stal. Alleen 2 oude merries en 2 pony's blijven s'nachts ook in die kas. Nu is het zo dat mijn merrie af en toe gek wordt als ze haar s'avonds op stal willen zetten. Zodra ze haar willen pakken gaat ze dreigend met de kont naar hun toe achter in de hoek staan en het moment dat er toenadering wordt gezocht, vliegt ze van de ene naar de andere kant en wordt stapelgek. Er is dan nix gebeurt of zo, heel vreemd. Later heeft een andere vriendin nog een poging gedaan, ook zonder resultaat. Toen hebbenze mij maar gebeld e ben daar heen gegaan, toen ik kwam was ze nog steeds gek, zelfs ik kon niet bij haar in komen. Dat heeft 10 minuten geduurd en op het moment dat ik mijn hand in mn jaszak deed, was het net of er bij haar een knop om ging en was het over, heel braaf kwam ze naar me toe en toen kon ik haar rustig pakken en op stal zetten. Dit alles gebeurde vorige week. Hierna is er net zoveel spannends gebeurt, tot vanavond, weer het zelfde verhaal, doch minder heftig. Ze hebben mij weer gebeld en ben er heen gereden. Toen ik aankwam stond ze mij al heel relaxt op te wachten en kon haar rustig pakken. Het lijkt alsof ze ergens bang voor is, maar we zitten ons met zijn allen suf te piekeren wat het zou kunnen zijn, maar wij kunnen nix bedenken. Ook afgelopen zomer in het land is het een paar keer gebeurt dat ze met het wisselen van de dekens ze ook opeens uit het niets wegrende, heel apart.

Heeft iemand ervaring met dit soort dingen of eventueel een verklaring? Ik zou het niet meer weten.
We zijn nu zover dat, als hetzo doorgaat, we haar dan maar gewoon s'nachts ook in de kas laten, als er verder niemand is, is ze wel rustig en dan moet ze daar maar eten.

Ik lees graag reakties!

maximee

Re: Van het een op het andere moment beetje gek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:25

Is ze medisch helemaal in orde?
Misschien is er onderling iets met de paarden gebeurt.
Eigenlijk zou je eventjes moeten na gaan of ze bij een specifiek paard in de kas wil blijven of niet.
Anders zou ik het verder helaas ook niet weten =(.
Heel veel suc6! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:34

Het lijkt erop dat je paard niet gepakt wil worden, en haar haar zin geven is het meest verkeerde wat je kunt doen. En het lijkt erop dat jij geen problemen met haar hebt, maar de anderen die haar proberen te pakken wel.

Het feit dat ze hem afgelopen zomer een keer is gesmeerd bij het opdoen van dekens hoeft hiermee niets te maken te hebben. Maar ik zou grondwerk doen, je paard weer even laten wennen aan dekens die op en afgaan, en sowieso genoeg tijd uitstippelen op de momenten dat ze naar binnen moet, en niet opgeven voordat je haar te pakken hebt.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:40

Volgens mij wil ze niet gescheiden worden van de groep waar ze overdag bij staat. het geeft haar een heel onveilig gevoel dat ze ''alleen'' op stal moet .Doordat je je hand in je jas stopte dacht ze misschien dat je iets lekkers voor haar had en dat stelde haar gerust, let hier maar eens op de volgende keer maar maak er geen gewoonte van,
Je maakt van ''slechte'' gedrag gewenst gedrag door haar op dat moment een snoepje te geven en zal ze steeds meer ''de kont tegen de krib'' zetten todat ze iets lekkers krijgt.
Je kunt haar trainen door haar regelmatig in de bak te laten stappen aan het touwtje ,naar stal te brengen en weer terug.
Daarna kun je proberen om haar een keer los te laten en haar weer bij je te roepen
Op stal zorg je dat er een paar brokjes in haar voerbak liggen als beloning.
Ik hoop dat het werkt OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:48

Wat je wel kunt proberen is nagaan in welke volgorde de paarden naar binnen gaan, en of haar gedrag anders is is als ze als eerste naar binnen gaat vergeleken met als ze als laatste naar binnen gaat.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:04

Het zou idd wel is kunnen dat je paard niet alleen naar stal wil en bij de kudde wil blijven... Een paard bij mij op stal die werd ook helemaal gek toen ze alleen was... (ik had dr maatje uit het land gehaald). Dat is wel weer andersom maar misschien wil jou merrie gewoon bij de groep blijven....