Rollen in de piste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Since1983

Rollen in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:56

Elke keer mijn paard in de binnenpiste komt, wil hij gaan liggen en rollen.
Zeer vervelend en ik krijg het niet afgeleerd.
Ik heb reeds geprobeerd met conditionering, hem afleiden als hij wil gaan liggen e.d....
Maar niks helpt..

Iemand tips?
Alvast bedankt

Cassidy

Re: Rollen in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:31

Vertel eens wat meer: doet hij dit met zadel op of als je hem loszet? Waarom zou je willen voorkomen dat hij gaat rollen als je hem loszet of hij geen zadel opheeft?

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:23

Hij is nog maar 2 jaar, dus enkel zonder zadel.
De eigenaars van de pensionstal verbieden dat de paarden loslopen/rollen in de binnenpiste.
Tijdens de winterperiodes doe ik dit echter wel, maar probeer te voorkomen dat hij rolt.

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:37

Lijkt me niet goed om dit natuurlijke gedrag af te straffen gewoon met halster en touw kan je hem best laten rollen hier kunnen ze toch niets op tegen hebben

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:47

Blijkbaar wel...
Ik vind het ook idioot van hen!

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:33

dat vindt ik wel raar hoor het is een natuurlik gedrag de paarden vinden het heerlijk om ff te rollen ik zou dat niet afstraffen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:37

ik snap het wel een beetje van de staleigenaren. veel paarden staan eerst flink met hun voorbenen een gat erin te schoffelen voordat ze eindelijk rollen. een binnenbak voor kuilen is ook geen pretje natuurlijk.
Ik denk niet dat je het hem echt afgeleerd krijgt, maar proberen zoveel mogelijk te voorkomen door gewoon door te lopen met hem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:54

Bij ons rollen de paarden op de manege na elke les in de binnenpiste, en die is nog geen 20 op 20 denk ik. En nee dat resulteert niet in putten hoor. Ik zie het probleem niet? misschien eens vragen aan de eigenaren waarom ze er niet mogen rollen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:45

Bij ons wordt er ook niet gerold in de binnenbak. Dat is nu eenmaal een regel en met een dure bodem en veel klanten die rijden vind ik dat een heel normale regel.

Ze kunnen in de buitenbak, paddocks en de longeerbak rollen...

Oplossen: Je paard geeft altijd aan wanneer hij wil gaan rollen: neusje op de grond, staartje los van het lijf, graven , beetje draaien enneerploffen.
Zodra hij zijn neus omlaagbrengt moet je hem dus vertellen dat dit niet mag. Doordrijven dus!!! Voorwaarts houden

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:50

Als hij aan het bewegen is, kan hij ook niet rollen! In beweging houden dus. Maar als de eigenaren niet wilen dat er paarden loslopen in de bak ( wat ik me best kan voorstellen bij een goede bodem ), dan moet je dat natuurlijk niet doen. Ik neem aan dat een tweejarige sowieso wel elke dag naar buiten gaat?
Mijn paard rolt ook pas na een enorme kuil gegraven te hebben, dus die mag bij ons ook in bepaalde bakken niet meer los. Daar hebben we de paddock voor, die mag hij omploegen ( hoewel ik wel de gaten moet dichten achteraf, maar dat is voor ieders veiligheid).

Ndieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:52

heb je 'm ontwormt?
hij kan jeuk hebben. als je 'm eerst even lekker goed borstelt voor dat je 'm de binnenpiste in doet dan?

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 19:19

Ndieh schreef:
heb je 'm ontwormt?
hij kan jeuk hebben. als je 'm eerst even lekker goed borstelt voor dat je 'm de binnenpiste in doet dan?

hij is altijd correct ontwormt hoor, ik denk dat hij het rollen gewoon lekker vindt in dat zachte zand.

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:00

Gewoon goed voorwaarts houden en hoofd omhoog houden.
Eigenlijk wel een beetje raar dat je je paard nergens kan laten rollen. Het is namelijk heel natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:02

heb je de mogelijkheid om hem eerst ergens anders te laten rollen?
dan ie ie daar al klaar mee en is de behoefte om binnen te rollen natuurlijk veel minder Haha!

tja en anders toch even flink knallen met de zweep vrees ik?
dan houd je hem in beweging en kan hij niet zo snel rollen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:07

Jullie hebben het over voorwaarts houden en drijven, meende dat het beestje 2 jaar is, dus deze wordt niet bereden.

Bij ons in de manege mag je ook maar in 1 bak longeren, paard loslaten etc, omdat de andere bodem daar te duur voor is.

Tja, moeilijk probleem. want je moet natuurlijk niet zorgen dat ie straks helemaal niet meer durft te rollen in het land ofzo.
Er is maar 1 bak waar ze in kunnen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:10

volgens mij heeft ook niemand het over rijden Knipoog

gewoon op de grond, longeerzweep mee, goed mee blijven lopen en inderdaad zodra hij aanstalten maakt om te gaan liggen er bij zijn en omhoog drijven...
maar liever eerst ergens andes laten rollen, dan heb je dat tenminste gehad

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 20:11

hij kan wel in de weide rollen, maar daar houdt het helaas op..
knallen met de zweep helpt niet meer, hij is deze reactie nu gewoon en ik wil ook NIET meppen op hem omdat hij rolt.
vervelende situatie, maar m'n kleintje rolt zo graag in zand Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:57

Je laat hem niet los in die bak toch? Zolang hij aan de hand loopt mag hij iig niet rollen zonder toestemming. Dus ik zou me er wel even kwaad in maken. Liever 1 keer een goede knal dan 300 keer iets minder doen dat nutteloos is.
Laat hem na het werk (of wat je er ook mee doet in de piste Lachen ) wel even op een andere plaats rollen als beloning.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:44

Precies. Ik bedoel ook voorwaarts houden aan de hand (dacht dat dat wel duidelijk was)...
En als jij het niet wilt dat hij aan de hand meeloopt en zomaar neerploft in het zand moet je dat zeker duidelijk maken.
Dit is gewoon een jong paard opvoeden wat de regels moet leren. Daar kun je best een tik voor geven hoor.
Of hem gewoon voor zijn en hoofd omhoog houden, netjes leren meelopen.
Hij is dit nu gewoon zeg je.... ging er toch in je opvoeding iets mis..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:37

Het is idd een verschil wanneer hij aan de hand loopt: dan mag dit gedrag echt niet! Stel je voor dat hij het ook gaat doen als je met hoofdstel en zadeltje erop de piste binnenkomt? Ik zou toch eens een keer flink uitvliegen, en dan op een gepast moment hem echt als beloning laten rollen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:11

Ben het er mee eens dat je het beste kan aanleren dat wanneer jij met hem bezig bent hij niet mag rollen. Anders kan dat idd problemen opleveren (en ik spreek uit ervaring Knipoog )

Laat hem anders eerst even in de wei, om te laten rollen.
Daarna poetsen en bezig gaan.
In de bak consequent wezen...geen neusjes naar de grond etc.

Hoewel het paard waar ik mee bezig ben kon vanuit stap - zonder neus naar de grond - zo neer kon zakken om even te rollen. Mijn eigen fout, want eerder mocht hij wel aan de hand rollen. Ik had nooit het verschil duidelijk genoeg gemaakt.
Hij asocieerde de bak met "hé lekker, even rollen" (ja, ook als ik er op zat! Clown ), maar hij moet denken "hmmm...wat wil "de baas" vandaag van me?" Het gaat nu erg goed, laat hem vooraf altijd even rollen (en rennen) zonder mij in de bak. Helaas kan dat bij jou niet, dus zou kijken of dat op de wei kan o.i.d.

Sta je er naast dan is er toch niks anders dan bezig houden en goed opletten, zodra hij wil zakken even flink optreden...dat hoeft echt niet met slaan, stemhulpen en drijven met je lichaam (flapperen met je armen e.d.) werkt vaak genoeg - zeker bij jonge paarden.
Wat misschien werkt als afleiding is rare objecten in de bak leggen: plastic zeil, balkjes, etc. Dan denkt ie waarschijnlijk een stuk minder aan rollen.

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:22

even voor de duidelijkheid, hij doet het NIET aan de hand hoor, enkel als hij los is.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:16

Dan hou je hem toch gewoon aan de hand? Desnoods aan een longeerlijn zodat hij toch wat meer kan bewegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:17

ElCamino schreef:
Bij ons wordt er ook niet gerold in de binnenbak. Dat is nu eenmaal een regel en met een dure bodem en veel klanten die rijden vind ik dat een heel normale regel.

Ze kunnen in de buitenbak, paddocks en de longeerbak rollen...

Oplossen: Je paard geeft altijd aan wanneer hij wil gaan rollen: neusje op de grond, staartje los van het lijf, graven , beetje draaien enneerploffen.
Zodra hij zijn neus omlaagbrengt moet je hem dus vertellen dat dit niet mag. Doordrijven dus!!! Voorwaarts houden

een 2 jarige? uhu......

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:22

Since1983 schreef:
even voor de duidelijkheid, hij doet het NIET aan de hand hoor, enkel als hij los is.

ooh dus als ie los loopt gaat ie rollen?! Nou dat kan je een paard niet kwalijk nemen en eerlijk gezegt vind ik het heel raar dat je dat dan niet wil hebben. Als ie nou aan het touwtje loopt en jij wil het een keer niet en hij gaat rollen dan kan ik me het nog voorstellen. Maar loslopen? Ja risico van het vak dacht ik zo.

Ik las hier boven een reactie van iemand die zegt dat veel paarden eerst flink gaan graven. Nou ik zie veel paarden rollen, maar er zijn er maar weinig die een compleet gat graven. En zo wel, schop je het toch weer even dicht met je schoen?