Niet stil staan tijdens poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Niet stil staan tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 11:51

Hallo,

Hopelijk staat dit goed hier...

Mijn paard is nooit een geduldig type geweest. Maar nu merk ik dat ze de laatste tijd erg geïrriteerd staat te trippelen tijdens het poetsen. Alsof ze het niet leuk vindt en/of het pijn doet. Ook met de zachte borstel heeft ze dit.

Kan iemand me verder helpen?

ellepel

Re: Niet stil staan tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:52

waar zet je je paard neer met poetsen?
hoe ziet je paard er verder uit, is het wat dun, hoe zit het in het haar?
is je paard wel fit?

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:54

Het kan ook gewoon een kwestie zijn van klieren, even doorzetten misschien gaat het vanzelf wel weer over ! Knipoog

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 11:59

Ze staat tov haar box in de gang. Langs de 2 kanten vastgemaakt aan halster. Waar ze altijd staat. Ze staat mooi, niet te dik of te dun. Ze is wel een paardje dat bij het rijden lang moet "opgewarmd" worden. Stijf als ze van stal komt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:07

Betast haar met je platte handen over het hele lijf. Eerst de ene kant en dan de andere kant.
Neem er je tijd voor en probeer ook te begrijpen wat je voelt. Is het soepel, is het hard, voel je een randje of een bobbeltje ? Zorg dat je zelf heel rustig bent en dan merk je gauw genoeg op welke plekken ze het prima vind dat je haar daar aanraakt en welke plekken onrust geven, bijv. zwiepen met de staart, trillen of wegdrukken of misschien zelfs wel slaan of bijten. Voel ook tussen de voorbenen en aan de binnenkant van de schouder. Blijf wel denken om je eigen veiligheid.
Ik lees net dat je schrijft dat ze stijf van stal komt, voor mij duidt dit op spierpijn en of andere problemen.
Misschien kom je er al uit als je zelf de plek kan lokaliseren waar ze echt reacties geeft.

Klieren geloof ik niet zo in, vaak vinden paarden het heerlijk om goed gepoetst te worden en kunnen ze daar ook heerlijk van genieten mits ze geen problemen hebben.
Het kan ook zijn dat het erg druk is op stal en dat ze daar erg onrustig van wordt of dat je zelf misschien erg hoog in je energie zit dat breng je ook over.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:10

ik heb ook al eerder gereageerd op een eerder topic van je waarin je vraagt om je paard soepel te maken zag ik.
Ik adviseer je om alles even onder de loep te nemen, zadel, lijf van je paard en ook je eigen zit. Haal er een deskundige bij spier- en of andere problemen gaan niet vanzelf over. Hou oud is je paard ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:11

stijf als ze van stal komt?
hoe lang staat ze op stal dan en wat voor voer krijgt ze?
kan misschien wat spierverzuring zijn?
dat ze daarom zo gevoelig reageerd op het poetsen?

als je haar in de box poetst, is ze dan rustiger?

veel vragen he haha Haha!

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:13

Druk is het hier nooit hoor. Je moet echt zoeken naar mensen Lachen. En ik ben altijd de kalmte zelf (al zeg ik het zelf). Anders was ik nog niet zo ver met haar gekomen. Want het is een zenuwachtig paardje.
En als ik ook zo was, hadden we grote problemen denk ik. Denk mss dat het eerder met die stijfheid te maken heeft....

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:18

Ik druk me mss ook wel verkeerd uit. Het is niet dat ze als 5jarige eruit ziet als een hoogbejaard paard waar ik moet achter zitten.
Onder het zadel gaat ze wel goed vooruit maar als je haar bv in de piste los laat, zal ze nooit als een gek beginnen lopen. Ze rolt eens en daarna blijft ze staan.
Als ze draait, merk je dat dat niet zo heel vlot gaat.
Je merkt gewoon dat ze minder vlot in haar beweging is als andere "jonge" paarden.
Ik heb ondertussen al een afspraak gemaakt bij de osteopaat.

Hopelijk weet ik volgende dinsdag exact wat het probleem is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:20

hoor graag nog wat hij constateerde en wat hij je adviseert.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:24

Ja zeker. Hou jullie op de hoogte.

Alvast bedankt voor de reacties.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:37

Hallo iedereen,

De osteopaat is gisteren geweest. Eindelijk weet ik het probleem! Ze zat vast op 3 plaatsen; achter rechts in het bekken en van voor in beide knieën.

De osteo heeft het probleem kunnen verhelpen. Wss ga ik toch 1 à 2 keer per jaar hem moeten vragen. Het ene paard zit blijkbaar sneller "vast" als het andere.
Het begint grotendeels owv haar bokhoefje haar buigpezen zijn daardoor korter waardoor ik haar eerst moet "stretchen" voor ik rijd of longeer.
Hopelijk is ze met deze behandeling toch gered. Maar het probleem zal wss toch terugkeren.

Maar nu weet ik tenminste toch wat ze had.

groetjes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:34

maar nu kan je er wat mee en straks ben je ervaringsdeskundige van je eigen paard, top ! Succes met haar. Voorzichtig met stretchen laat je goed adviseren !