Betast haar met je platte handen over het hele lijf. Eerst de ene kant en dan de andere kant.
Neem er je tijd voor en probeer ook te begrijpen wat je voelt. Is het soepel, is het hard, voel je een randje of een bobbeltje ? Zorg dat je zelf heel rustig bent en dan merk je gauw genoeg op welke plekken ze het prima vind dat je haar daar aanraakt en welke plekken onrust geven, bijv. zwiepen met de staart, trillen of wegdrukken of misschien zelfs wel slaan of bijten. Voel ook tussen de voorbenen en aan de binnenkant van de schouder. Blijf wel denken om je eigen veiligheid.
Ik lees net dat je schrijft dat ze stijf van stal komt, voor mij duidt dit op spierpijn en of andere problemen.
Misschien kom je er al uit als je zelf de plek kan lokaliseren waar ze echt reacties geeft.
Klieren geloof ik niet zo in, vaak vinden paarden het heerlijk om goed gepoetst te worden en kunnen ze daar ook heerlijk van genieten mits ze geen problemen hebben.
Het kan ook zijn dat het erg druk is op stal en dat ze daar erg onrustig van wordt of dat je zelf misschien erg hoog in je energie zit dat breng je ook over.