Vertrouwen, zonder hoofdstel enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk94

Vertrouwen, zonder hoofdstel enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:04

Hoii Lachen

Wie doet dat, zo zonder hoofdstel bijv. rijden, of met alleen een touw om het paard z'n nek. Of met helemaal niets ofzo.

Hoe krijg je je paard zo ver dat hij daarnaar "luisterd" dat je controle hebt?
Dat je elkaar door en door moet kennen snap ik. Lachen

capopjekop

Re: Vertrouwen, zonder hoofdstel enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:05

Ik rijd weleens met alleen een touwtje. Wij rijden western en mijn pony reageert dus op neckreining. Ik rijd trouwens alleen zo in de bak en wel met zadel, omdat ik er anders afschuif Lachen

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:06

Ik zou nog wel eens de overstap willen maken om van bitloos (zo als nu) naar een Neckrope te gaan. Dus ik denk dat ik dat van het voorjaar eens ga proberen. Eerst met de sidepull erbij en dan hopen dat het ook zonder kan na verloop van tijd! Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:12

Ik rij regelmatig met een halsring (in de bak of een heel rustig rondje buiten, zonder galop), en het magische woord is oefenen, heel veel oefenen. Als je met hoofdstel gaat oefenen op je zit te sturen en m.b.v. neckreining, dan zul je merken dat je na verloop van tijd steeds beter op elkaar ingespeeld raakt. Op een gegeven moment maakt het dan niet meer uit of je een halsring gebruikt of neckreining, het effect is hetzelfde.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:40

Rijd veel met zit, beenhulpen en stemgeluid. Als je paard je daarnaast echt als leider ziet, is het geen enkel probleem om zonder hoofdstel te rijden. Doe het overigens ook alleen in de bak.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:25

Met touw om de nek rij ik alleen in de bak, buiten rij ik meestal met touwhalster.

De overgang naar alleen een touwtje was vrij makkelijk, omdat ik haar al veel op zit en stemhulpen reed. Ook reed ik buiten al veel met een lange teugel en stuurde haar door een teugel tegen de hals te leggen (eigenlijk een soort neckreinig dus Knipoog ).

En inderdaad, jij en je paard moeten erg op elkaar ingespeeld zijn. dat is gewoon een kwestie van doen en oefenen Lachen