proef B5

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hamster

proef B5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 11:22

Afgelopen weekend moest ik in Leidschendam (manege Hestar) de proef B6 en B5 starten. in de 2e proef (B5), moet je van M X K van handveranderen in middendraf en daarna doorzitten.
Zoals altijd, deed ik mijn middendraf en op K ging ik doorzitten. Blijkbaar was de jury het er niet mee eens, en ik kreeg een 4! en waarom: omdat ik niet van been deed verwisselen voor K!

mijn mening:
het slaat nergens op! als je bij K moet gaan doorzitten heeft het toch geen nut om voor K nog van been te verwisselen.

weet iemand waarom de jury dit als onvoldoende ziet (niet van been verwisselen) en wat is jullie mening?

zazoeyou

Re: proef B5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:47

Dan heb je het dus verkeerd gedaan.. RUIM voor K moet je al doorzitten,,niet OP K of 1 pas voor K

M-X-K van hand veranderen en ENKELE passen middendraf DAARNA doorzitten..

Je gaat de wending in bij M,,je maakt je paard recht en bereidt hem voor op ENKELE passen middendraf,,,

Je moet dus NIET direct bij M door de wending al middendraf inzetten en 1 meter voor K terugrijden,,dat is fout.

In de B vragen ze enkele passen,,laten dat er 3 of 4 zijn is het al genoeg,, je moet rekening houden dat een B paard echt de tijd nodig heeft om hem voor te bereiden op wat er gaat komen en ook met het terugrijden naar de arbeidsdraf,,,

Wat ikzelf doe (telkens goed voor een 7 enkele keer een 8) is het volgende..

Ik zorg dat mn paard bij M door de wending rechtgesteld is naar/richting K,, ik bereid hem voor op de middendraf en laat de 4 passen zien.. 2 passen VOOR X en 2 passen NA X,, daarna ga ik doorzitten en rij hem terug naar de arbeidsdraf..(dan heb ik zeker nog 4 passen doorgezeten)
Succes Pling

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:03

oke dank je wel!!

nou het verbaasde me eigenlijk, ik rij heb al super veel wedstrijden gereden met m'n eigen paard en met die van andere in de B, maar dit had ik nog nooit op m'n protecool gehad. dus had echt zoiets van HUHHHHHH?!?!?!?! wat doe ik nouuu verkeerd

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:16

Nou zazoeyou dat heb ik dus echt totaal anders aangeleerd!
Bij ons wordt het er echt enorm op gehamerd dat enkele passen middendraf niet betekend dat je maar weinig hoeft te laten zien maar dat je gewoon net niet de HELE lijn in middendraf hoeft te rijden. Dus je richt hem recht en na 1 pas rijd je middendraf tot vlak bij de K en dan neem je hem terug.

Als ik deze oefening moet rijden dan ga ik dus inderdaad ook niet een keer van been verwisselen en ik snap deze opmerking dus ook niet. Heb hier ook nog nooit opmerkingen over gekregen! En als ik echt maar 4 passen middendraf laat zien dan heb ik standaard een 4 met te weinig en als ik BIJNA de hele lijn middendraf laat zien dan krijg ik daar een 8 voor.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:52

8. Lichtrijden in draf
Het van been verwisselen bij het van hand veranderen op de diagonaal geschiedt aan het einde van de diagonaal, tenzij in de betreffende proef anders wordt gevraagd. Er behoort op de buitendiagonaal (het buitenvoorbeen) lichtgereden te worden.

Dat komt dus uit de regelementen. Het is raar dat de jury je dit heeft verweten het is volkomen onzin dat als je na/op K moet doorzitten dat je dan nog van been moet wisselen, buiten het feit dat het zowat onmogelijk is.

Overigens is de regel "daarna....." Bedoelt voor het na de voorgenoemde oefening. Dus niet na het verruimen maar na de gehele oefening

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:40

Fleury schreef:
Nou zazoeyou dat heb ik dus echt totaal anders aangeleerd!

De meeste neem ik aan Knipoog

Het is in de B/L met enkele passen middendraf: je paard rechtstellen op de diagonaal, dan wegrijden naar de middendraf (hoeft dus niet de gehele diagonaal) en vervolgens je paard opvangen en de hoek inrijden.
In dit voorbeel met M-X-K moet je dus vanaf de letter K weer gaan doorzitten.

Dus geheel onterecht dat je daarop 'gestraft' bent, jammer.

Maar Zazoeyou, zoals jij het doet: 2 passen voor de X en 2 passen erna zou je bij mij dus commentaar krijgen dat je veels te weinig laat zien!
Of je moet zo mega lekker wegrijden die 4 passen, maar dan zal wel niet, anders had je wel meer laten zien Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:44

zazoeyou schreef:
Dan heb je het dus verkeerd gedaan.. RUIM voor K moet je al doorzitten,,niet OP K of 1 pas voor K

M-X-K van hand veranderen en ENKELE passen middendraf DAARNA doorzitten..

Je gaat de wending in bij M,,je maakt je paard recht en bereidt hem voor op ENKELE passen middendraf,,,

Je moet dus NIET direct bij M door de wending al middendraf inzetten en 1 meter voor K terugrijden,,dat is fout.

In de B vragen ze enkele passen,,laten dat er 3 of 4 zijn is het al genoeg,, je moet rekening houden dat een B paard echt de tijd nodig heeft om hem voor te bereiden op wat er gaat komen en ook met het terugrijden naar de arbeidsdraf,,,

Wat ikzelf doe (telkens goed voor een 7 enkele keer een 8) is het volgende..

Ik zorg dat mn paard bij M door de wending rechtgesteld is naar/richting K,, ik bereid hem voor op de middendraf en laat de 4 passen zien.. 2 passen VOOR X en 2 passen NA X,, daarna ga ik doorzitten en rij hem terug naar de arbeidsdraf..(dan heb ik zeker nog 4 passen doorgezeten)
Succes Pling

Hier ben ik het niet met je eens.
Er staat ( vetgedrukt ) DAARNA doorzitten. Dus MXK van hand veranderen en enkele passen middendraf daarna doorzitten. Ik ga altijd bij K doorzitten en daar hebben ze me nog nooit voor afgerekend.
Dus het hoeft niet perse een paar passen van te voren

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:47

_Rapido_ schreef:
ook
Hier ben ik het niet met je eens.
Er staat ( vetgedrukt ) DAARNA doorzitten. Dus MXK van hand veranderen en enkele passen middendraf daarna doorzitten. Ik ga altijd bij K doorzitten en daar hebben ze me nog nooit voor afgerekend.
Dus het hoeft niet perse een paar passen van te voren

Sterker nog, het 'mag' niet Knipoog
Het is pas na de oefening en die houdt officieel pas op bij de K.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:11

Jeetje.. dan heb ik dus steeds geluk gehad met wedstrijdt..(heb er pas 4 gehad hoor,,begin net Pling )

Ik dacht dus mxk van handveranderen enkele passen middendraf DAARNA doorzitten: dat ze daarmee bedoelde NA die middendraf Dromen

Maar het is dus op K..

Oke,, heb ik ook weer wat geleerd,,

_10_ Mijn 4 jarige laat inderdaad een superr middendraf zien,,maar ik heb wel tijd nodig voor het er naartoe rijden EN terugrijden,,

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:18

zazoeyou schreef:
_10_ Mijn 4 jarige laat inderdaad een superr middendraf zien,,maar ik heb wel tijd nodig voor het er naartoe rijden EN terugrijden,,

Dat laat je dus wel meer dan 4 passen zien Knipoog
Zoals het op mij overkwam reed je tot vlak voor de X in arbeids tempo, maar je bent dus na het rechtrichten wel al bezig naar je middendraf toe te werken, dat is wat anders.
En de spetterende passen rij je dan exact op de X, prima OK dan!

Je hoeft in de B ook nog niet op de diagonaal direct weg te rijden, maar zoals je het nu doet is prima.
(en dan lichtrijden tot de oefening is afgelopen Clown )

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:22

_10_ schreef:
zazoeyou schreef:

Dat laat je dus wel meer dan 4 passen zien Knipoog
Zoals het op mij overkwam reed je tot vlak voor de X in arbeids tempo, maar je bent dus na het rechtrichten wel al bezig naar je middendraf toe te werken, dat is wat anders.
En de spetterende passen rij je dan exact op de X, prima OK dan!

Je hoeft in de B ook nog niet op de diagonaal direct weg te rijden, maar zoals je het nu doet is prima.
(en dan lichtrijden tot de oefening is afgelopen Clown )

Ik had je al PB gestuurd Haha! Haha! (en verwijderd want ik snap je nu) Vork
Ik was echt helemaal in de war van je vorige bericht in dit topic,,

Misverstand,, ik heb het toch goed gereden,,pfff gelukkig maar Pling

Ik sta overigens open voor advies hoor? begin pas net aan wedstrijden,,moet nog een hoop leren

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:34

zazoeyou schreef:
Ik was echt helemaal in de war van je vorige bericht in dit topic,,

Sorry was niet mijn bedoeling Ach gut

zazoeyou schreef:
Ik sta overigens open voor advies hoor? begin pas net aan wedstrijden,,moet nog een hoop leren

Je mag me altijd een pm sturen hoor als je vragen hebt Knipoog

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 13:49

nou ik ben blij dat ik niet de enige ben die het stom vind Knipoog begon al te denken dat het aan mij lag. ik vond het al raar dat het geschreven stond, helemaal omdat ik hetzelf nog nooit gehad had en het nog nooit van andere had gehoord..

maargoed, de winstpunt was toch binnen, en hopelijk kom ik deze jury niet meer tegen Knipoog en anders ga ik het proberen op de manier van zazoeyou