raar maar waar...en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssss

raar maar waar...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:26

hallo allemaal,

Na jaren dromen is mijn droom uitgekomen een eigen paard, geweldig zul je denken jah dat dacht ik ook maar helaas....het volgende is t geval en wil graag jullie mening hierover horen.

mijn paard of grote e pony maakt niet uit is vijf jaar het is n merrie. Toen we haar kochten hebben we op rug heven algehele gezondheid gelet en gedrag. Nu ben ik absoluut geen pro omdat ik na 20 jaar de paardensport weer op wilde pakken.
Alles leek goed, toen ik met haar wilde gaan werken merkte ik dat ze heel gespannen was en daar werd ikzelf erg onzeker van. als ik haar los laat in de bak dan raast ze in rengalop rond als een idioot en toont weinig respect steigert. bokt en wil over de bakrand heen. tijdens t longeren wil ze dit ook en ik werd steeds angstiger erdvan terwijl ik juist ontspannnen moet zijn en dat is t probleem het lukt me niet om mijn liefde voor haar mijn angst te laten overheersen. ik heb al veel geprobeerd maar vind t nu gewoon niet leuk meer ben op mijn hoede voor rare fratsen die ze uithaalt.
het rijden gaat nog te ongecontroleerd ik denk dat ze heel erg in haar mond gereden is want ze schud met haar hoofd met draf.hup tandarts erbij. ander zadel aan laten meten en alleen maar proberen ontspannen te stappen.zodra ik erop wil kan ze moeilijk stilstaan en steigert. Ik ben absoluut geen held en wilde de sport weer oppakken maar zo vnd ik het erg moeilijk er nog plezier uit te halen. mijn vriendin kan er beter mee omgaan en misschien is zij n betere match met haar dan ik.

Wat zal ik nu doen zit echt met de handen in mijn haar en ben nog bang voor mijn eigen paard, ik schaam me echt rot. Ook heb ik er al gedacht en gekeken n andere pony te kopen die beter met mij matcht een oudere die niet meer zo kijkerig en schrikachtig is. Tegelijkertijd vraag ik me dan ook af kan t zo zijn dat mijn huidige paard en ik niet matchen en n andere pony beter voor mij is.

Het is een heel verhaal geworden ik hoop dat jullie me kunnnen helpen.

gr. chrisssss

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:10

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrisssss

Re: raar maar waar...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 21:18

ik heb wel es maar ja dat is niet dagelijks.
het moeilijke eraan is dat de meesten zeggen dat ik n mep moet geven met de zweep op r neus, ik sta daar niet achter tja als t moet dan ist niet anders maar er zal toch ook n andere manier moeten zijn...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:10

Nou, die mep met de zweep op haar neus zie ik persoonlijk ook niet zo zitten.
Maar dat ze weinig respect voor je toont, dat lijkt mij ook! Streng en consequent optreden kan dan ook een heel eind verder helpen. Probeer eerst eens vriendjes met haar te worden en ga eens grondwerk met haar doen. Gewoon op basis van natuurlijke paardentaal een team worden! Ik vermoed dat het daarna een stuk beter gaat!

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:39

Of jullie een "mach" hebben dat weet ik niet. Dan zou ik jullie samen moeten zien. Een mep verkopen maakt vaak de boel alleen maar erger. Je wilt toch respect van je paard? Geef dan ook respect en dan krijg je het terug! Veel grondwerkoefeningen hebben als basis een wederzijds respect opbouwen. Misschien goed om daar eens mee te beginnen. Elke dag even samen in de bak. Je hoeft echt niet elke dag te rijden, sterker nog als je al wat angstig bent is dan zit je waarschijnlijk ook gespannen op je paard. Dit maakt het vertrouwen wat tussen jullie moet groeien niet beter.
Ik weet niet hoelang je je paard al hebt., maar geef dingen ook de tijd....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:59

Het kan natuurlijk gewoon zijn dat dit paardje en jij niet bijelkaar passen, punt. En niet iedereen heeft zin/tijd om met uitgebreid grondwerk te beginnen, veel mensen willen gewoon een leuk rijpaardje om elke dag hun rondje op te rijden. Is prima natuurlijk.

In dat geval (moet je zelf natuurlijk achterkomen en beslissen) zou ik gewoon dit diertje verkopen en op zoek gaan naar wat je zelf al zegt, een ouder, goed doorgereden braaf rijpaardje waar je gewoon plezier mee hebt en geen angst voor hoeft te hebben door rare fratsen. Hoef je je helemaal niet voor te schamen hoor! Veel mensen hebben wel eens met bibberbenen naast hun paard gestaan.

Soms is het voor beide partijen gewoon beter om de knoop door te hakken. Paardrijden blijft hobby en moet leuk blijven, toch?

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 00:10

wij hebben haar nu vijf maanden. ben toen vrij snel begonnen met grondoefeningen om t vertrouwen te krijgen in elkaar. ben toen bewust niet gaan rijden ....

nu heb ik t gevoel terug bij af te zijn....en zie gewoon koeien op de weg. ....ook omdat ze nu tijdens de grondoefeningen steigert en bokt en soms aan de kletter gaat ik hou haar dan niet. dusssss ik zit er echt aan te denken om te kijken naar n andere pony die ouder is en beter bij mij past alhoewel ik ervan bewust ben dat deze me ook uit zal proberen.... misschien ben ik met deze verkeerd gestart, ik weet t gewoon ff niet meer Boos!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:34

Jeetje wat een nare situatie, ik kan het me helemaal indenken! Ben zelf ook niet zo'n held...

Er zijn denk ik 2 mogelijkheden
1. 't is op zich een prima paard voor jou maar de verhoudingen moeten even duidelijk worden
2. het paard past echt niet bij je

Ik denk dat je wel verplicht bent om uit te zoeken of het 1 of 2 is. Daarom zou ik zeggen: zoek iemand die je ook bij de grondoefeningen begeleidt; misschien kan je onder begeleiding een join-up uitvoeren. In principe is 1 goeie genoeg.
Eventueel kan je haar tijdelijk laten corrigeren door een prof.

Het is niet erg om weer bij 0 te beginnen maar dan moet dat wel haalbaar zijn.

bij die oefeningen die je onder begeleiding doorneemt, moet je het zelf kunnen overnemen en opbouwen. Dat moet vooral regelmatig! Als het dan niet lukt, ja dan moet je misschien de conclusie trekken dat het niet klikt, maar dan heb je tenminste alles geprobeerd.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 01:20

Het is juist knap dat je zelf toe durft te geven hoe het verhaal zit want zo kan je het probleem aan gaan pakken.
Zoek iemand die jou helpen kan probeer het nog is gaat het echt niet dan weet je dat jullie de klik echt niet hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:28

Je zei dat je je paard had laten controleren (tandarts, zadel laten aanmeten), is er weleens naar die rug gekeken? Als je paard last heeft van bijv. kissing spines, kan hij daar heel veel pijn aan hebben en is dergelijk gedrag onder het zadel echt niet verwonderlijk. Laat je paard dus controleren, haal er een osteopaat of chiropractor bij. Adressen voor mensen die aan huis komen staan hier:

www.icreo.com

Als je lichamelijke problemen hebt uitgesloten, zou ik even terug gaan naar de basis. Goede spieren opbouwen, desnoods paard uit handen geven zodat hij even goed wordt doorgereden en het paard leert om de juiste spieren te gebruiken . Jij moet uit die vicieuze cirkel komen, maar dat lukt je niet alleen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:00

Het klinkt mij ook in de oren alsof er iets mis is in het lijf. Rennen, steigeren, vluchten is allemaal "normaal" gedrag bij pijn, daar hoef je dus niet nog extra pijn bij te gaan geven.
Laat haar inderdaad eerst maar eens controleren door een osteopaat, die van ICREO zijn goed opgeleid.

Mogelijk dat het paard een compleet ander paard is na die behandeling en dat jullie wel een goede match zijn en misschien heb je je inderdaad vergist en is het eerlijker om een ander baasje te zoeken voor dit paard. Maar dit kun je pas besluiten als het paard gezond is en haar echte gedrag/persoonlijkheid laat zien. Goede les kan je helpen hier duidelijkheid over te krijgen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:32

Als je het gevoel hebt nu weer terug bij af te zijn ben je duidelijk te snel gegaan.
Als ze jou 'nog' niet op der rug accepteert moet jij het ook nog niet willen.

Back to basic dus weer.. Zet je paard desnoods bij iemand anders in training. Jonge paarden vergen nou eenmaal een ervaren iemand, iemand die geen angst heeft voor dit paard.

Jijzelf moet absoluut niet eerder op dit paard stappen voordat jullie weer 100% vertrouwen hebben.
Doe grondwerk, ga lekker met haar wandelen, breng veel tijd met haar door, ga desnoods gewoon bij haar in de wei of stal zitten.

Verder ga ik met de rest mee! EERST die rug controleren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:35

mag ik vragen wat je allemal voert en hoeveel je pard er op een dag uit komt?
lijkt me ook haast teveel energie als dit dier zo druk is?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:26

Ik ben het eens met Cassidy, het lijkt erop alsof ze zich verzet door lichamelijk ongemak.
Als je dit eens laat nakijken, dan kan je dat van je lijstje afstrepen.
Hoeveel beweging krijgt het paard en staat het hele dagen op stal of komt ze ook buiten?
Misschien is het een idee om de lessenfrequentie te verhogen? Al is het maar tijdelijk totdat je verbetering ziet en je weer wat vertrouwen terug krijgt.
Ik denk dat het een kwestie van wedersijds vertrouwen is. Het paard moet op jou kunnen vertrouwen, maar zolang jij niet op het paard vertrouwd zit je in een vizieuze cirkel. ALs jij geen vertrouwen uitstraald, kan het paard in jou geen meerdere zien waar ze op terug kan vallen.

Ik denk dat je het voor alsnog niet moet opgeven, ga samen met een prof aan de slag. Mocht het dan idd geen match zijn, heb je in elk geval alles geprobeerd om het te laten slagen.

Zet m op!!!

(enne, ik ben ook geen held hoor, ik had hetzelfde met mijn fjord, ik heb haar als veulen gekocht, met het inrijden was ik zo bang dat ik dacht dat het nooit zou lukken..prof gebeld, en nu zielsgelukkig met mijn inmiddels achtjarige fjordenvriendin)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:28

meis, verkoop lekker je paard Lachen je hebt een dure hobbie en dan moet je er ook plezier van hebben

pat00123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:51

KiWiKo schreef:
meis, verkoop lekker je paard Lachen je hebt een dure hobbie en dan moet je er ook plezier van hebben

ben het er helemaal mee eens probeer een ander paard en begin opnieuw of stop er helemaal mee als je geen plezier heb moet je stoppen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:51