paard doet raar in wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

paard doet raar in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 01:24

ik heb mijn paardje nu ong 3 maanden,heb hem t commando "kom"geleerd waardoor ik niet meer uren in de wei achter m aan moet lopen Huilen t ging hele tijd goed tot verleden week,weglopen,weglopen en nog eens weglopen.Ik kan m niet eens benaderen tot 10 meter of hij stiert al weg.De boer waar ik sta hoeft maar de wei in te komen en hij loopt naar hem toe.Harstikke leuk dus (NIET!)want ik wil zelf mn paard uit de wei halen en binnen zetten en eten geven.Hoe krijg ik m weer zover dat hij naar me toekomt.Ik neem altijd wat lekkers mee,en in de bak luistert hij perfekt.Wei afzetten heeft geen zin want hij komt er hoe dan ook weer uit.Help

Monica_86

Re: paard doet raar in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:37

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:51

Kan inderdaad heel vervelend zijn, die van mij reageert vaak wel als je een beetje schudt met eten Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:54

Frank1986 schreef:
Kan inderdaad heel vervelend zijn, die van mij reageert vaak wel als je een beetje schudt met eten Knipoog

Zou ik dat bij ons in het land doen, dan komen alle paarden en krijgen ze vervolgens ruzie over wie het eerste mag eten. Om die reden is het bij ons op stal dan ook verboden in het land te voeren en ik zou het niet prettig vinden als er wel iemand rammelend met een emmer het land in loopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:24

Paaien met voer blijft een lapmiddel. Zo verander je niets aan de respectverhouding van het paard t.o.v. jouw. Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, en idd, zoals in bovenstaand topic als is aangegeven: neem de tijd om hem op die momenten te pakken te krijgen. Iedere keer als je in dergelijke situaties opgeeft is het een-nul voor de pony.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:27

Ze zeggen toch ook altijd dat je soms ook gewoon naar het land moet komen en ff met je paard moet knuffelen en dan weer weg... of iets anders doen natuurlijk.

zodat het paard jou komst niet ziet als o jee ik moet weer naar stal toe....

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:36

ik wil niet banketstaaf doen maar grondwerk in de bak dan volgt hij mij nog beter dan mn hond Knipoogmet voedsel kan ik m niet paaien,en na anderhalf uur door een wei heen te rennen ben ik t zat,Ik weet t echt niet meer.Ook even gewoon hallo zeggen en m niet uit de wei halen om te werken helpt niet.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:10

Ik heb het vandaag met eigen ogen gezien, het is echt geen doen terwijl hij grondwerk super doet.
Connie we gaan de boer wel omkrijgen om een stukje af te zetten zodat de ruimte wat kleiner word, het is ook een enorm land he.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:06

volgens mij is t argentijnse humor??

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:15

hmmmm lastig.... Een stuk afzetten is idd wel verstandig... Maar dan kan die natuurlijk als nog alle kanten op als hij er echt niet uit wil...

Ik ben niet echt bekend met grondwerk, maar kan je dat ook niet in het weiland doen? Als ie daar niet luisterd en in de bak wel moet je misschien juist op die plek eraan werken... (weet niet of dat kan het helpt maar ja....)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:40

Blijkbaar is zijn stal niet leuk voor hem en hij weet dus hoe laat het is als jij komt.
Ik zou niet teveel met voer proberen op te lossen want vaak is het einde dan gauw zoek.
Je zult ook zo eens naar je paard moeten gaan zonder te gaan rijden of dat hij meteen naar de stal moet.
Natuurlijk mag je een appeltje meenemen en hem dan gewoon in de wei zonder hem vast te pakken lekker kroelen, deel de appel of iets anders lekkers in kleine stukjes en af en toe mag hij dan best een stukje hebben.
Dan loop je weg, je hebt al kans dat ie nu uit nieuwsgierigheid achter je aankomt.
Probeer jezelf intresant te maken voor je paard, hij moet bulken van nieuwsgierigheid.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:17

Wat bij mij ook wel eens hielp was een pakje kauwgum in je jaszak hebben, en daarmee knisperen als je in de buurt bent..als het ware zijn aandacht trekken en proberen vast te houden, zonder dat andere paarden echt in de buurt willen komen..kun je hem benaderen..en koekje of iets dergelijks geven en belonen..
Waarschijnlijk vind je paard het in de wei met zijn vriendjes leuker als met jou meegaan om te gaan werken..probeer het aantrekkelijker voor hem te maken om met je mee te gaan..
succes ermee!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:14

dat ie t niet leuk vind in zn stal is t niet,hij gaat op verschillende tijden erin..ik heb nu een groot touw vastgemaakt tussen hek en boom,ik drijf m heel rustig in een hoek sluit t touw achter m en dan kan hij niet weg.Ik krijg m te pakken maar hij is wel erg angstig???Als ie eenmaal vastzit beloon ik m met veel peen en dan hinnikt hij zachtjes.raar paard hoor hahahh

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:07

Ik hoor dit vaak van mensen en ik moet zeggen dat wij er totaal geen last van hebben. Het heeft inderdaad te maken met respect. Als wij aan komen lopen en even onze stem laten horen, worden de oren gespitst en komt de hele handel gelijk aanlopen. Natuurlijk heb je hier niet veel aan. Even een andere vraag; staat ie alleen in de wei of met andere paarden? Dit kan ook nog van invloed zijn op het gedrag. Als ze zo jong zijn, moet je er veel aandacht aan besteden, wij zijn dagelijks bezig met de jonge paarden. We hebben ook wat oudere merries lopen en daar leren ze ook veel van.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:43

hij staat bij een jonge fjord van 2 die overigens zeer makkelijk te pakken is.Die van mij staat op een afstand te kijken maar komt niet dichterbij.En voor wat betreft dat respect...hij heeft heel veel respect zodra hij vaststaat,hij houdt er gewoon niet van om vastgepakt te worden (overigens is dit een criollo-afwijking)Zodra hij mijn stem hoort hinnikt hij maar ik kan niet in de buurt komen.En aandacht-ik ben iedere dag zo n 2 uur met m bezig-