Bijten uit angst???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

Bijten uit angst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:20

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn jaarling. We hebben ze nu ongeveer 4-5maand en we zijn vaak met haar bezig. Het spijtige is dat ze wel eens durft te bijten en te stampen (vooral bijten).
In het begin dreigde ze al als je nog maar in de stal kwam, maar ondertussen vind ze dit wel ok.
Bij het borstelen moet ik haar ook steeds in de gaten houden, want dan durft ze ook te bijten.

Nu had ik vandaag zo'n klein zadeldekje genomen en ik dacht ze er eens aan te laten ruiken en ze er wat mee aan te raken
(nee ik wil ze absoluut nog niet longeren, zadel opleggen, inrijden!!! Ik weet dat je een jaarling jong moet laten zijn, maar ik vind het zonde om ze drie jaar op de wei te zetten en ze dan plots te overladen met alles... ik merk dat ze stap voor stap alles heel langzaam gewoon moet worden en je kan nooit weten wanneer ze eens een deken ofzo om moet.)

Nu het probleem:
Ik liet haar dus het dekje ruiken en ze viel het dekje aan Clown Ze bleef er in bijten, legde haar oren plat, ging achteruit, kwam terug op er weer in te buiten en het bleef zo duren tot ik het dekje weglegde... Koe

Het lijkt me dat ze dit doet omdat ze bang heeft? Zou het kunnen?
Zou ze echt alles gaan 'aanvallen' wat nieuw is puur uit angst?
Iemand tips?

jesito

Re: Bijten uit angst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:28

staat het jonge dier al veel op stal, dit is namelijk het slechtste wat je kunt doen.
Een jaarling moet veel op de wei zijn met leeftijdgenoten, daardoor wodt hij sociaal en leert hij spelen en grenzen.
dit is erg belangrijk.
Wat je beschrijft is een beetje gefrustreerd gedrag.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 10:37

Ze loopt dag en nacht buiten Haha! Samen met een andere jaarling.
Ze worden wel af en toe binnen gezet, zodat ze 'opgesloten' staan ook kennen.
(Voor de andere jaarling had ik ook een topic omdat ze niet in de stal wou, maar dat probleem is ondertussen met veel geduld opgelost Haha! )
Ze komen slechts enkele uurtjes binnen, krijgen dan hooi en iets extra (omdat ze toch zo immens snel groei Vork ), dus vervelen doet ze zich op stal ook niet.

Ik probeer de poetsbeurten ook niet te lang te houden ... overal haar aanraken enzo (bij het manen kammen kijkt ze ook zo zuur Verdrietig )
Nu is ze wel een maand geleden gevallen in de wei (stond toen nog samen met een dominante 3-jarige en ze wou weglopen van haar en is toen tegen de grond gegaan... ) Ze heeft toen haar heup wat pijn gedaan... maar de veearts vertelde ons dat we er niets aan konden doen dat het zo moest genezen.. We hebben haar dan wel voor de veiligheid niet meer bij die 3-jarige gezet Tong uitsteken
Je zou dus kunnen denken dat ze bijt als ik aan haar heup kom omdat het pijn doet ... maar ze doet het meer als ik haar hals of benen wil borstelen dan bij haar heup Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:40

Klinkt mij meer als dominantie probleem(en)

een paard dat niet op stal wil en een paard dat bijt.
Ook al zijn ze klein, wil je er mee bezig zijn moet je er net zo streng in zijn als met een 8 jarige, consequent en duidelijk zijn, elke seconde.
Vind je dat sneu...op de wei laten staan en niets mee doen en vakkundig laten beleren Lachen

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:02

Het paard dat niet op stal wil, gaat er nu vlotjes in Knipoog Ze had tot vorige zomer nooit op stal gestaan (haar moeder was een ex-renbaanmerrie en ze werd gek op stal - en we wilden die oude merrie dan ook liever laten genieten van eejn mooie uitloop). Bij dit paard leek het (naar mijn mening) meer op iets nog niet kennen ... en ondertussen heeft ze begrepen dat op stal staan wel leuk kan zijn Haha!

Maar het gaat dus vooral om die bijtende jaarling ...
Wat kan ik doen als ze bijt?
Ik heb soms ook het gevoel dat ze vroeger misschien slaag heeft gekregen, want als ze bijt dan doet ze dit heel snel en dan draait ze haar hoofd onmiddellijk weg (het lijkt wel of ze een verwachte slag wil ontwijken)
Ik heb haar nog nooit geslagen! Als ze iets misdoet zeg ik heel kwaad NEE en dan heeft ze al superveel bang... dijnst ze achteruit, oren naar achter, ... Of is dit een teken van dominantie?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:20

Wat gebeurt er als je een handdoek in haar paddock gooit? Wordt die verscheurd?

Het kan angst zijn. Ons paard ging bijten als je ging opstijgen omdat ze mishandelt was vroeger. Uit een soort verdediging beet ze dan. We hebben het haar af kunnen leren d.m.v. gedragstraining.

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:45

sinneke schreef:
Het paard dat niet op stal wil, gaat er nu vlotjes in Knipoog Ze had tot vorige zomer nooit op stal gestaan (haar moeder was een ex-renbaanmerrie en ze werd gek op stal - en we wilden die oude merrie dan ook liever laten genieten van eejn mooie uitloop). Bij dit paard leek het (naar mijn mening) meer op iets nog niet kennen ... en ondertussen heeft ze begrepen dat op stal staan wel leuk kan zijn Haha!

Maar het gaat dus vooral om die bijtende jaarling ...
Wat kan ik doen als ze bijt?
Ik heb soms ook het gevoel dat ze vroeger misschien slaag heeft gekregen, want als ze bijt dan doet ze dit heel snel en dan draait ze haar hoofd onmiddellijk weg (het lijkt wel of ze een verwachte slag wil ontwijken)
Ik heb haar nog nooit geslagen! Als ze iets misdoet zeg ik heel kwaad NEE en dan heeft ze al superveel bang... dijnst ze achteruit, oren naar achter, ... Of is dit een teken van dominantie?

Er bestaan maar 1 mogelijkheid waarom een paard bijt en dat is dominantie afdwingen. Een paard is een vluchtdier en als het angst zou hebben zou het in eerste instantie niet bijten maar eerst vluchten. Is een eventuele vluchtweg afgesloten, dan zou bijten met vluchtweg zoeken kunnen.

Het is altijd vervelend om vast te stellen dat een paard dat je kocht of kreeg een ondeugd heeft aangeleerd. Het woordje NEE, kan ergens mee geassocieerd worden das mogelijk dus, ik zou dit woord niet meer uitspreken.
In eerste instantie raadt ik je aan het paard enkel aan de halster en lang touw te nemen, dit is namelijk een goed begin tussen jullie relatie onderling. Eerlijk en correct blijven en wat simpele oefeningen doen, deze oefeningen haal je simpelweg hier of via internet op. Ik zou me wat verdiepen in NH, wellicht vind je hier snel een antwoord op al je vragen.

Je paard straffen omdat het een ondeugd heeft geleerd kun je beter vermijden maar leer ze of hem de positieve gevolgen van het correcte gedrag. veel succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:54

Wat runningkawa al zei...dit gedrag afstraffen want het is een dominantie probleem. Leer je dat niet streng af dan zal zodirekt het africhten ook voor een hoop problemen gaan zorgen. Bijten is een mep terug met veel verbaal geweld...oortjes weer naar voren is belonen met een lief stemmetje en dat heel consequent!
En nu niet denken ze is pas 1 jaar dat is zielig, want als ze zo 4 jaar is en afgericht moet worden en het gaat niet lukken is vaak de slager het eind station en dat is veel zieliger.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:23

Deze heeft opvoeding van een dominante oudere merrie of ruin nodig. Zet daar maar eens een poosje bij dan gaat ze vanzelf een toontje lager zingen.
Zo zie je gelijk het nadeel van 'een groep van 2', waarbij zij alle gelegenheid krijgt om te domineren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:15

En ook dat is een heel goed advies LDRD helemaal mee eens!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:46

Ze is pas 1 jaar. Ik zou haar nog zo veel mogelijk met rust laten en bij andere paarden laten lopen. Daar kan ze zich sociaal ontwikkelen.Gewoon kind laten zijn. Ik denk eerder dat het haar allemaal te veel is. Ook omdat ze wat zuur is. Ik heb zelf het gevoel (uit het verhaal) dat ze gewoon erg geïrriteerd is/ frustratie en dat kan komen door het teveel aan aandacht ed.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:41

Beetje gekke vraag, kan het zijn dat ze pijn heeft en alles wat bi haar lichaam in de buurt komt dat associeert met pijn?
Als dat niet het geval is, dan denk ik toch ook dominatie, wat best icm onzekerheid gepaard kan gaan, dat ze dat bijten alvast wilt doen om haar onzekerheid te verbloemen of juist die dominantie.
Ze mag best een tik tegen dr neus hebben om dit af te leren. Mijn jaarling hengst kan hengstenbeetjes vertonen en dit mag absoluut ook niet. Heb hem een flinke petser moeten geven eenmaal, maar nu weet hij het.
Doe het liever niet zo, want mn hand moet iets vriendelijks zijn en negeer vervelend gedrag ook en beloon het juiste gedrag..maar soms ontkom je er niet aan. Concequentheid is het allerbelangrijkste (ikzelf vind dat moeilijk hoor, vandaar oa ook in opfok gedaan, anders had ik hem verpest, ben ik heel eerlijk in).

Veel succes.

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:18

LDRD schreef:
Deze heeft opvoeding van een dominante oudere merrie of ruin nodig. Zet daar maar eens een poosje bij dan gaat ze vanzelf een toontje lager zingen.
Zo zie je gelijk het nadeel van 'een groep van 2', waarbij zij alle gelegenheid krijgt om te domineren.

Paarden communiceren onderling anders als wij dit met een paard doen. Dat het paard bij een dominante merrie een les krijgt ligt voor de hand, echter is deze les ook blijvend voor de mens die met dit paard ommoet gaan betwijfel ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:26

Dit paard zal eerst geleerd moeten worden om een toontje lager te zingen. Daarna zal ze ook in haar benadering naar mensen voorzichtiger zijn. Uiteraard zal daarna haar baas nog steeds zelf de dominante rol moeten gaan spelen, maar dat zal een stuk makkelijker zijn.
Dit is ook waarom het opgoeien in een groep zo waardevol is, ze leren dat er een rangorde is en dat ze daarin niet veel te vertellen hebben als jongeling. Deze jaarling heeft geen idee.
Zo'n paard is als volwassen dier straks niet meer te hanteren met alle gevolgen van dien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:35

Citaat:
Bij het borstelen moet ik haar ook steeds in de gaten houden, want dan durft ze ook te bijten

wat raar?
heeft ze pijn dan dat ze het borstelen niet fijn vind?
onze jaarlingen staan met het hoofd op de grond als ik ze sta te poetsen,hoe harder hoe beter!!!

je zegt dat ze gevallen is, kan best zijn dat er van alles mis is in haar lichaam hoor.
poetsen is fijn en dat hoort een jong paard ook lekker te vinden, dus of er is een reden waarom ze dat poetsen niet fijn vind of ze heeft pijn waardoor ze dat niet wil.
laat haar anders nog es een keer nakijken door een arts?
een klap op de grond vangen ze wel erg met de hals op,dus kan best zijn dat het pijn doet

wat vreemde dingen betreft. gewoon doen!
wij hadden laatst al voor de grap een deken op een jaarling gelegd maar die vond het allemaal prima.
haal een skippybal,leg die bij ze in de wei,zo wennen ze vast aan vreemde dingen.
geef haar es een oude handdoek, en laat haar daar mee kennismaken.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 15:26

De veearts is erbij geweest (2 weken geleden) en die stelde vast dat ze haar heup had pijn gedaan bij de val, waardoor haar achterbeen ook wat dik was. Ondertussen is de veearts terug geweest en alles is volgens haar inorde.
Ze is wel nogal mager ... krijgt voldoende eten, hebben bloedonderzoek laten doen en ook daar was alles ok, de veearts denkt dat het is omdat ze zo snel groeit.
Daarom borstel ik haar vooral met een zachte borstel Knipoog

Zoals ik eerder al vertelde stond ze eerst op de wei met 3 andere merries. Ze heeft toen wel duidelijk de rangorde geleerd, de 3-jarige was boos over iedereen Haha! Maar nu staan ze dus (ongeveer 3weken) appart omdat ze te veel stampen kreeg van die dominante merrie... en binnenkort komen de anderen ook op stal (zij blijft wel samen met de andere jaarling buiten)

Ik ben gisteren terug met haar bezig geweest en het dekje terug te voorschijn gehaald Vork
Haar reactie was wel minder hevig Pling Ik had het dekje gewoon in de buurt gelegd en terwijl gedaan of er niets aan de hand was - gewoon verder geborsteld.
Ze heeft er zeker 5minuten staan naar staren Haha! toen beet ze er terug in enzo en viel het eens op de grond, ging ze wat achteruit en draaide wat rond en na een kwartiertje (vind ik wel genoeg voor zo'n jong paard) heb ik het weggehaald en nog even rondgewandeld en op stal gezet.
Goede methode?

Dominantieprobleem... ik ben er nog niet echt uit ... als ik haar een tik op haar neus geef gaat ze me toch nog minder vertrouwen?? Ze trekt nu al telkens haar hoofd weg Ach gut

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:20

Ik vind het erg moeilijk vanaf hier te beoordelen of het pijn, angst, dominatie, of onzekerheid is.
Vind het erg vreemd nogmaals, dat een dier van deze leeftijd iets aanvalt echt, das geen spelen, maar lijkt imo meer alsof ze iets erg vervelends heeft meegemaakt en lichamelijk contact associeerd met dat nare..maarja, straks is dat het niet he en wat dan? dan moet er echt iets gebeuren wat aanpakken betreft.
Ze zal idd aan alles moeten wennen, dus ik zeg ja, goede methode..ik doe clickeren, dat is gebasseerd op belonen voor goed gedrag..zou het in jouw geval niet met snoepjes doen, maar echt verschrikkelijk hard belonen ipv dat snoepje..mss is het toch de onzekerheid en raakt ze op die manier vertrouwd met de dingen om haar heen? Met clickeren negeer je als het ware ook haar negatieve gedrag, dus ze zal merken dat daar geen reactie op komt en dus geen aandacht.

Als zij snel groeit kan zij dus ook de pijn mss daarvan hebben, groeispurten deden mij iig erg veel pijn vroeger Tong uitsteken

ik zou zeggen, probeer het volgens de clickermethode of vind een manier die prettig voor jou en je paardje zijn..Mij heeft het geholpen bij mn jaarling..alleen hij was natuurlijk niet zo als jouw paardje maar gewon een donderstraal en die kon ik wel flink aanpakken..
De kwestie is dus uitvogelen wat er met jouw jaarling is, waarom zij dit gedrag vertoont Lachen

Veel succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:28

dat dekje wat je hebt gebruikt....
was die nieuw of al gedragen door een ander paard?

kan namelijk een hoop verklaren, zo hebben wij eens een totaal geflipte merrie op stal gehad die toen ze hengstig was een dekje van een ruin op haar rug kreeg, zo die was toen echt boos!!! Knipoog
gewoon mee bezig gaan, leg dat dekje of een oude desnoods in de wei en laat ze er mee spelen.kan ze zelf uitvinden dat het totaal niet eng is Haha!

dat ze zo mager is kan dus ook verklaren dat borstelen niet fijn is,dat je en zachte bortsel gebruikt is al goed.
maar als ze mager is zal ze vast niet lekekr in haar vel zitten,dus is voor mij al een verklaring waarom ze sjaggerijnig is Knipoog

bij opgroeiende jaarlingen onbeperkt hooi gaan voeren,laat ze de heel dag maar lekker eten Haha!

wij hebben een gemengde groep en voeren gewoon hooi op de grond ,gaat altijd goed en de paarden kunnen de hele dag eten
zo ziet dat eruit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FJUINYVS.jpg
en samen uit een hooibak eten:
links twee jaarlingen, rechts een ruin van 11 jaar
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H636EA4Y.jpg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:32

ok........ je hebt/had met beide jaarlingen problemen.............. misschien moet je de oorzaak bij jezelf zoeken??

lees de posts van LdRD maar goed door, hij heeft daar een heel goed punt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:34

Het makkelijkste voor dit paardje is om het in een koppel te plaatsen met meerdere paarden, die opvoeding kan jij haar nooit geven.
Ik heb het idee als je nu veel met haar gaat doen dat dit straks en nu ook al verkeerd gedrag gaat opleveren.

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:43

LDRD schreef:
Dit paard zal eerst geleerd moeten worden om een toontje lager te zingen. Daarna zal ze ook in haar benadering naar mensen voorzichtiger zijn. Uiteraard zal daarna haar baas nog steeds zelf de dominante rol moeten gaan spelen, maar dat zal een stuk makkelijker zijn.
Dit is ook waarom het opgoeien in een groep zo waardevol is, ze leren dat er een rangorde is en dat ze daarin niet veel te vertellen hebben als jongeling. Deze jaarling heeft geen idee.
Zo'n paard is als volwassen dier straks niet meer te hanteren met alle gevolgen van dien.

Kijk dit bedoel ik nu, het paard zal idd een toontje lager moeten zingen en zachte heelmeesters maken stinkende wonden dat is bekend. Als een dergelijk paard aangeschaft wordt dient aan de relatie mens/paard veel aandacht te worden gegeven. Heel duidelijke taal spreken naar het paard toe hoeft geenzins met tikken te worden bekrachtigd, integendeel zelf, eerlijkheid en vooral duidelijkheid doe je met grondwerk; lijn en halster.
Men moet een onderscheidt maken tussen dwarsliggen als het paard weet wat er van hem wordt verwacht, en dwarsliggen en paards doen omdat het paard niet beter weet.

Een paard leren wat je van hem verlangt is niet altijd gemakkelijk, zeker als je altijd van de meest ideale situatie uitgaat endat is ¨natuurlijk kocht ik een braaf paard¨.
Ik heb als onderschrift gekozen dat paarden kunnen lezen en dat kunnen ze. In een oogwenk weten ze wie er voor hen staat en wat ze zich kunnen permiteren.

De beste tip is consequent bepaalde oefeningen doen en respect inprenten, dit is de basis van een fijne relatie met je paard. En, een keer met je voet uitschieten op de juiste plek doet soms wonderen.
Laatst bijgewerkt door johnannet op 19-11-07 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:44

absoluut Lachen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:18

Ook weer helemaal mee eens!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:18

KiWiKo schreef:
lees de posts van LdRD maar goed door, hij heeft daar een heel goed punt.

Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:29

oops sorrie op een of andere manier zit in mijn systeem dat jij een man bent Lachen