Hout bijten ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emelyke0

Hout bijten ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 19:42

Hoi!
M'n paardjes staan 's winters altijd in de stal, maar uit verveling en omdat ze (waarschijnlijk) naar buiten willen, bijten ze aan het hout van de stallen (ik heb 2 grootte stallen waartussen een stevige houten plank), m'n ene paard had eergisteren een wondje aan z'n neus door heel de tijd te wrijven, m'n ander paard bijt aan het hout en eet het ook echt op !
Heeft er iemand hulp om ze dat af te leren ? Of bestaat er daar geen soort product voor?
Ik weet allesins geen raad meer ?!
Wie heeft er hier verstand van ?

vallie

Re: Hout bijten ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:46

Je kan er cribox(hoop dat ik het goed schrijf) op smeren, vinden ze echt niet lekker!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:46

cribox opsmeren, blijven ze er waarschijnlijk wel vanaf voorlopig. is echt te smerig gewoon. Te halen bij de ruitersportzaak

emelyke0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 19:56

okj thx !
Ga der onmiddelijk achter !

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:11

Cribox vindt mijn paard dan weer erg lekker Haha!
Ik moet het doen met hertshoornolie en sambal/tabasco. Daar soort spullie.
Wat ook kan helpen is een metalen strip over die balk vastzetten. Dan kan je paard er geen stukjes meer afbijten.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:12

Misschien missen ze een aantal vitaminen.
Ze bijten niet voor niks in dat hout

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:21

je geeft zelf al aan dat het hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit verveling, omdat ze eruit willen etc. de beste oplossing lijkt me dan ook om ze lekker buiten te laten, samen op de wei of in een paddock. het hout ergens mee insmeren of er metaalstrips op schroeven is symptoombestrijding, je dieren willen immers nog steeds de stal uit en vervelen zich nog steeds. je moet zo'n probleem bij de oorzaak aanpakken, de oorzaak is verveling/ naar buiten willen, dus zal je iets moeten doen om de verveling tegen te gaan, of de dieren naar buiten laten.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 01:27

Die van mij staat veel buiten en eet dan de hout van de stallen op van buitenaf. En dat terwijl er hooi en weidegang genoeg is om rond te lopen. De merries waarmee hij los staat doen dit ook.
Volgens mij als ze dit eenmaal doen stoppen ze er niet mee. We hebben er al vanalles opgesmeerd maar ze gaan gewoon door.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:53

dat deed mijn paard ook een tijdje, in de wei. hij had een vaste paal die erg lekker scheen te zijn. bleek dat hij geen mineralenblok meer had. toen hij die weer tot zijn beschikking had hield het houtbijten vrijwel direct op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:57

Een paard bij ons deed het ook en bij de paardenzaak wisten ze te vertellen dat ze dan een tekort aan bepaald zuur hebben.Na 2 weken een scheutje appelazijn iedere dag was het over.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:02

marleen_usar schreef:
Een paard bij ons deed het ook en bij de paardenzaak wisten ze te vertellen dat ze dan een tekort aan bepaald zuur hebben.Na 2 weken een scheutje appelazijn iedere dag was het over.

goede tip! mijn dieren krijgen zowiezo regelmatig een beetje azijn in het voer, is zowiezo erg goed voor het schoonhouden/ maken van het lichaam.